مذاکرات نهایی برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به شدت تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، «نیکولا استورجن» و «مارک دریکفورد» وزرای اول اسکاتلند و ولز روز جمعه با ارسال نامه ای به «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس خواستار تمدید دوره انتقالی برکسیت شدند.

این در حالی است که دولت انگلیس امروز جمعه اعلام کرد که «رسما» به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که قصد ارائه درخواست تمدید دوره انتقالی برکسیت را ندارد.

انگلیس بنا به توافق موجود با اتحادیه اروپا با وجود خروج از این اتحادیه تا پایان سال جاری میلادی به اجرای مقررات آن ادامه می دهد. وزرای اول اسکاتلند و ولز در نامه خود تاکید کرده اند که عدم تمدید دوره انتقالی برکسیت با توجه به بحران شیوع ویروس جدید کرونا یک «بی ملاحظگی فوق العاده» محسوب خواهد شد.

به گفته وزرای اول اسکاتلند و ولز عدم تمدید دوره انتقالی برکسیت در صورت عدم دستیابی به توافق با بروکسل به کسب و کارهای انگلیس که از بحران شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» آسیب دیده اند «یک شوک اقتصادی و اجتماعی» دیگر وارد خواهد کرد.

دولت انگلیس در حالی به اتحادیه اروپا اعلام کرده است که به دنبال تمدید دوره انتقالی برکسیت نیست که نخست وزیر این کشور قرار است روز دوشنبه با سران اتحادیه اروپا در مورد خروج از بن بست در مذاکرات بین دو طرف گفتگو کند. گفتگوی بوریس جانسون با «اورزولا فن درلاین» رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا قرار است دوشنبه بعدازظهر با استفاده از تماس ویدئویی صورت گیرد.

این در حالی است که چهارمین دور مذاکرات بین لندن و بروکسل هفته گذشته بدون دستیابی به پیشرفت قابل توجه پایان یافته بود. «میشل بارنیه» مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا پس از پایان آخرین دور مذاکرات تاکید کرده بود که دو طرف نمی توانند به صورت نامحدود به این شکل از مذاکرات بی نتیجه ادامه دهند.

انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا در روز ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) مذاکره با بروکسل بر سر آینده روابط دو طرف را آغاز کرد.

دولت انگلیس برنامه آغاز کنترل‌های کامل مرزی با اتحادیه اروپا را که قرار بود از ابتدای سال آینده میلادی آغاز کند، احتمالا اجرایی نمی‌کند.

روزنامه فایننشال تایمز با ذکر این موضوع نوشت این تصمیم در پی آن گرفته شد که شرکت‌ها و اصحاب صنعت و تجارت به وزیران فشار آوردند تا در بحبوحه همه‌گیری کرونا، بر دامنه بحران نیفزایند. به نوشته این روزنامه، انگلیس قصد دارد چه در صورت تصویب توافق‌نامه تبادل آزاد با اتحادیه اروپا و چه در نبود آن، در مناطقی مانند بندر «دوور» موقتا یک طرح «کنترل محدود» را برای بازرسی کالاهایی وارداتی از اتحادیه اروپا به اجرا بگذارد.

با این حال به نظر می‌رسد مقامات انگلیس با این موضوع که مأموران اروپایی کالاهای صادراتی آنها به مقصد اتحادیه اروپا را به محض ورود به فرانسه به طور کامل کنترل کنند، مشکلی ندارند.

مقامات انگلیس در ماه فوریه گذشته گفته بودند که کار کنترل مرزی کامل کالاهای وارداتی از اتحادیه اروپا را آغاز می‌کنند. به دنبال خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا، قرار بود این کشور در دوران پسابرکسیت در یک دوره موقت حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی در قالب اتحادیه گمرکی به تبادل تجاری آزاد با اتحادیه اروپا ادامه دهد، تصمیمی که ظاهرا قرار نیست عملی شود.

قرار است اورزولا فن درلاین، رئیس اتحادیه اروپا روز دوشنبه تلفنی با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در این زمینه گفتگو کند تا شاید دو طرف راه حلی برای برون‌رفت از این بن‌بست بیابند.

با آن که دولت انگلیس در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود برای عملی ساختن هر چه سریع‌تر خروج از اتحادیه گمرکی با اتجادیه اروپا را شتاب بخشیده است، اما منتقدان می‌‌گویند دولت این کشور هنوز آمادگی برای خروج کامل از اتحادیه را ندارد و کارمندانی را که باید زیرساخت‌های این کار را آماده کنند، هنوز استخدام نکرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.