نیروهای فدرال که ترامپ برای سرکوب معترضان به شهر پورتلند فرستاده است به سمت شهردار این شهر گاز اشک آور شلیک کردند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «تد ویلر» شهردار شهر «پورتلند» در ایالت «اورگان» در تجمع اعتراض به حضور نیروهای فدرال حضور یافت و گاز اشک‌آور خورد. او در جریان این تجمع که چهارشنبه شب، ۲۲ ژوئیه برگزار شده بود برای کم کردن سوزش ناشی از گاز اشک‌آور به خوردن آب و استفاده از عینک محافظ روی آورد.

آقای ویلر در همین زمینه گفت: «این نخستین باری است که هدف گاز اشک‌آور قرار گرفتم.»

دقیقا مشخص نیست که نیروهای فدرال از حضور شهردار پورتلند در این تجمع اطلاع داشتند یا نه.

شهردار پورتلند پیش از این خطاب به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود که نیروهای فدرال را از این شهر خارج کند چرا که آنها تنش موجود را تشدید خواهند کرد.

نیروهای مسلح فدرال دست کم ۱۳ نفر را در جریان اعتراض‌ها در این شهر دستگیر کرده‌اند.

این دومین شبی است که برخی شهروندان در پورتلند نسبت به حضور نیروهای فدرال در این شهر دست به اعتراض زده بودند. تد ویلر نیز مانند دیگر معترضان مقابل نرده‌های محافظ دادگاه فدرال ایستاده بود که گاز اشک آور نصیبش شد.

با وجود موضع شهردار پورتلند در مخالفتش با حضور نیروهای فدرال در این شهر، معترضان با حضور او در این تجمع برخورد متفاوتی داشند. برخی او را هو کردند و برخی دیگر وقتی او به تجمع «جان سیاهان ارزش دارد» پیوست به تشویق او پرداختند.

اعتراض‌ها در گوشه و کنار شهرهای آمریکا پس از کشته شدن جورج فلوید به دست نیروهای پلیس این کشور آغاز شد. همزمان جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» تظاهرات مختلفی را در شهرها و ایالت‌های مختلف آمریکا سازماندهی کرد.

بنابراین گزارش،اعتراض ها به نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه پوستان  در تاریخ ۲۵ مه (۵ خرداد) به دنبال انتشار تصاویری از بازداشت و کشته شدن یک مرد سیاهپوست در شهر «مینیاپولیس» آمریکا آغاز شد. در این تصاویر یک مامور پلیس با نام «درک شاون» زانوی خود را بر روی گردن این مرد سیاه پوست که «جورج فلوید» نام داشت قرار داده بود. مامور پلیس با وجود درخواست کمک جورج فلوید، ۴۶ ساله زانوی خود را از روی گردن او بر نمی‌دارد تا اینکه این مرد سیاه پوست بی هوش می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.