گویا رئیس جمهوری محافظه‌کار و راست ‌گرای لهستان نمی ‌تواند درباره پیروزی مجدد خود در انتخابات جاری این کشور مطمئن باشد. بر اساس نظرسنجی ‌ها، شانس پیروزی «رافال ترازاسکوفسکی» در دور دوم بیش از رقیب محافظه‌ کار او است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری فرانسه، انتخابات ریاست جمهوری لهستان امروز یکشنبه 8 تیرماه (28 ژوئن) و پس از تعویق ناشی از شیوع ویروس کرونا در حال برگزاری است. نظرسنجی‌ های صورت ‌گرفته حکایت از احتمال شکست آندژی دودا در انتخابات جاری این کشور دارند.

حوزه‌ های رای‌ گیری در لهستان از 7 صبح امروز یکشنبه گشوده شده و تا ساعت 21 به کار خود ادامه خواهند داد. احتمال می‌ رود که نتایج نخستین شمارش آرا اندکی پس از بسته شدن حوزه‌ های رای‌ گیری اعلام شود.

در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری 11 کاندید به رقابت با یکدیگر می‌ پردازند. نظرسنجی‌ های صورت ‌گرفته حکایت از آن دارند که آندژی دودا یا هیچ ‌یک از دیگر کاندیداهای این انتخابات، قادر به کسب اکثریت بیش از 50 درصد در این دور از انتخابات نخواهند شد.

همین نظرسنجی‌ ها پیش‌ بینی کرده‌ اند که آندژی دودا و رقیب اصلی او رافال ترازاسکوفسکی به دور دوم انتخابات راه می ‌یابند. انتخاباتی که قرار است دو هفته بعد، در روز 12 ژوئیه برگزار شود. گفته می‌ شود که احتمال شکست دودا در دور دوم انتخابات افزایش خواهد یافت.

 

اصلاحات مناقشه‌ برانگیز

آندژی دودا، حقوقدان 48 ساله وابسته به حزب راست‌ گرای «قانون و عدالت» از حمایت حزب خود برخوردار است. گفته می ‌شود که او ظرف پنج سال زمامداری خود، به ندرت در تقابل با «یاروسلاو کاچینسکی» رهبر حزب «قانون و عدالت» قرار گرفته و عملا اقدام به اجرای اصلاحات مناقشه ‌برانگیز این حزب کرده است.

برخی از سیاست ‌هایی که دودا از سال 2015 به این سو در پیش گرفته، با موازین یک دولت قانون‌ مدار مغایرت دارد. همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سیاست ‌های دولت دودا انتقاد کنند.

از دیدگاه حزب قانون و عدالت، این اصلاحات برای از بین بردن فساد میان قضات ضرورت داشته است. اما شرکای اروپایی با انتقاد از این اصلاحات دولت پوپولیست لهستان، سه دهه پس از سقوط کمونیسم در این کشور، آن را عامل نقض دموکراسی می ‌دانند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که حزب قانون و عدالت را متحد کلیدی اروپایی برای خود می ‌داند، این هفته از دودا حمایت کرد.

سفر رئیس جمهور لهستان به آمریکا، نخستین سفر یکی از سران خارجی به آمریکا از زمان آغاز همه گیری و تنها چهار روز پیش از انتخابات بود.

رئیس جمهوری لهستان بر اساس قانون اساسی این کشور به موازات وظیفه نمایندگی کشور در خارج از مرزهای لهستان، همچنین می ‌تواند در تعیین و پیشبرد سیاست خارجی و دفاعی کشور موثر واقع شود.

افزون بر این، رئیس جمهور لهستان در مورد قوانین مصوبه پارلمان نیز از حق وتو برخوردار است. همین موضوع باعث نگرانی رهبران حزب محافظه ‌کار و راست‌گرای «قانون و عدالت» شده است. آنان بر این باورند که در صورت پیروزی کاندیدای لیبرال در انتخابات ریاست جمهوری جاری، اجرای برخی از سیاست‌ های مورد نظر این حزب می‌تواند با دشواری ‌هایی روبرو شود.

رافال ترازاسکوفسکی، شهردار لیبرال ورشو که از حمایت جامعه مدنی نیز برخوردار است، اعلام کرده که برای تشکیل یک دولت قدرتمند و تقویت دموکراسی در لهستان پا به میدان می ‌نهد.

 

انتخابات تحت تاثیر کرونا

این انتخابات به شدت تحت تاثیر بحران ویروس کروناست که مقامات لهستان را وادار کرد انتخابات را از ماه مه به ژوئن موکول کنند. به منظور جلوگیری از بروز آلودگی‌ های جدید، هم سیستم رای گیری دوگانه پستی و همان شیوه سنتی در نظر گرفته شده است.

طبق آمار رسمی، از جمعیت 38 میلیون نفری لهستان بیش از 33 هزار نفر به ویروس کرونا آلوده شده اند که بیش از 1400 مورد آن به مرگ منجر شده است. اما وزیر بهداشت لهستان اعلام کرد احتمالا تا 1.6 میلیون مورد شناسایی نشده آلودگی به ویروس کرونا در لهستان وجود دارد.

دودا به مردم لهستان وعده داده است از مزایای اجتماعی در نظر گرفته شده از سوی حزب حاکم از جمله کمک هزینه‌ های خانوادگی و مستمری جدید دفاع کند. مردم لهستان در حال حاضر از نخستین رکود از زمان پایان کمونیسم به علت همه گیری کووید19 نگرانند.

در مقابل ترزاسکوفسکی، وعده آماده سازی روابط با بروکسل را داده است.

دودا از زمان به قدرت رسیدن در سال 2015 سیاست لهستان را زیر و رو کرد و به تنش ‌ها با اتحادیه اروپا دامن زد.

به تازگی اهمیت لهستان برای آمریکا بیشتر از کشورهای اروپایی شده و در حالی که ترامپ اعلام کرده که بخشی از نیروهای نظامی خود را از آلمان خارج می ‌کند، اما روسیه نگران است خروج این نیروها از آلمان به استقرار آنها در لهستان منجر شود.

در همین ارتباط نیز وزارت خارجه روسیه از گسترش حضور نظامی آمریکا در لهستان پس از خروج نیروهای آمریکایی از آلمان انتقاد کرده است.

اعلام نگرانی روسیه از تحرکات احتمالی آمریکا در لهستان در حالی است که پیش از این رسانه‌ های لهستانی گزارش داده بودند ورشو به دنبال تقویت حضور ارتش آمریکا در این کشور اروپای شرقی است.

حدود دو هفته پیش، دونالد ترامپ اعلام کرد که آمریکا تعداد سربازان خود را در آلمان حدود 9500 نفر کاهش خواهد داد. نخست وزیر لهستان در واکنش به این اظهارات گفت امیدوار است برخی از این سربازان به لهستان منتقل شوند.

در ژوئن سال گذشته میلادی، ترامپ موافقت خود را برای اعزام هزار سرباز این کشور به لهستان اعلام کرد تا دیوار دفاعی خود را علیه روسیه تقویت کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.