براساس گزارش یک نهاد وابسته به سازمان ملل، جرائم مربوط به حیات وحش و بهره برداری ناپایدار از طبیعت خطر انتقال بیماری ‌هایی از قبیل ویروس کرونای جدید می‌ شود که ناشی از عوامل بیماری زایی است که از حیوان به انسان منتقل می ‌شود.

 

به گزارش جماران، بنابر گزارش جدید برنامه محیط زیست و انستیتو بین ‌المللی تحقیقات احشام، افزایش متناوب بیماری‌ های مشترک انسان و حیوان با دست درازی انسان به محیط زیست، فرسایش زمین، برداشت فزاینده منابع طبیعی، پدیده گرمایش زمین و استثمار اقلیم وحش از سوی انسان مرتبط است؛ چرا که همه این عوامل به برخورد و رویارویی بیشتر انسان و حیوانات می‌ انجامد.

«اینگر اندرسون» دبیرکل و مدیر اجرایی برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد گفت: طی یک قرن گذشته ما دست کم 6 همه‌گیری بزرگ ناشی از ویروس‌ های جدید خانواده کرونا داشته‌ایم.

این مقام سازمان ملل متحد افزود: تنها در 20 سال اخیر و پیش از آغاز همه گیری کووید19، بیماری‌ های مشترک میان انسان و حیوان حدود 100 میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده است.

خانم اندرسون گفت: «در کشورهای کم درآمد یا با درآمد سرانه متوسط، سالانه 2 میلیون نفر بر اثر بیماری های مشترک میان انسان و حیوان می‌ میرند؛ بیماری ‌هایی چون هاری، سیاه‌ زخم و سل گاوی از این نمونه ‌ها هستند.»

وی ادامه داد: «جوامعی که بیشترین آسیب را از این بیماری ها می ‌بینند اغلب جوامعی هستند که توسعه نیافته ‌اند و وابستگی شدیدی به احشام و مجاورت فیزیکی با حیوانات وحشی دارند.«

اندرسون گفت در 50 سال اخیر صنعت فرآورده‌ های گوشتی دست کم 260 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، «کشاورزی تشدید شده، صنایع زیربنایی توسعه یافته و استخراج منابع افزایش داشته که همه این ها موجب دست درازی ما به قلمرو حیات ‌وحش شده است. بر این اساس، جرائم مربوط به حیات وحش و بهره برداری ناپایدار از طبیعت خطر انتقال بیماری ‌هایی از قبیل ویروس کرونای جدید می‌ شود که ناشی از عوامل بیماری زایی است که از حیوان به انسان منتقل می ‌شود.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.