در پی شکست آمریکا در جنگ اقتصادی اش علیه چین حالا مساله رویارویی نظامی با پکن مطرح شده است اما مشخص نیست که آیا این گزینه که به عمد فاش شده است جنگ روانی علیه چین است یا نه.

 

به گزارش جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: سخنان «استیو بنون»مشاور استراتژیک ارشد سابق کاخ سفید در گفت و گو با «فاکس نیوز» که در این سخنان فاش کرد «دونالد ترامپ» برنامه کاملی برای رویارویی با حزب کمونیست چین و سپس سرنگونی آن دارد ما را شگفت زده نکرد زیرا ترامپ این روزها در حالتی از «هوس» و «فوبیا»یی به نام چین به سر می برد.

طرحی که بنون درباره آن سخن گفت را «شورای جنگی» که «پیشتازان پایان جهان» یعنی «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی، «کریستوفر رای» رئیس دفتر تحقیقات فدرال ،«مایک پمپئو» وزیر خارجه و «ویلیام بار» دادستان کل آمریکا تدوین کرده اند.

به گفته بنون این طرح شامل جنگ تکنولوژیک و داده ای و اقتصادی می شود و نیز شامل تلاش برای سیطره بر دریای جنوبی چین می شود که پکن مدعی است 90 درصد از آب ها و حریم هوایی آن متعلق به خودش است. همچنین این طرح شامل حمایت از همپیمانانی مانند هند، فیلیپین، ویتنام و مالزی می شود و چه بسا بهانه مجازات چین مساله انتشار ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا و جهان می شود.

چین به این تهدیدهای آمریکایی با برگزاری رزمایش نظامی در دریای جنوبی چین در دو هفته پیش پاسخ داد که در آن موشک های بالستیک با برد 3هزار و 4هزار کیلومتر به نمایش گذاشته شد؛ موشک هایی که می توانند کلاهک های هسته ای یا کلاسیک حمل کنند و نیز می توانند ناوهای هواپیمابر آمریکا را در اقیانوس آرام و به طور مشخص در پایگاه نظامی «گوام» نابود کنند. و نیز با ایران توافقنامه همکاری اطلاعاتی،داده ای و اقتصادی امضا کرد که بر اساس یکی از بندهای آن چین 400میلیارد دلار در زیرساخت ها و صنایع نظامی ایران سرمایه گذاری می کند.

چیزی که نگرانی دولت آمریکا را بر می انگیزد برتری چین در بیشتر عرصه ها از جمله «هوش مصنوعی» ،تکنولوژی و ارتباطات به ویژه در بخش های نظامی و غیرنظامی است به همین دلیل جنگ سختی را علیه شرکت «هواوی» غول پیکر که سر پیکان بخش ارتباطات چین به شمار می رود به راه انداخته است. دولت ترامپ فشارهای زیادی را به کشورهای مختلف برای تحریم این شرکت و جلوگیری از همکاری با آن وارد آورد ولی فقط توانست انگلیس و کانادا را به این کار وادارد اما در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شکست مفتضحانه ای خورد.

همانطور که بسیاری از کارشناشان نظامی آمریکایی از جمله «میشل فلونوری» کاندیدای به عهده گرفتن وزارت دفاع آمریکا در صورت پیروزی «جو بایدن» دموکرات نتیجه هر گونه جنگ آمریکا علیه چین چه تکنولوژیک باشد چه نظامی هرگز تضمین شده نیست. فلونوری نسبت به کشیده شدن کشورش به رویارویی با چین هشدار داد و گفت که آمریکا نمی تواند پیشرفت سریعی در هوا یا فضا یا دریا به دست بیاورد.

شاید آتش سوزی مهیب و مبهم در ناوشکن آمریکایی « بون ام ریچارد» در پایگاه نظامی «سان دییگو» در نتیجه انفجار داخل آن که به مدت چهار روز در آتش سوخت و منجر به زخمی شدن ده ها دریانورد شد هشدار شدید اللحن دیگری به ترامپ و دولتش است به ویژه آن که گزارش هایی وجود دارند که تأکید می کنند این اتفاق در نتیجه حمله عمدی صورت گرفته است.بعید نیست که این حمله در نتیجه حمله «سایبری» چین یا ایران بوده باشد. این ناوشکن حداقل به مدت دو سال از خدمت خارج می شود تا تعمیر شود و عملیات تعمیر آن نیز 3 الی 4میلیارد دلار هزینه در بر دارد و این هزینه ای است که تعمیر ناوشکن «اس اس کول» به بار آورد که تیمی از گروه «القاعده» در شهر بندری«عدن» در جنوب یمن به آن حمله کرد.

نمی دانیم که آیا این سخنان خطرناک بنون که به بیرون درز داده است در چارچوب جنگ روانی علیه چین است یا نه زیرا جنگ سرد میان آمریکا و چین شدت گرفته است اما آن چه که از طریق دنبال کردن این جنگ و تحولات آن می دانیم این است که ایالات متحده آمریکا اکنون درگیر جنگ اقتصادی علیه چین برای جلوگیری از قرار گرفتن اش در صدر جهان به لحاظ اقتصادی است و این جنگ تا کنون به اهداف مدنظرش نرسیده است؛ امری که باعث می شود به این نتیجه برسیم که آمریکا به سمت رویارویی نظامی با چین برای جبران این شکست در سایه وجود رئیس جمهور متهور و نژادپرستی به نام ترامپ می رود..و خدا بهتر می داند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.