پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

پرونده ای که روز به روز جنجالی ‌تر می ‌شود؛

بن سلمان در تعقیب «مخزن اسرار خاندان سعودی»

نیویورک تایمز از پیام ‌های تهدیدآمیز ولیعهد عربستان خطاب به یکی از مسئولان اطلاعاتی فراری این کشور که در کانادا به سر می برد، خبر داد.

 

به گزارش جماران به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، «سعد الجبری» یکی از مسئولان اطلاعاتی سابق عربستان سعودی که در حال حاضر در کانادا به سر می ‌برد، در معرض تهدید و تلاش برای بازگرداندن وی به عربستان قرار گرفته است.

مقام فراری اطلاعات عربستان و اسراری که از خاندان سعودی می‌ داند و نیز نگرانی ‌های محمد بن سلمان در این زمینه٬ تبدیل به یکی از پربازدیدترین سوژه های رسانه ‌های عربی شده است.

در این گزارش نیویورک تایمز آمده است: الجبری بعد از آنکه ولیعهد عربستان به قدرت رسید و رقبای سیاسی خود را کنار زد احساس کرد که دیر یا زود مورد هدف قرار می ‌گیرد و به همین دلیل از عربستان خارج شد.

از آن زمان تاکنون محمد بن سلمان تلاش می ‌کند الجبری را به کشور بازگرداند.

پیام ها و اسنادی وجود دارد که بن سلمان در سپتامبر 2017 خطاب به الجبری می گوید که او در پرونده های فساد گسترده دست دارد و هیچ کشوری وجود ندارد که او را تسلیم بن سلمان نکند.

این در حالی است که پلیس اینترپل اعلام کرده که درخواست عربستان در این خصوص سیاسی بوده و نقض قوانین این سازمان محسوب می شود و قصد ندارد الجبری را بازداشت کند.

نیویورک تایمز نوشت این اسناد و پیام ها پیش از این منتشر نشده و بیانگر آن است که محمد بن سلمان مجدانه برای بازگرداندن الجبری به عربستان تلاش می ‌کند.

پیش از این تعدادی از اعضای مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه ‌ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور اعلام کرده بودند که آمریکا باید از الجبری محافظت کند.

الجبری زمانی که در ترکیه به سر می برد، پیام‌ های تهدیدآمیز از محمد بن سلمان دریافت کرد و این مسئله باعث شد وی به کانادا سفر کند. بن سلمان در این پیام ها خطاب به الجبری می گوید: به عربستان برگرد تا شرایط را برایت توضیح دهم. الجبری نیز در پاسخ می نویسد که نمی تواند.

«سعد الجبری» نامی است که دوباره در راهرو‌های اطلاعات سعودی و آمریکایی، در برابر مطالبات ولیعهد سعودی برای بازگشت وی به عربستان، مجددا تکرار می‌ شود.

«ریاض» برادر سعد الجبری و دو فرزند وی که سه سال پیش به دلیل نگرانی از به قدرت رسیدن بن سلمان از این کشور به کانادا گریخته بودند را با هدف تحت فشار قرار دادن او برای بازگشت از کانادا به عربستان، بازداشت کرده است.

این پرونده روز به روز جنجالی ‌تر می ‌شود و در این میان ترس‌ هایی مبنی بر دچار شدن سعد الجبری به سرنوشت «جمال خاشقچی» نویسنده سعودی که در کنسولگری عربستان در ترکیه در سال 2018 کشته شد، وجود دارد.

اما سعد الجبری کیست؟

سعد الجبری پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن 2017 معاونت «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان و همچنین ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشت.

الجبری (61 ساله) دارای مدرک دکترای هوش مصنوعی از دانشگاه «ادینبورو» اسکاتلند، عضو سابق کابینه و افسر رابط سرویس اطلاعاتی سعودی با سرویس‌ های اطلاعاتی غربی مانند ام آی 6 انگلیس بود.

الجبری در ژانویه سال 2015، پیش از آن که بن نایف در آوریل 2015 ولیعهد شود، منصب وزیر خارجه عربستان را عهده دار شد. محافل آمریکایی می ‌گویند که الجبری از دو ترور جان سالم به در برد.

به گفته روزنامه واشنگتن پست، الجبری در اکتشاف طرح بمب ‌های بسته ‌ای که در سال 2010 آمریکا را مورد هدف قرار داده بود، کمک ‌های ارزنده ‌ای را به غرب ارائه داد.

الجبری به عنوان وزیر خارجه و عضو شورای امنیت و امور سیاسی با جنگ عربستان در یمن مخالفت کرد؛ چراکه این اقدام را پرهزینه و بدون نتیجه می ‌دانست و این از دلایلی بود که بن سلمان به مخالفت با سعد الجبری پرداخت.

الجبری در 10 سپتامبر 2015 به درخواست بن سلمان و یادداشتی از «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، از سمت خود استعفا داد. اما او به مدت دو سال همچنان مشاور «محمد بن نایف» باقی ماند.

مخزن اسرار خاندان سعودی

الجبری به عنوان گنجینه اسرار خاندان سعودی با در اختیار داشتن اسناد و اطلاعات حساس و سری مربوط به پادشاه سلمان بن عبدالعزیز، محمد بن سلمان و سایر چهره ‌های خانواده سلطنتی سعودی توصیف شده است.

پرونده‌های موجود در اختیار الجبری حاوی جزئیات معاملات مالی اعضای ارشد خانواده سلطنتی و معاملات مربوط به ملک سلمان در زمان پادشاهی وی در سال 2015 است.

همچنین اسناد محرمانه ‌ای نزد سعد الجبری وجود دارد که حاوی اطلاعاتی درباره دارایی ‌های محمد بن نایف است.

الجبری به عنوان دست راست بن نایف و مخزن اسرار وی توصیف شده و با هم‌ پیمانان و هوادارانش آشنایی کامل دارد، بنابراین بن سلمان معتقد است که اسناد الجبری می ‌تواند فشاری بر رقبای فعلی او و تهدیدی جدی برای سلطنتش باشد.

ماهیت کار الجبری به عنوان یک مقام اطلاعاتی و هماهنگ کننده بسیاری از پرونده‌های همکاری با اطلاعات آمریکایی و اروپایی، به وی فرصتی ارزشمند برای آگاهی از اسرار معاملات نظامی و اطلاعات امنیتی بین ریاض و واشنگتن، ارائه داد.

نقش الجبری در ایجاد روابط قوی با مقامات اطلاعاتی آمریکا و انگلیس تاثیرگذار بود و بعید نیست که او از دستگاه ‌ها و مقامات غربی حمایت کند؛ چرا که اسرار مهم خاندان سلطنتی سعودی را در اختیار دارد.

به گفته یک مقام امنیتی پیشین امنیت منطقه ‌ای، الجبری شخصی متواری است که پرونده‌ های مهم درباره همه چیز و هر شخص را در اختیار دارد. این اسناد ارتباط نزدیک وی با شخصیت‌ های سلطنتی را تایید می ‌کنند.

تاکنون مقامات سعودی ماهیت اتهامات علیه الجبری یا دلایل بازداشت دو پسر و «عبد الرحمن الجبری» برادرش را اعلام نکرده اند.

در هر صورت، سعدالجبری ممکن است بهای ترس روابط بین سلمان و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را پرداخته و مورد اهداف رفتار خشونت ‌آمیز بن سلمان همانند خاشقجی قرار گیرد. همین امر او را وادار به فرار کرده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.