انتظار می‌ رود امروز بر سر پیشنهادهای رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه در سنا در مورد روند استیضاح، رای‌ گیری انجام گیرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد روند دادرسی لوایح استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا در مجلس سنای آمریکا امروز اول بهمن ماه از سر گرفته می‌ شود.

انتظار می‌ رود امروز بر سر پیشنهادهای «میچ مک‌ کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌ خواه در سنا در مورد روند استیضاح، مباحثه و رای‌ گیری انجام گیرد.

دادگاه استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا قرار است شش روز در هفته جریان داشته باشد. (روزهای یکشنبه تعطیل خواهد بود)

مجلس نمایندگان آمریکا رای به استیضاح ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند به مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه دارد.

مجلس سنا که اکنون هر 100 سناتور آن در نقش اعضای هیات منصفه ظاهر خواهند شد، قرار است ساعت 13:00 به وقت واشنگتن دی‌ سی نخستین جلسه استیضاح ترامپ را برگزار کنند.

«جان رابرتس» قاضی ارشد آمریکا مانند «قاضی» ناظر، روند استیضاح را اداره خواهد کرد.

دموکرات‌ ها ماه گذشته ترامپ را متهم کردند «با سوء استفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش» بر دولت اوکراین «فشار آورده تا در انتخابات آمریکا برای رسیدن به منافع سیاسی خود (دونالد ترامپ) دخالت کند؛ و سپس تلاش کرده تا با ممانعت از انجام تحقیقات در مورد این کار خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد».

شرحی از دفاعیات تیم وکلای ترامپ که 110 صفحه است، می‌ گوید رئیس‌ جمهور هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است.

وکلای دونالد ترامپ نوشته‌ اند مجلس نمایندگان آمریکا «از قانون اساسی به‌ طور خطرناکی منحرف شده که سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند».

تیم وکلای ترامپ در نامه‌ ای کوتاه خطاب به مجلس سنا استیضاح ترامپ را «انحرافی خطرناک» در قانون اساسی خواند. همزمان تیم 7 نفره منتخب از سوی مجلس نمایندگان آمریکا که نقش دادستان‌ ها را در جلسات محاکمه ترامپ برعهده دارند، در خلاصه دادخواستی که روز دوشنبه به سنا فرستادند رئیس جمهور آمریکا به «اقدام فاسد... با هدف تقلب در انتخابات آتی» این کشور متهم کرده‌ اند.

روز گذشته سناتور مک‌ کانل قوانین و ضوابطی را پیشنهاد کرد که بر اساس آن دموکرات‌ ها و وکلای کاخ سفید، هر یک 24 ساعت برای طرح دعوی و دادخواهی اولیه خود وقت خواهند داشت.

انتظار می‌ رود دموکرات‌ ها تلاش کنند تغییراتی در ضوابط پیشنهادی مک‌ کانل ایجاد کنند تا به این طریق شاهدانی به روند دادرسی احضار شوند.

پس از تصویب مقررات، دموکرات‌ های مجلس نمایندگان که مانند «دادستان‌ ها» در این دادگاه عمل خواهند کرد، علیه ترامپ طرح دعوی خواهند کرد.

برکناری ترامپ به دو سوم آرای نمایندگان سنا نیاز دارد. از آن‌ جایی که اکثریت در سنا با سناتورهای جمهوری‌ خواه است، چنین چیزی تقریبا غیرممکن برآورد شده‌ است.

دونالد ترامپ خود برای شرکت در اجلاس داووس راهی سوئیس خواهد شد. او روز دوم بهمن ماه به واشنگتن باز می‌ گردد.

پس از استماع شکوائیه و دفاعیات، 100 سناتور کنگره به رای خواهند نشست. چنانچه 67 نفر از آنها (دو سوم) ترامپ را گناهکار تشخیص دهند، او عزل خواهد شد. اتفاقی که با توجه به اکثریت 53 نفری جمهوری خواهان در مجلس سنا بسیار دور از انتظار است. شاید هم به همین علت ترامپ حتی سفر خود به اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس را هم لغو نکرده و قرار است در میانه اخبار داغ روزانه مربوط به استیضاحش از کشور خارج شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.