چین، آمریکا را مقصر جنگ سرد جدید می داند و ایالات متحده به «ویروس سیاسی» مبتلا شده است.

 

به گزارش جماران، خبرگزاری فرانسه در حساب کاربری خود در توئیتر اظهارات وزیر خارجه چین را منتشر کرد که از وقوع «جنگ سرد جدید» ابراز نگرانی می کند.

وی گفت: تاسف بار است که در آمریکا علاوه بر تاثیرات مخرب شیوع کرونا، نوعی «ویروس سیاسی» نیز در این کشور در حال شیوع است. این ویروس سیاسی استفاده از همه موقعیت ها برای حمله به چین و ضربه زدن به این کشور است.

وی افزود: برخی از سیاستمداران به هیچ وجه به واقعیت های بنیادین توجه نمی کنند. آنها منشا بسیاری از دروغ هایی هستند که چین را هدف قرار داده است. این سیاستمداران توطئه های بسیاری کرده اند. آنچه ما در حال حاضر باید مورد توجه قرار دهیم این است که برخی نیروهای سیاسی آمریکایی روابط چین و آمریکا را به گروگان گرفته اند و در تلاشند این روابط را به سمت به اصطلاح «جنگ سرد جدید» بکشانند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین در هشداری بدون ملاحظه کاری به مخالفان کشورش نشان داد که پکن مصمم است به آنها پاسخ سختی بدهد.

وزیر خارجه چین هشدار داد انتقاد‌های آمریکا از چین درباره مدیریت ویروس کرونا چین را به «مرز جنگ سرد جدیدی» با آمریکا سوق می ‌دهد.

از هفته‌ ها پیش دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پکن را متهم می ‌کند در اطلاع رسانی داده‌ های حیاتی مربوط به همه گیری کرونا که در پایان سال 2019 در شهر ووهان واقع در مرکز چین شیوع پیدا کرد، دیر عمل کرده است و باعث شده است همه گیری به راحتی انتشار پیدا کند.

رئیس جمهور آمریکا که برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری در ماه نوامبر مبارزه می ‌کند، به امکان درخواست از پکن برای پرداخت میلیارد‌ها دلار غرامت اشاره کرد. 

ترامپ پیش از این گفته بود: «سخنگوی چین به گونه احمقانه سخن می ‌گوید و به طور مایوسانه تلاش می ‌کند تا آثار درد، بیماری و مرگ که کشورشان در سراسر جهان گسترش داده را از بین ببرد. حمله گمراه کننده آن و تبلیغات علیه امریکا و اروپا لکه ننگی بر دامن چین می باشد. همه این بدبختی‌ ها از چین آمد، آنها می توانستند این بیماری همه گیر به راحتی مهار و متوقف شد، اما این کار را انجام ندادند.»

انتقادات شدید الحن دونالد ترامپ علیه چین در حالی ادامه دارد که برخی این رفتار او را تلاشی برای منحرف کردن توجه‌ ها از ناکامی‌ های کاخ سفید در مبارزه با شیوع کرونا تفسیر کرده اند.

روابط پکن و واشنگتن از دو سال پیش با جنگ تجاری که دولت ترامپ به راه انداخته و تجارت بین المللی را مجازات می ‌کند، با تنش مواجه شده است.

اما همه گیری کووید19 تنش میان دو کشور را به اوج رسانده است. تا جایی که دونالد ترامپ تهدید کرده است «همه روابط» با پکن را قطع می ‌کند.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه با تشدید لفاظی ‌های خود علیه چین، از آن چه «بی کفایتی» پکن برشمرد، انتقاد کرد و آن را مسئول کشتار جمعی جهانی دانست.

آمریکا همچنین در تصمیم پکن برای داشتن کنترل‌ بیشتر بر هنگ کنگ دخالت می کند.

وزارت خارجه چین، به ویژه برخی سفرای این کشور در ماه‌ های اخیر برای دفاع از پاسخگویی کشورشان به همه گیری، تهاجمی ‌تر عمل کرده اند.

وزیر خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره این موضوع وعده داد ما به هر دشنامی پاسخی دندان شکن می ‌دهیم.

در زمانی که شمار مرگ و میر بر اثر همه گیری در کشور آمریکا، آلوده ‌ترین کشور جهان به کرونا، از 100 هزار نفر می‌ گذرد، وزیر خارجه چین از آمریکا خواست هدر دادن زمان و جان‌ های ارزشمند را متوقف کند.

وانگ یی با تایید این مطلب که کشورش بیش از 11 میلیارد ماسک از مجموع 58 میلیارد و 800 میلیون ماسکی را که به سراسر جهان ارسال کرده، برای «عمو سام» ارسال کرده است، خاطر نشان کرد کووید19 دشمن مشترک چین و آمریکا است.

وانگ تاکید کرد این تعداد ماسک، برای هر آمریکایی 40 ماسک می ‌شود.

وزیر خارجه چین افزود: برای همکاری بین المللی به منظور شناسایی منشا کرونا آماده است، اما از اشاره به جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

در عوض، در زمانی که واشنگتن برای آغاز شدن تحقیقی بین المللی فشار وارد می ‌کند، وزیر خارجه چین هشدار داد در یک چنین ابتکاری باید از هر گونه سیاست مداخله گرانه خود داری شود و باید سازمان جهانی بهداشت آن را انجام دهد.

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین هم روز دوشنبه در پیغامی خطاب به مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت بسیار مبهم عمل کرد.

وی به ارزیابی کامل پاسخ جهانی به همه گیری کرونا چراغ سبز نشان داد. اما او تاکید کرد فقط زمانی که همه گیری مهار شده باشد (این تحقیق باید انجام شود).

واشنگتن می ‌گوید به موسسه ویروس شناسی ووهان مظنون است که احتمالا اجازه داده ویروس از آزمایشگاه به بیرون انتشار پیدا کند.

«وانگ یانیی» مدیر موسسه در مصاحبه‌ ای که شامگاه شنبه از تلویزیون پخش شد، این اتهام واشنگتن را رد کرد و اذعان کرد موسسه وی سه منشا زنده از ویروس کرونا در اختیار دارد.

وی اطمینان داد پیش از آشکار شدن علائم نخستین بیماران در ماه دسامبر مانند همه، ما نیز نمی‌ دانستیم ویروس وجود دارد.

در تازه ترین مورد آمریکا به چین در خصوص سرقت واکسن کرونا اتهام زده است.

«رابرت اوبراین» مشاور ریاست جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی گفت چین با استفاده از روش های غیرقانونی می خواهد تلاش کند تا تحقیقات و فن آوری آمریکایی را برای تولید واکسن ضد ویروس کرونا پیدا کند.

او گفت سرپوش گذاشتن پکن بر رخدادهای مربوط به شیوع کروناویروس جدید «در تاریخ در همان رده ‌ای قرار خواهد گرفت که چرنوبیل قرار گرفت».

اوبرایان در برنامه ‌ای در شبکه ان‌ بی ‌سی گفت: «آنها اجازه دادند ویروسی در جهان پخش شود که هزاران میلیارد دلار از ثروت آمریکا را نابود کرده، پولی که ما باید برای سر پا نگه داشتن اقتصاد خود هزینه کنیم، برای آن ‌که آمریکایی ‌ها بتوانند از این ویروس گذر کنند».

او افزود: «در تاریخ از این پنهان‌ کاری که انجام دادند به‌ مانند چرنوبیل یاد خواهد شد».

وی مدعی شد که ایالات متحده اولین کشوری خواهد بود که واکسن ضد ویروس ایجاد می کند، اما چین با جاسوسی برای پیدا کردن همه تحقیقات و دانش دانشمندان امریکا تلاش می کند.

اوبراین در مصاحبه با ان بی اس گفت: آنها سالها سالیان اموال معنوی آمریکا را سرقت و فن آوری جعلی آمریکا را بوجود آوردند. و اگر این کار را با واکسن انجام دهند تعجب نخواهم کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.