عالی رتبه ‌ترین کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید که ترامپ برای تصفیه حساب شخصی او را اخراج کرده بود، یادداشت تندی علیه وی نوشت.

 

به گزارش جماران، سرهنگ «الکساندر ویندمن» که پس از شهادت علیه دونالد ترامپ در فرایند استیضاح رئیس جمهور آمریکا، از سمت خود در کاخ سفید اخراج شده بود، در یادداشتی در واشنگتن پست نوشت: هیچ گاه در طول دوران حرفه یا زندگی ام تا این حد احساس نکرده بودم که ارزش های ملت ما در معرض خطر و تهدید قرار دارد.

ویندمن ماه گذشته با استناد به «کارزار زورگویی، ارعاب و قصاص» به رهبری رئیس جمهور، بازنشستگی خود را از ارتش اعلام کرد.

حال ویندمن در مقاله ای برای واشنگتن پست، دولت فعلی را با دولت اتحاد جماهیر شوروی سابق مقایسه کرد. ویندمن و خانواده اش وقتی او پسر جوانی بود، از اوکراین مهاجرت کردند.

وی نوشت: «دولت ملی ما در طی چند سال گذشته یادآور رژیم استبدادی است که خانواده من بیش از 40 سال پیش از کشورش فرار کرد تا به کشوری بیاید که من زندگی خود را وقف خدمت به آن کرده ام.»

ویندمن ادامه داد: «شهروندان ما در معرض همان نوع حملات هستند که ظالمان علیه منتقدان و مخالفان سیاسی خود اعمال می کنند. کسانی که وفاداری به ارزش های آمریکایی را انتخاب می کنند و به قانون اساسی وفادار می مانند، مجازات می شوند.»

وی همچنین گفت آقای ترامپ بیماری همه گیر کروناویروس را کمرنگ جلوه داده است.

ویندمن به شهادت خود در کمیته اطلاعات مجلس در ماه نوامبر اشاره کرد که در آنجا به پدرش اطمینان داده بود که نگران انتقام گیری رئیس جمهور نیست.

وی گفت: «من هنگام شهادت در جریان استیضاح مجلس، به پدرم که اقتدارگرایی اتحاد جماهیر شوروی را تجربه کرده بود،  اطمینان دادم و گفتم: «نگران نباشید، من بعد از گفتن حقیقت به مشکلی بر نخواهم خورد.» علی رغم اقدام  تلافی جویانه ترامپ، من سر حرف خودم هستم. با وجود برخی آشفتگی های شخصی، من هم به آینده خانواده ام و هم آینده ملت خوش بین ام.»

ویندمن گفت که در حالی که فرایند استیضاح «فساد ترامپ را هدف قرار داد»، او معتقد بود که «شیوع یک بیماری همه گیر، بحران مالی و به وجود آمدن اختلافات اجتماعی روح مردم آمریکا را هدف گرفته است.» وی تصریح کرد که وی معتقد است ترامپ در ماه نوامبر شکست خواهد خورد و گفت که او همچنان زندگی خود را وقف خدمات عمومی خواهد کرد.

ویندمن گفت: «پس از بازنشستگی از ارتش، من به دفاع از ملت خود ادامه خواهم داد. من خواستار مسئولیت پذیری رهبری هستم و از رهبران شجاعت اخلاقی و خدمتگزاری صادقانه به مردم را خواهانم.»

این یادداشت ویندمن به واکنش های گسترده ای مواجه شد.

«آدم شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتی در واکنش به این مقاله نوشت: «از ویندمن متشکرم که به ما مسائل حقوقی و این موضوع را یادآوری کرد که رئیس جمهوری داریم که به قانون اساسی توجهی ندارد و فقط به فکر خودش است.»

سناتور «کامالا هریس» از کاندیداهای سابق ریاست جمهوری آمریکا هم توئیت کرد: به رغم آنچه اتفاق افتاده، من به رویای آمریکایی اعتقاد دارم. ویندمن، ممنونم که به کشورمان خدمت کردی و حقیقت را گفتی.

وبلاگ سیاسی «پالمر ریپورت» هم نوشت: «الکساندر ویندمن یک هیرو (قهرمان) و دونالد ترامپ یک زیرو (صفر) است.»

ترامپ بعد از تبرئه شدن از دو اتهام «سوء استفاده از قدرت» و «مانع‌ تراشی در عملکرد کنگره» انتقام از شاهدانی که در جریان تحقیقات ویژه استیضاح او در کنگره شهادت داده بودند را شروع کرد. سرهنگ ویندمن یکی از شاهدان کلیدی تحقیقات استیضاح ترامپ بود که با حضور در مجلس نمایندگان گفت دست کم دو بار درباره معطل نگه داشتن کمک نظامی به بهانه یک درخواست سیاسی را تذکر داد.

سرهنگ الکساندر ویندمن، عالی رتبه ‌ترین کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی کاخ سفید بود که توسط ماموران حراست کاخ‌ سفید به بیرون از این مجموعه هدایت شد. او بیش از 21 سال سابقه خدمت داشت.

وکیل این کارشناس کمیته امنیت ملی کاخ‌ سفید گفته سرهنگ ویندمن «به این علت اخراج شد که حقیقت را گفته بود.»

ویندمن در ماه فوریه از سمت خود به عنوان کارشناس ارشد اوکراین در شورای امنیت ملی اخراج شد و برادر دوقلوی او، یک وکیل شورای امنیت ملی، نیز برکنار شد. وکیل ویندمن در بیانیه ژوئیه اظهار داشت که ویندمن تصمیم گرفته است به جای اینکه پست بعدی خود را در کالج جنگ ملی آغاز کند، از ارتش بازنشسته شود.

انتظار می رود ویندمن به دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز بپیوندد، و همچنین دکترای خود را دنبال کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.