رئیس جمهور آمریکا بازرس کل سازمان‌ های اطلاعاتی این کشور را که نخستین فردی بود که درباره تماس تلفنی او با رئیس جمهور اوکراین به کنگره اطلاع رسانی کرده بود، برکنار کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد رئیس جمهور آمریکا «مایکل اتکینسون» بازرس کل جامعه اطلاعاتی این کشور را برکنار کرد.

دونالد ترامپ در نامه‌ ای به کمیته‌ های اطلاعاتی سنا و مجلس نمایندگان را از تصمیم خود مطلع کرد.

ترامپ در نامه خود نوشت که برکناری اتکینسون تا 30 روز بعد از ارسال نامه عملی می‌ شود.

وی در نامه خود نوشت که دیگر اعتمادی به اتکینسون ندارد و اختیارات رئیس جمهور این اجازه را به وی می‌ دهد که بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا را برکنار کند.

در متن نامه آمده است: «بسیار مهم است که من به افرادی که برای مقام بازرس کل انتخاب می‌ شوند، اطمینان کامل داشته باشم.»

اتکینسون نخستین کسی است که کنگره را از دریافت شکایتی درباره تماس تلفنی جنجالی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین مطلع کرد.

«جوزف مگوایر» مدیر وقت اطلاعات ملی آمریکا تلاش کرده بود تا شکایت افشاگری را که درباره این تماس تلفنی ارائه شده بود، کتمان کند اما اتکینسون با آن مخالفت کرد.

بنا بر گزارش‌  های وزارت دادگستری آمریکا، مایکل اتکینسون همچنین از جمله افرادی بود که معتقد بود ترامپ با اعمال فشار بر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به‌ طور بالقوه «امنیت ملی و ضد اطلاعاتی کشور را به خطر انداخته است».

تصمیم دونالد ترامپ برای اخراج مایکل اتکینسون آن هم در حالی که آمریکا با بحران شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌ کند، انتقاد دموکرات‌ های این کشور را در پی داشت.

«آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کرد که اقدام ترامپ، یک تلاش آشکار دیگر برای ضربه زدن به استقلال جامعه اطلاعاتی آمریکاست.  

«مارک وارنر» سناتور دموکرات هم در این خصوص گفت: «در شرایط اضطرار ملی، این غیرقابل تصور است که رئیس جمهور بار دیگر تلاش کند با هدف گرفتن یکی دیگر از مقامات اطلاعاتی کشور آن هم تنها به این دلیل که وظیفه‌ اش را انجام داده، یکپارچگی جامعه اطلاعاتی آمریکا را تضعیف کند.»

ترامپ در تماس تلفنی تابستان سال گذشته، زلنسکی را تحت فشار قرار داده بود تا درباره فعالیت مالی "«هانتر» پسر «جو بایدن» تحقیق کند.

این اقدام ترامپ به منزله تلاش برای ضربه زدن به اعتبار بایدن به عنوان یکی از نامزدهای اصلی رقابت ریاست جمهوری با وی تلقی شده بود.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان سرانجام لایحه استیضاح ترامپ را تصویب کرد. رئیس جمهور در این لایحه به «سوء استفاده از قدرت» و «کارشکنی در اجرای عدالت» متهم شد. اما سنای آمریکا که تحت کنترل هم‌حزبی‌ های جمهوری خواه ترامپ قرار دارد، در نهایت رئیس جمهور آمریکا را از این اتهامات تبرئه کرد.

تنها چند روز بعد از تبرئه ترامپ در مجلس سنا، وی «گوردون ساندلند» سفیر این کشور در اتحادیه اروپا را به دلیل شهادت دادن علیه او در جلسات استیضاح اخراج کرد.  در کنار ساندلند، «الکساندر ویندمن» از شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز به دستور ترامپ برکنار شد. ساندلند در جلسه شهادت علنی خود در مجلس نمایندگان آمریکا، با تایید وقوع «بده بستان» در موضوع اوکراین،  گفته بود: ترامپ دستور داده بود درباره اوکراین با «رودی جولیانی» [وکیل ترامپ] همکاری کنیم و او هم خواستار بیانیه عمومی ولادیمیر زلنسکی درباره شرکت انرژی «بوریسما» و انتخابات 2016 بود.

با وجود آنکه ترامپ به صورت علنی و غیرعلنی از ارائه اسناد و حضور مقام‌های دولتش در تحقیقات کنگره جلوگیری کرده بود، برخی از مقام‌ ها از جمله ساندلند و ویندمن در این جلسات حاضر شده و علیه او شهادت دادند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.