بهمن نقیبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بی توجهی به نگهداری و محافظت مناسب از اسب ها امکان بروز این بیماری که نشانه های آن انباشتگی و پیچ خوردگی روده های اسب، زخم معده،پارگی معده و انسداد روده ها است را افزایش می دهد.
وی اظهار کرد: معمولا کولیک به صورت آنی و ناگهانی پیش می آید و مهم است که علت این بیماری هرچه سریعتر مشخص شود تا بتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و آنرا مهار نمود.
نقیبی افزود: در واقع کولیک یا دل درد در اسب یک بیماری نبوده بلکه به عنوان یک سندرم با علل متفاوت ولی چهره بالینی تقریبا مشابه مطرح است به گونه ای که سندرم کولیک به عنوان مهم ترین بیماری در اسب گزارش شده که با علائمی مثل کوبیدن پا به زمین، بیقراری، غلت زدن، تعریق، افزایش ضربان قلب همراه است.
به گفته وی علل این سندرم می تواند به دلیل درگیری در دستگاه گوارشی، ادراری و تناسلی باشد که در این بین علل گوارشی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: این سندرم با شیوع سالانه 2.5 تا 10.6مورد به ازای هر 100 اسب گزارش شده است.
نقیبی تصریح کرد: پرورش دهندگان و صاحبان اسب ها با رعایت مواردی همچون دسترسی همیشگی اسب به آب سالم و با کیفیت مناسب در طول روز،توجه به چرارو بودن اسب و حجم کوچک معده این دام، دسترسی اسب به چراگاه و استفاده از چراگاه به جهت طبیعت فیزیولوژیک و آناتومیک اسب می توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: نگه نداشتن طولانی اسب در اصطبل،جلوگیری از تغییر ناگهانی در میزان فعالیت ورزشی اسب ،عدم فشار تمرین به خصوص در اسب هایی که سابقه فعالیت ورزشی ندارند و توجه ویژه به این مساله که اسب هایی که سابقه کولیک دارند، احتمال بالاتری از درگیری مجدد آنها را تهدید می کند از دیگر مواردی است که به جهت جلوگیری از این بیماری باید رعایت شود.
نقیبی همچنین برداشتن برنامه مبارزه با انگل ها به طور منظم و مناسب،جلوگیری از تعلیف اسب در مناطق ماسه ای،استفاده از دانه ها و خوراک پلت،مراقبت و بازدید منظم از اسبهایی که دچار تغییرات جیره، تمرین یا محل نگهداری هستند تاکید کرد.
وی در پایان تصریح کرد: پرورش دهندگان اسب باید به محض مشاهده اولین علائم شکم درد غذای حیوان را قطع و دامپزشک را خبر کرده و در صورتی که اسبی تمایل به راه رفتن داشت می توان به آرامی حیوان را راه برد ولی هرگز در چنین شرایطی نباید اسب را به یورتمه و چهارنعل و غلتیدن وادار کرد.
7390*3013
خبرنگار:گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.