طی چند ساله گذشته، طوفان‌های توییتری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده به رخدادی عجیب‌وغریب و درعین‌حال سرگرم‌کننده در زندگی آمریکایی‌ها و حتی بقیه مردم دنیا بدل شده است. صحبت‌های بدون پیش زمینه رئیس‌جمهور که بنا بر دلایل مختلفی سر از توییتر در می‌آورند! از صحبت‌های سیاسی نامفهومی مثل استفاده از کلمه Covfefe گرفته تا تهدیدات مستقیم و دشمنی با دیگر ملت‌ها. بیشتر این صحبت‌های بیهوده که از جانب ترامپ بیان می‌شود، به نظر احساسی و از روی جوزدگی می‌آیند. با وجود همه اینها، ترامپ با صحبت‌هایش درمورد ارزهای دیجیتال به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که در این مورد اظهار نظر کرده و به‌ همین خاطر اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. با ارزدیجیتال همراه باشید تا به‌نقل از کوین تلگراف بشنوید منظور ترامپ از توییت‌هایش چه بوده و آیا اصلا تاثیری روی بازار داشته یا نه.

برخلاف گاف‌های گاه‌وبی‌گاه ترامپ، بیانیه ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال به‌خوبی نوشته‌‌شده و در زمانی مناسبی منتشر شد و همچنین از پیوستگی مناسبی نیز برخوردار بود. وی ابتدا به انتقادی کلی از ارزهای دیجیتال می‌پردازد و سپس در ادامه صحبت‌های خود مشتی روانه لیبرا، ارز دیجیتال پرحاشیه فیس‌بوک می‌کند و در پایان دلار را به‌عنوان «ارز حاکم در تمام نقاط دنیا» عنوان می‌کند.

بیانیه‌ی غیرمنتظره ترامپ در مورد ارزهای دیجیتال در حالی منتشر شد که قرار بود طی چند روز آینده، «دیوید مارکوس»، مسئول ارز دیجیتال لیبرا، طی دو جلسه بررسی پشت سر هم، در کنگره حضور یابد. ساعتی پیش از انتشار توییت ترامپ نیز «جروم پاول»، مسئول بانک فدرال رزرو آمریکا، در حضور کمیته بانکی سنا اذعان داشت که عرضه‌ی یک ارز دیجیتال که توسط جهانیان مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند باعث منسوخ شدن ارزهای رایج فعلی شود.

در نهایت، چهار روز پس از توییت های ترامپ، «استیون ماچین»، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده، با خاطرنشان کردن نگرانی‌های ترامپ در نشست خبری، اعلام کرد که به نظر او ارزهای دیجیتال تهدیدی برای امنیت ملی به‌حساب می‌آیند. سخت است اگر بخواهیم این‌گونه تصور کنیم که چنین صحبت‌هایی از جانب سیاستمداران تراز اول آمریکایی، از پیش برنامه‌ریزی شده و زمان‌بندی شده نباشند.

همین مسئله کافی بود تا اعضای جامعه ارزهای دیجیتال این‌گونه تصور کنند که توییت‌های ترامپ، حرف‌های خودش نبوده. «پرستون بایرن»، از وکلای حوزه بلاک چین که طرفدار ترامپ است ضمن حمایت از وی می‌افزاید:

به نظر می‌رسد که این حرف‌ها بیشتر از جانب وزارت خزانه‌داری و از جانب بانک‌ها باشد.

«الیزابت لوپاتو»، از مقامات «ورج» (Verge)، با زیر سؤال بردن اطلاعات ترامپ در حوزه ارزهای دیجیتال می‌نویسد:

نمی‌توانم تصور کنم که رئیس‌جمهور درکی از ارزهای دیجیتال داشته باشد یا بتواند توضیح دهد که بیت کوین چیست یا حتی لیبرا قرار است به چه سرانجامی برسد.

واکنش‌های سریع

تاثیر توییت‌های ترامپ درباره بیت کوین چه بود؟
صرف‌نظر از این مسئله که توییت های ترامپ توسط چه کسی دیکته شده، انتشار چنین نوشته‌هایی سبب شد تا بازار بلافاصله با سقوطی اندک روبه‌رو شود و  بعد کمی قوت بگیرد تا سرانجام سقوطی بزرگ‌تر را تجربه کند. سقوط اولیه سبب شد تا چراغ‌های هشدار برای بازار روشن شوند. با این وجود، تحلیل‌گران معتقدند که سقوط بازار ناشی از صحبت‌های ترامپ نبوده، بلکه زمان‌بندی و بیان واضح عدم علاقه‌ی او بوده که باعث این اتفاق شده است.

علی‌رغم تغییر بازار، پس از طوفان توییتری ترامپ، جامعه‌ی صاحب‌نظران ارزهای دیجیتال روحیه خود را حفظ کردند. در صحبت‌های بیشتر این افراد می‌توان دید که جدای از مضمون گفته‌های ترامپ، نیمه پری نیز وجود دارد و آن نیمه‌پر، آگاه شدن ۶۰میلیون دنبال کننده ترامپ در توییتر، نسبت به ارزهای دیجیتال و تأثیرات بالقوه آن است.

«جرمی آلایر»، مدیرعامل و از بنیان‌گذاران شرکت خدمات مالی «سیرکل» (Circle)، از این اتفاق با عنوان «احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین نشانه‌های صعودی تاریخ بازار بیت کوین» یاد کرد.

از سوی دیگر «بیلی بمبروگ» (Billy Bambrough)، گفت که ترامپ از روی ناآگاهی موضوع بیت کوین و ارزهای دیجیتال را به یک نگرانی در سطح ریاست جمهوری تبدیل کرد و او را به نداشتن شناخت در حوزه بلاک چین متهم کرد.

در کوتاه‌مدت، این نگرش منفی می‌تواند در دیدگاه میلیون‌ها آمریکایی تأثیر بگذارد. برخی از افراد مشهور حوزه بلاک چین از جمله «کیتلین لانگ» (Caitlin Long) و «جان مک آفی» (John McAdee)، از رئیس‌جمهور خواستند تا پیش از اظهار چنین نظراتی، اطلاعات خود در این زمینه را بالاتر ببرد. «نیگل گرین»، بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه deVere، دراین‌باره می‌گوید:

نادیده گرفتن ارزهای دیجیتال آن‌هم در ظهور عصر دیجیتال، واقعا تعجب‌برانگیز است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، صحبت‌های ضد بیت کوین دونالد ترامپ، برایش به قیمت از دست دادن برخی از متحدان و حامیان سابقش از جمله برخی از آزادی خواهان طرفدار ارزهای دیجیتال و راست‌گراها تمام شد.

شبکه اجتماعی Gab، که حالا به سرپناه افرادی تبدیل شده که به‌خاطر انتقادات تندوتیزشان از خبرگزاری‌های بزرگ رانده‌ شده‌اند، در پاسخ به توییت ترامپ از لفظ «پولی با آزادی بیان» استفاده می‌کند. فعلا مشخص نیست که آیا ترامپ از وجود این دسته از حامیانش که دوست‌دار ارزهای دیجیتال هستند خبر دارد یا نه. اما واقعا به نظر نمی‌رسد که ترامپ برای به‌دست آوردن دل چنین افرادی، از موضع خود، آن‌هم در حوزه سیاست‌های مالی، کوتاه بیاید.

اهمیت «روی هوا بودن»

تاثیر توییت‌های ترامپ درباره بیت کوین چه بود؟

علاوه‌بر اینکه می‌توانیم به‌ صحبت‌های ترامپ انتقاد کنیم چون خودش در این مورد آگاهی چندانی ندارد، خود صحبت‌هایش هم جای انتقاد و رد شدن دارند. در روزهای پس از انتشار توییت‌های ترامپ، بسیاری از فعالان حوزه بلاک چین نسبت به این گفته‌ها واکنش نشان دادند و میدان را خالی نکردند.

مطمئنا نمی‌توان از رئیس‌جمهور ایالات‌متحده به‌عنوان فردی که تأثیری این‌چنینی بر دلار دارد، انتظار داشت از چیزی که ممکن است به‌طور بالقوه برتری دلار را تهدید کند حمایت کند. اما، این نوع انتقادات سطحی و بی‌پایه و اساس در مواجهه با ادله محکم و منطقی، کاری از پیش نخواهد برد. صد البته می‌تواند باعث پیشرفتی در به وجود آمدن صحبت‌هایی پیرامون امکان تغییر در نظام‌های مالی به‌وسیله ارزهای نوظهور دیجیتال، شود.

ترامپ در اظهارات خود گفته بود که بیت کوین و ارزهای دیجیتال پول نیستند چراکه ارزششان ثبات نداشته و روی هواست. شاید چنین عبارت‌هایی برای آن دسته از افرادی دیدگاهی محدود و قدیمی از پول دارند، دقیقا تعریفی از پول باشند که توسط دولت مرکزی عرضه می‌شود و پشتوانه آن یک نظام اقتصادی ملی است. اما در سال ۲۰۱۹ و برای بسیاری از صاحب‌نظران که به دنبال تعریفی منعطف‌تر و گسترده‌تر می‌گردند، چنین بیاناتی قابل‌قبول نباشد.

در مطلبی از The Merkle، «جورج مکناگ» (George McDonaugh) بر این عقیده است که تعریف درست از پول، کاملاً وابسته به شرایط است. او می‌نویسد:

سیگار در زندان‌ها پول است، گلوله در مناطق جنگی پول است و بیت کوین در ونزوئلا.

بیت کوینی که حدومرز مشخصی نداشته و قیمتش هم به‌صورت جهانی تعیین می‌شود، در صورتی‌ که فرصتی مناسب پیدا کند، می‌تواند به شکل یک ارز رایج در اختیار مردم قرار گیرد.

این در حالی است که وضعیت ارز مورد استفاده برای پشتوانه‌سازی بسیاری از ارزهای دیگر نیز به شرایط وابسته است. تحت شرایطی که اقتصاد قدرت‌های غربی در آتش جنگ جهانی دوم می‌سوخت و از بین می‌رفت، این ایالات‌متحده بود که در پایان کار به‌عنوان قدرتمندترین اقتصاد جهان متولد شد و دلار را به‌عنوان ارز شماره یک نظام مال جهانی مطرح کرد. و این شرایط حاکم در ارتباط با دلار آمریکا بود و باید به یاد داشته باشیم که شرایط همواره در حال تغییر است.

ارزش بیت کوین و دلار هر دو بر پایه اعتماد است، تنها نوعشان متفاوت است. در بسیاری از جهات، اعتمادی که بر پایه الگوریتم ایجاد شده نسبت به فرضیات از بین رفتنی با بیست تریلیون بدهی که سیستم اقتصاد فعلی دنیا را تشکیل می‌دهد، برتری دارد.

حال می‌رسیم به انجام جرائم با بیت کوین که خود بحثی نخ‌نماست. برای بسیاری از طرفداران حوزه ارزهای دیجیتال وقتی بحث از انجام جرائم به‌وسیله این ارزها مطرح می‌شوند، از ناآگاهی طرف مقابل‌شان شگفت زده می‌شوند. مک آفی پاسخی کلاسیک را برای این سؤال ارائه می‌دهد.

درست است که بیت کوین برای مدتی دست خلاف‌کارها را بازتر کرد، اما تمام اختراعات دنیا هم همین‌طور بوده‌اند. مثلاً تلفن. امروز رهگیری سوابق مجرمین توسط مجریان دولت به‌وسیله بلاک چین بسیار راحت و فراگیر شده است و شکی نیست که در آینده نیز دارایی‌های غیرمتمرکز قانونی چنین کنند.

«یسی به لو پرز» از The Next Web بار دیگر یادآوری می‌کند که ارزهای دیجیتال بر پایه هویت‌های مستعار عمل می‌کنند و این در حالی است که پول نقد کاملا ناشناس است، حال بگویید کدام مورد برای انجام جرم مناسب‌تر است؟ «نیراج اگراوال»، از «کوین سنتر» نیز می‌افزاید:

به‌علاوه وقتی پول نقدی وجود نداشته باشد، ارزهای عرضه‌شده توسط حکومت‌های مرکزی نیز می‌توانند به وسیله‌ای برای نظارت بدل شوند.

در کل، تصور این مسئله که دولت ایالات‌متحده، اجازه فعالیت ارزی، غیر دلار آمریکا را بدهد مشکل است و این حقیقت در صحبت‌های دونالد ترامپ نیز به خوبی قابل‌مشاهده است. به‌علاوه خدمات مالی مبتنی بر بلاک چین هم فقط به‌خاطر توییت‌های ترامپ از دنیای امروز ما پاک نخواهند داشت. سر جایشان باقی می‌مانند، پشت سر موسسه‌های مالی سنتی، منتظرِ اینکه ترامپ یا رئیس جمهور بعدی هم از آنها استفاده کنند.

[تعداد: 4    میانگین: 4.8/5]

دیدگاه تان را بنویسید