دادگاه در اسکاتلند تعلیق پارلمان توسط «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را غیرقانونی اعلام کرد.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، دادگاه در اسکاتلند تعلیق پارلمان توسط «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس را غیرقانونی اعلام کرد.

قضات دادگاهی که بالاترین مرجع تجدید نظر در اسکاتلند است، تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، برای تعلیق پارلمان این کشور را غیر قانونی خواندند.

این حکم رای قبلی دادگاه را که تأکید کرده بود تصمیم جانسون مغایرتی با قانون ندارد، لغو می‌کند.

سه قاضی دادگاه تجدید نظر به نفع گروهی از سیاستمداران احزاب مختلف رای دادند که علیه تصمیم جانسون به دادگاه شکایت کرده بودند.

با تصمیم دولت انگلیس مجلس عوام این کشور از بامداد سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر به مدت پنج هفته تعلیق شد.

رای تازه دادگاه تاثیر فوری بر تعطیلی پارلمان نخواهد داشت. به این دلیل که این دادگاه دستوری برای لغو تعلیق پارلمان نداده است.

قرار است دادگاه عالی انگلیس روز سه‌شنبه آینده روند رسیدگی به این پرونده را آغاز کند.

قضات دادگاه تجدید نظر در رای خود گفته‌اند که به اتفاق به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیم آقای جانسون «با هدف چوب لای چرخ گذاشتن کار پارلمان» گرفته شده است.

دو هفته پیش  جانسون اعلام کرد که پارلمان را به مدت پنج هفته تا ۱۴ اکتبر تعلیق می‌کند تا دوباره با نطق ملکه انگلیس افتتاح شود.

روز ۳۱ اکتبر مهلت انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا چه با حصول یک توافق چه بدون آن تمام می‌شود.

یک روز پیش از اعلام تعلیق پارلمان احزاب مخالف گفته بودند که قصد دارند با تصویب قانونی مانع از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا شوند.

اما موضع نخست وزیر انگلیس این بود که اگر اروپایی‌ها با تغییرات مورد نظر او توافق نکنند، او بدون توافق کشورش را از اتحادیه خارج می‌کند.

در نهایت مجلس قانونی را تصویب کرد که آقای جانسون را موظف می‌کند به جای خروج بی‌توافق، تقاضا کند برگزیت سه ماه به تعویق بیفتد.

نمایندگان دو بار درخواست جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام را هم رد کردند. بوریس جانوسن امیدوار بود با پیروزی در انتخاباتی تازه بتواند قانون تقاضای سه ماه تعویق را لغو کند.

در همین حال، دولت انگلیس در واکنش به این اقدام دادگاه عالی اسکاتلند اعلام کرد که از حکم دادگاه احساس ناامیدی کرده و قصد دارد علیه آن در دادگاه عالی اقدام کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.