آمریکا مانند 70 سال پیش قدرت مطلق جهان نیست و ترامپ متوهم است اگر که فکر کند دیگر کشورها در برابر تهدیدهای وی تسلیم خواهند شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: دولت آمریکا در قالب یک موضوع سیاسی، رسما کودکان را از آغوش والدینشان جدا، و آنها را در فضاهایی بسته (که مقامات آمریکایی تاکید دارند: نه، قفس نیست) نگهداری می‌ کند. رئیس جمهور آمریکا از یک سو خواستار توقف تحقیقات نهادهای فدرال درباره دستیاران و معاونان خود می شود و در عوض بر لزوم پیگرد قانونی دشمنان و مخالفان سیاسی خود تاکید می ورزد. او به متحدان دموکراتیک آمریکا اهانت می کند و در عوض به تجلیل از دیکتاتورهای قاتل می پردازد. و احتمال بروز جنگ تجاری از هر زمان دیگر محتمل تر شده است.

همه این رویدادها و اتفاقات چه نقطه اشتراکی دارند؟ روشن است همه این موارد به شخصیت مردی مربوط می شود که کاخ سفید را اشغال کرده؛ و قطعا بدترین آدمی که تاکنون به این سمت رسیده است. اما این مسئله گسترده تر است و به شخص ترامپ ختم نمی شود. آنچه ما هم اکنون در آمریکا شاهد هستیم مخالفت سیستماتیک با ارزش‌ های دیرین آمریکا است.

نقش آمریکا در جهان معمولا ورای پول و اسلحه بود و ایده آل ها را شامل می شد: آزادی بیان، حقوق بشر و .. . گرچه ما اغلب از این ایده آل ها فاصله می گیریم. اما آنها واقعی و مهم هستند. 

ایده آل های ما و این حقیقت که دیگر کشورها می دانند که ما آنها را در اختیار داریم، ما را به یک قدرت بزرگ متفاوت تبدیل کرده بود؛ قدرتی که امید به اعتماد دارد.

به این موضوع فکر کنید. تا پایان جنگ جهانی دوم ما و متحدان انگلیسی مان بخش عظیمی از جهان را تسخیر کردیم. ما می توانستیم به عنوان اشغالگران دائمی باقی بمانیم اما کاری که ما در واقع انجام دادیم این بود که در عوض اجازه دادیم دشمنان شکست خورده بر روی پاهای خودشان بایستند، رژیم های دموکراتیک بنا کنند و ارزش های خود را با آنها سهیم شدیم و در حفاظت از این ارزش ها با هم متحد شدیم.

اما به ناگاه ورق برگشت و همه رویدادهایی که ما هم اکنون شاهد هستیم خلاف ارزش های بنیادین صورت می گیرد. بروز درگیری های بیرحمانه مرزی، حمله به حاکمیت کشورها، اهانت به رهبران دموکراتیک و در عین حال تجلیل از دیکتاتورها و عهدشکنی در توافقنامه های بین المللی و تجاری همگی به معنای است که به ارزش‌ها و ایده آل ها که ما را از بقیه کشورهای قدرتمند متمایز می کرد، پشت کرده ایم.

غافل از آنکه نفی ارزش ها ما را قوی تر نمی کند؛ بلکه ضعیف تر می سازد. ما زمانی رهبر جهان آزاد بودیم اما امروز آن را کنار گذاشته ایم.

آنچه که مهم تر است این است که این روند منافع کشور را تضمین نمی کند. آمریکا مانند 70 سال پیش قدرت مطلق جهان نیست؛ ترامپ متوهم است اگر که فکر کند دیگر کشورها در برابر تهدیدهای وی تسلیم خواهند شد. و اگر قرار باشد ما وارد جنگ تجاری تمام عیار شویم - که احتمال آن بسیار زیاد خواهد بود - هم او و هم تمامی کسانی که به ترامپ رای داده اند از پیامدهای آن شگفت زده خواهند شد: شاید برخی صنایع به دستاوردهایی برسند، ولی میلیون‌ ها کارگر آواره و بدبخت خواهند شد.

بنابراین ترامپ دیگر آمریکا را بزرگ نخواهد کرد؛ بلکه تمامی آن چیزهایی که ما را بزرگ کرده بودند به زباله دان خواهد فرستاد، آمریکا را به یک کشور قلدرماب تبدیل خواهد کرد؛ کشوری که قلدری هایش کمتر از حد تصورش بر روی طرف مقابل تاثیر خواهد گذاشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.