بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در توییتی امضای یک «توافق خوب جدید» را اعلام کرده و گفته حالا نوبت پارلمان انگلیس است تا روز شنبه این توافق را به تصویب برساند.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز،«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا امروز پنجشنبه (۱۷ اکتبر/۲۵ مهر) از رسیدن به به توافق بر سر برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) خبر دادند.

ژان کلود یونکر این توافق را «عادلانه و متوازن» خوانده و از سران اروپا خواسته است در نشست جاری این توافق را تایید کنند.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، توافق را عادلانه و متوازن خوانده است.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس  نیز در توییتی امضای یک «توافق خوب جدید» را اعلام کرده و گفته حالا نوبت پارلمان انگلیس  است تا روز شنبه این توافق را به تصویب برساند.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس  گفته حالا نوبت پارلمان انگلیس  است تا روز شنبه توافق جدید را به تصویب برساند.

«میشل بارنیه» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برکسیت، در کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه این توافق حاصل «یک کار فشرده» بود از تیم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس برای «تعهد و حرفه‌ای‌گری»شان تشکر کرد.

آقای بارنیه که سخنان خود را با عبارت «صبر، ارزش است» شروع کرده بود، گفت: اتحادیه اروپا و انگلیس  به طور کامل متعهد به حمایت از صلح و ثبات در جزیره ایرلند هستند.

«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا، نیز گفت علیرغم اینکه یک توافق را بهتر از نبود یک توافق می‌داند، با این حال به خاطر «ذات این مجادله سیاسی» خوشحال نیست.

وی همچنین اضافه کرد این توافق برای ایرلند توافقی «خوب» است در غیر این صورت وی هرگز آن را تایید نمی‌کرد.

اتحادیه اروپا متن کامل شصت و چهار صفحه ای توافق را منتشر کرده است.

میشل بارنیه، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا، پس از اعلام توافق جدید در کنفرانسی مطبوعاتی حضور یافت.

همزمان با اعلام خبر توافق برکسیت ارزش واحد پول انگلیس به بالاترین میزان خود در پنج ماه اخیر رسید و هر پوند با ۱ درصد افزایش ۱.۲۹ دلار آمریکا مبادله شد.

پارلمان اروپا در استراسبورگ و همچنین پارلمان انگلیس باید نسخه نهایی توافق را تایید کنند. پارلمان انگلیس تایید کرده است که نشست فردا، جمعه، به موضوع برکسیت اختصاص خواهد داشت.

در نخستین واکنش‌ها «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس ، با رد توافق جدید گفت به نظر می‌رسد نخست وزیر «توافقی بدتر از آنچه ترزا می نخست وزیر سابق مذاکره کرده بود» به دست آورده است.

آقای کوربین اضافه کرده است توافق تازه «کشور را حول یک محور جمع نخواهد کرد و باید رد شود». وی بهترین راه برای دستیابی به برکسیت را برگزاری یک رفراندوم دوم و رجوع به آرای عمومی خواند.

از سوی دیگر «نایجل فاراژ» رهبر حزب برکسیت انگلیس ، با اعلام اینکه «این برکسیت نیست» خواستار تمدید مهلت و رای گیری سراسری بر سر توافق تازه شد.

این در حالی است که نشست دو روزه سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل در حالی در روز پنجشنبه آغاز می‌شود که همه چیز تحت تاثیر مذاکرات بر سر طرح پیشنهادی انگلیس  برای خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد.

پیشتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، در آستانه نشست سران در بروکسل گفته بود انگلیس  و اتحادیه اروپا هنوز می‌توانند به توافق دست یابند.

خانم مرکل که در پارلمان آلمان حضور یافته بود اظهار داشت: «ما در مسیر بهتری نسبت به گذشته هستیم هرچند هنوز به هدف نرسیده‌ایم. توافق هنوز ممکن است و به همین دلیل ما نیاز داریم همه کار بکنیم تا مذاکرات را با موفقیت به انتها برسانیم.»

حزب «اتحادگرای دموکراتیک ایرلند» (دی ‌یو پی) که از احزاب متحد بوریس جانسون در پارلمان انگلیس به شمار می‌رود روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «با پابرجا ماندن وضعیت فعلی» نمی‌تواند از پیشنهاد نخست وزیر انگلیس  برای برکسیت حمایت کند.

این تصمیم ضربه‌ای به اعتبار طرح پیشنهادی آقای جانسون است چرا که بدون حمایت حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند، تصویب توافق در پارلمان انگلیس  ناممکن خواهد بود.

بعد از اعلام توافق جدید، حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند اعلام کرد در مخالفت خود با طرح همچنان مصمم است.

بوریس جانسون در سه روز پیش سه بار با رهبران این حزب دیدار کرده بود تا نظر مساعد آنان را نسبت به طرح پیشنهادی برای خروج انگلیس  از اتحادیه اروپا جلب کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.