آیا رئیس جمهور آمریکا می ‌تواند نظیر فرمانداران ایالات مختلف عمل کند و تاریخ انتخابات را تغییر داده و یا انتخابات را لغو کند؟ باید منتظر ادامه این نمایش سیاسی بمانیم، نمایشی که فقط ترامپ داستان ‌نویسی و کارگردانی ‌اش را برعهده دارد

 

به گزارش جماران، ایندیپندنت در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی پیشنهاد کرد تا انتخابات سراسری ریاست جمهوری 3 نوامبر (13 آبان)، به دلیل افزایش مجدد ویروس کرونا در ایالات مختلف به تعویق افتد.

با توجه به عقب افتادن در نظرخواهی‌ های متعدد انتخابات، و تمایل مردم به شرکت در انتخابات از طریق پست، دونالد ترامپ احساس می ‌کند شانس انتخاب مجددش برای دور دوم ریاست جمهوری آمریکا روز به روز کمتر می ‌شود و به همین دلیل است که به تدریج صحبت به تعویق انداختن انتخابات و یا بستن بسیاری از ادارات پست آمریکا را به میان می ‌آورد.

وی اخیرا با انتصاب رئیس جدید اداره پست از وی خواسته است با کاهش نیروی انسانی در اداره پست باعث عدم امکان رای ‌گیری از طریق پست شود. بسیاری از سناتورهای جمهوری‌ خواه با پیشنهاد ترامپ مخالفت کرده ‌اند. تغییر انتخابات ایالتی در قانون اساسی آمریکا امکان‌ پذیر و به عهده فرمانداران ایالتی است.

آیا چنین قانونی در انتخابات ریاست جمهوری سراسری آمریکا نیز وجود دارد؟ آیا رئیس جمهور آمریکا (به عنوان فرماندار ایالت‌ های آمریکا) نیز می ‌تواند نظیر فرمانداران ایالات مختلف عمل کند و تاریخ انتخابات را تغییر داده و یا انتخابات را لغو کند؟

به راستی اگر به دلایل گوناگون، نظیر بیماری کووید19 و یا زلزله و حتی جنگ یا حمله نظامی به آمریکا، رئیس جمهور می ‌تواند تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر را تغییر دهد یا آن را لغو کند و خودش بعد از ساعت 12 روز 20 ماه ژانویه سال بعد همچنان رئیس جمهور آمریکا باقی بماند؟ به همان میزان که این سوال پیچیده است، پاسخ آن نیز پیچیده به نظر می ‌رسد.

از طرفی دیگر، با توجه به شخصیت غیر قابل پیش ‌بینی دونالد ترامپ، «جو بایدن» اعلام کرده است که ترامپ ممکن است در انتخابات ماه نوامبر اغتشاش به وجود آورد و یا آن را لغو کند. احتمال شکل‌ گیری این فرضیه نوعی نگرانی در مردم به وجود آورده است.

متمم 20 قانون اساسی آمریکا در بیست و هشتمین کنگره آمریکا در سال 1845 قانون روز انتخابات ریاست جمهوری و معاون وی را با در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی و کشاورزی آن زمان، روز سه‌ شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر تصویب کرد.

انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز روز سه ‌شنبه 3 نوامبر قرار است انجام گیرد به شرط آن که دونالد ترامپ با ایجاد اغتشاش سعی در تغییر آن نکند.

تنها کنگره آمریکا است که می‌ تواند تاریخ انتخابات را تغییر دهد. هیچ رئیس جمهوری اختیار و قدرت تغییر تاریخ و یا لغو انتخابات آمریکا را نداشته و ندارد. انتخابات ریاست جمهوری از سال 1845 تاکنون در هر شرایطی نظیر جنگ ‌های داخلی آمریکا و یا جنگ جهانی دوم در روز سه ‌شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر هر چهار سال یک ‌بار انجام گرفته است.

گرچه قوانین انتخاباتی ایالات مختلف با یکدیگر متفاوتند و هر کدام در روزهای مختلف انتخابات ایالتی خود را برگزار می ‌کنند و حتی اختیار تغییر آن را دارند، اما تغییر تاریخ انتخابات سراسری ایالتی (ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان و سنا) تنها با اکثریت مجلس نمایندگان و سنا و با امضای رئیس جمهور و در صورت عدم اعتراض دادگاهی انجام ‌پذیر است. در شرایط موجود امکان این عمل غیرممکن است زیرا اکثریت نمایندگان مجلس آمریکا را دموکرات ‌ها تشکیل می‌ دهند؛ همان گروهی که پرونده اتهام به سوءاستفاده از مقام و استیضاح رئیس جمهور دونالد ترامپ را تنظیم، و آن را برای محاکمه ترامپ به سنای آمریکا ارسال کردند.

از طرف دیگر چنین نمایندگانی تنها در تاریخ 6 ژانویه قادر به چنین تصمیمی ‌اند اما اگر انتخابات سراسری 3 نوامبر انجام نگیرد، دوره دو ساله نمایندگان مجلس در 3 ژانویه به اتمام می ‌رسد و تعداد رای لازم برای این کار نیز به دست نخواهد آمد.

ترامپ با استدلال به وضعیت اضطراری کشور (شیوع ویروس کرونا و سلامتی رای ‌دهندگان) سعی می‌ کند این تاریخ را تغییر دهد که در چنین موردی ممکن است ایالات مختلف مخالفت کرده و انتخابات خود را همان روز انجام دهند زیرا روش و نحوه انتخابات ایالتی در حوزه قضایی دولت ایالتی نیست. در چنین روندی اگر انتخابات انجام شده در ایالات انتخاباتی منجر به کسب حداقل 270 رای مرحله ریاست جمهوری شود، آن گاه رئیس جمهور و معاون جدید وی معرفی می ‌شوند اما در ترکیب فعلی سیاسی ایالات مختلف، کسب 270 رای مرحله ریاست جمهوری غیر ممکن است زیرا تعداد مقامات حقوقی جمهوری ‌خواه ایالات (دبیران یا منشی ‌ها، نه فرمانداران) که نتیجه انتخابات را باید تایید کنند، بیش از مقامات دموکرات است.

برخی مقامات و دولت ایالتی در صورت ادامه خطر ویروس کرونا پیشنهاد رای از طریق پست کرده ‌اند. دونالد ترامپ نه تنها با این روش مخالفت می‌ کند، زیرا تعداد رای پستی دموکرات ‌ها همیشه بیشتر از تعداد رای جمهوری ‌خواهان بوده است، بلکه با انتقاد از سیستم کاری اداره پست آمریکا از آنها خواسته است تا قیمت پستی خود را افزایش دهند و همچنین تهدید کرده است که کمک دولتی 13 میلیارد دلاری آن را وتو خواهد نمود اما در صورت لغو قرارداد با شرکت بزرگ آمازون، آمریکا ممکن است با وام 10 میلیارد دلاری موافقت نماید.

با چنین روشی، اختلالات در کار نامه‌ رسانی و رای‌ گیری در پست آمریکا در ماه نوامبر را پایه ‌ریزی می ‌نماید. اداره پست آمریکا که در سال 1775 تاسیس شد با 630 هزار کارمند سالانه 48 درصد نامه و بسته ‌های پستی دنیا را به 160  میلیون خانواده تحویل می ‌دهد.

اگر انتخابات ماه نوامبر مختل و یا به هر دلیلی لغو شود، دوره رسمی ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ساعت 12 روز چهارشنبه 20 ژانویه 2021 به اتمام می‌ رسد و وی دیگر نمی ‌تواند رئیس جمهور آمریکا باشد.

در غیاب رئیس جمهور، «مایک پنس» معاون وی قانونا جانشین وی می ‌شود اما از آن جایی که دوران رسمی معاونت وی نیز همزمان با رئیس جمهور به پایان می ‌رسد، قانون اساسی آمریکا «نانسی پلوسی» سخنگوی مجلس نمایندگان را تعیین کرده است. اما دوران نمایندگی وی نیز در آخر دسامبر امسال به اتمام می‌ رسد و اگر انتخابات سراسری نوامبر انجام نگیرد و مجددا به نمایندگی انتخاب نشود و یا دیگر سخنگوی مجلس نمایندگان نگردد، او نیز نمی ‌تواند جانشین دونالد ترامپ شود که در آن صورت «پاتریک لی هیی» رئیس موقت سنا، سناتور دموکرات 80 ساله از ایالت «ورمونت» که 45 سال پیش در کنگره آمریکا انتخاب شد، رئیس جمهور آمریکا می ‌شود.

تا قبل از بهار امسال اقتصاد پرقدرت آمریکا و آمار 4 درصد بیکاری شانس انتخاب مجدد ترامپ برای دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا را تضمین می ‌کرد اما با هجوم و حضور طولانی ‌مدت ویروس کرونا، رکود ناگهانی اقتصاد آمریکا، بسته شدن مراکز اداری و تجاری و بیکاری نزدیک به 40 میلیون نفر، از محبوبیت خود کاسته و شانس پیروزی در انتخابات 3 نوامبر امسال را بسیار ضعیف نموده است.

آیا با فرسایش اعتماد، صداقت، احترام، مدنیت و معرفت در چهار سال گذشته ترامپ دچار اضطراب انتخاباتی شده است؟ آیا ترامپ به هر بهانه ‌‌ای ممکن است تاریخ انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را تغییر دهد؟ و بالاخره آیا ترامپ می ‌تواند انتخابات ریاست جمهوری نوامبر را لغو کند؟ باید منتظر ادامه این نمایش سیاسی بمانیم، نمایشی که فقط ترامپ داستان ‌نویسی و کارگردانی ‌اش را  برعهده دارد و تنها او است که از اتفاقات، هیجان، نگرانی، بازیگران و نتیجه آن می‌ تواند با خبر باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.