با ادامه روند تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در مورد استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا، وکیل شخصی ترامپ همراه با شماری افراد دیگر، برای ارائه مستندات به مجلس نمایندگان احضار شده‌ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد دموکرات ها در گام بعدی تحقیقات استیضاح، طی احضاریه ای رسمی از «رودی جولیانی» وکیل شخصی دونالد ترامپ خواسته اند اسنادی را تحویل کنگره دهد.

جولیانی اذعان کرده که از دولت اوکراین خواسته بود درباره ادعاهای فساد علیه «جو بایدن» معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا تحقیق کند؛ ادعاهایی که اعتبار آن قبلا زیر سوال رفته است.

حال از رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ خواسته شده تا مدارک و شواهد مربوط به آن‌ چه «فشار» رئیس‌ جمهور بر زلنسکی برای تحقیقات در مورد بایدن عنوان شده، را ارائه کند.

این احضاریه فعلا خواستار حضور شخصی جولیانی در برابر کمیته های کنگره نمی شود اما شکی نیست که اگر او این مدارک را تحویل ندهد، مستقیما احضار خواهد شد.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات، «الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی و «الیجاه کامینگز»، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌ ای به جولیانی از وی خواسته اند تا اسناد مربوط به این تحقیقات را تا روز 15 اکتبر به آنها تحویل دهد.

جولیانی باید تا اواسط اکتبر این مدارک که به بیش از دو سال گذشته مربوط می شود را تحویل دهد. اگر او به این احضاریه توجه نکند، می تواند به اتهام تحقیر کنگره دادگاهی شود.

در هفته جاری شماری از شاهدان و مقام‌ های مختلف قرار است در کنگره شهادت بدهند. «ماری یووانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در کی‌ یف و «کرت ولکر» نماینده ویژه و مستعفی دولت ترامپ در اوکراین، از جمله افراد احضار شده به مجلس نمایندگان هستند.

«لو پارناس» بازرگان و «ایگور فورمن« سرمایه‌ گذار در معاملات ملکی نیز به کنگره احضار شده‌ اند. بنا بر گزارش رسانه‌ ها، این دو، مقدمات آشنایی جولیانی و برخی سیاستمداران ارشد اوکراینی را فراهم کرده‌ اند.

دونالد ترامپ که از روند تحقیقات خشمگین شده، «آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، که روند تحقیقات را رهبری می‌ کند، را هدف قرار داده و گفته شاید او باید به اتهام «خیانت» بازداشت شود.

دونالد ترامپ در ادامه انتقادها از روند تحقیقات ظاهرا با اشاره به اظهارات هفته گذشته آدام شیف، پست‌ هایی را در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرده‌ است.

او نوشت: رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان «به‌ طور غیرقانونی اقدام به بیان اظهارات جعلی و وحشتناکی کرده، که وانمود می‌ کند از سوی من است و شامل مهم‌ ترین بخش از مکالمه من با رئیس‌ جمهور اوکراین می‌ شود، و آن را خیلی بلند برای کنگره و مردم آمریکا خوانده است. این هیچ ارتباطی با آنچه من در جریان مکالمه گفتم ندارد. بازداشت به‌ دلیل خیانت؟».

در آخرین جمله‌ این توئیت، منظور ترامپ این است که آیا شیف باید به اتهام خیانت به کشور بازداشت شود.

روند تحقیقات مربوط به استیضاح در پی دستور رسمی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد. این دستور پس از انتشار گزارش‌ ها در مورد مکالمات تلفنی دونالد ترامپ و رئیس‌ جمهور اوکراین و فشار برای انجام تحقیقات در مورد خانواده جو بایدن، رقیب احتمالی‌ ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری صادر شد.

فرد افشاگری که یک مقام اطلاعاتی‌ است در پی مکالمه مذکور بین دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی شکایتی را نزد بازرس کل سازمان خود مطرح کرده بود.

وکلای این افشاگر می گویند که سخنان رئیس جمهور آمریکا جان موکل آنها را به خطر انداخته است. ترامپ از زمان علنی شدن متن مکالمه تلفنی او با رئیس جمهور اوکراین، خواستار اعلام نام این افشاگر شده است.

دموکرات ها می گویند که این شخص به زودی در کنگره شهادت خواهد داد؛ البته پس از آنکه گام های لازم برای حفاظت از هویت او برداشته شده باشد.

مکالمه تلفنی بین رهبران آمریکا و اوکراین روز 25 ژوئیه انجام شده و آن‌ طور که وال‌ استریت‌ ژورنال، رویترز و آسوشیتدپرس گزارش داده‌ اند «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز آن روز با زلنسکی گفت‌ و گو کرده‌است.

بر اساس این اطلاعات، ترامپ در این تماس تلفنی 8 بار به زلنسکی گفته است که با رودی جولیانی وکیل وی برای انجام این تحقیق همکاری کند.

این گفت‌ و گوی تلفنی اندکی پس از توقف کمک‌ های نظامی 400 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین صورت گرفته‌ است. این نگرانی شکل گرفته که رئیس‌جمهور آمریکا برای پیشبرد مسائل شخصی، قصد داشته از کمک‌ های تصویب‌ شده از سوی کنگره بهره گیرد.

استیضاح - طرح اتهام - اولین قسمت از یک فرآیند دو مرحله ای سیاسی است که کنگره براساس آن می تواند رئیس جمهور را برکنار کند

استیضاح معمولا باید از طرف کمیته قضایی یا هیئت دیگری به صلاحدید مجلس نمایندگان مطرح شود. پس از آن مجلس نمایندگان می‌ تواند رسما تقاضای استیضاح کند.

تقاضای استیضاح باید به تایید نیمی از اعضای مجلس نمایندگان برسد تا رسمیت پیدا کند و به این ترتیب روند استیضاح آغاز می‌ شود.

در این صورت مجلس نمایندگان، که در حال حاضر اکثریت آن در دست دموکرات‌ هاست، به عنوان «مدعی‌ العموم»، نقش «دادستان» را ایفا می‌ کند.

رئیس‌ جمهور آمریکا می‌ تواند وکلای شخصی خودش را داشته باشد و از خود در کنگره دفاع می‌ کند.

در این میان، مجلس سنا است که نقش «قاضی» را ایفا می کند و قدرت نهایی و رای آخر را دارد.

اگر دو سوم کل سنا، در صورت آغاز و فرجام یافتن فرایند، رای به عدم کفایت رئیس‌ جمهور بدهد، در آن صورت ممکن است رای به برکناری او صادر شود.

در تاریخ آمریکا فقط دو رئیس جمهور - بیل کلینتون و اندرو جانسون - استیضاح شده اند اما هیچ کدام محکوم و برکنار نشدند. ریچارد نیکسون هم پیش از استیضاح از ریاست جمهوری استعفا داد.

در حال حاضر بیش از نیمی از سنا در اختیار جمهوری‌ خواهان، هم‌ حزبی‌ های ترامپ، است.‎ که البته برخی از آنها هم از این اقدام ترامپ خشمگینند.

ترامپ عصر یکشنبه سخنان یک مهمان شبکه خبری فاکس نیوز را بازتوییت کرد که اخطار می داد در صورت برکناری ترامپ، کشور شاهد گسستی مثل جنگ داخلی خواهد شد. «آدام کینزینگر» نماینده جمهوری خواه کنگره از ایالت «ایلینویز»، توییت ترامپ را «زننده» خواند.

«تام بوسارت» که در دولت ترامپ برای مدتی مشاور امنیت داخلی بوده هم به شبکه ای بی سی گفت: «من عمیقا به دلیل آن تماس و همچنین کل این ماجرا نگرانم.»

این در حالی است که نظرسنجی جدید سی ان ان نشان داد حمایت از استیضاح ترامپ افزایش یافته است.

بر اساس نتایج نظرسنجی جدید سی ان ان که پس از اعلام درخواست استیضاح رسمی توسط دموکرات‌ های مجلس صورت گرفت، با افزایش حمایت از این اقدام در میان افراد مستقل و جمهوری خواهان، آمریکایی‌ ها در خصوص استیضاح رئیس جمهور و برکناری وی از قدرت تقریبا به دو دسته برابر تقسیم شده اند.

حدود نصف یا 47 درصد (از آمریکایی ها) از استیضاح رئیس جمهور و برکناری وی از قدرت حمایت می‌ کنند، در حالی که 41 درصد در نظرسنجی سی ان ان در ماه مه از این مسئله حمایت می‌ کردند.

درصد طرفداران استیضاح و برکناری از قدرت اکنون کمی بیش از مخالفان آن است. درصد مخالفان استیضاح در نظرسنجی جدید سی ان ان 45 درصد است، در حالی که در ماه مه 54 درصد بود. 

حدود سه چهارم دموکرات‌ ها از استیضاح ترامپ و برکناری وی از قدرت حمایت می‌ کنند که در ماه مه نیز تقریبا همین مقدار بود، در حالی که حمایت از این مسئله در میان افراد مستقل با 11 درصد افزایش به 46 رسیده و در میان جمهوری خواهان با 8 درصد افزایش به 14 درصد رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.