مکان: انگلیس/ منبع:یورونیوز

به گزارش جماران، ده‌ها هزار تن شهروند انگلیس روز شنبه در اعتراض به طرح «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور برای تعلیق فعالیت پارلمان راهی خیابان‌ها شدند.

تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با مضمون «از دموکراسی دفاع کنید» و «کودتا را متوقف کنید» را به همراه پرچم‌های آبی رنگ اتحادیهٔ اروپا در دست داشتند.

این تظاهرکنندگان در بسیاری از شهرهای  انگلیس از جمله «منچستر، گلاسکو، بیرمنگام، برایتون، بریستول و لیورپول» به نشانهٔ اعتراض راهی خیابان‌ها شدند. گردانندگان جنبش موسوم به «کودتا را متوقف کنید» اعلام کردند در مجموع ۳۲ تظاهرات در سراسر کشور برگزار شده است.

در لندن تظاهرکنندگان به سوی خیابان «داونینگ» و دفتر نخست‌وزیری انگلیس رفتند و در مخالفت با بوریس جانسون شعارهایی سر دادند. سپس شماری از آنان با نشستن بر زمین در خیابان، تردد ماشین‌ها را در میدان«ترافالگار» متوقف کردند در حالی که شماری دیگر به سوی قصر «باکینگهام» روانه شدند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر  انگلیس در میدان جرج شهر گلاسکو در جمع تظاهرکنندگان اعلام کرد: «افتخار می‌کنم که با همهٔ شما آمده‌ام تا به بوریس جانسون بگوییم نه، این پارلمان ماست. امکان ندارد که ما را بدون توافق از اتحادیه خارج کنی. ما جلوی تو را می‌گیریم و حق مردم را به آنها می‌دهیم.»

از سوی دیگر «ساجد جاوید» وزیر خزانه‌داری دولت بوریس جانسون، در گفتگو با رادیوی بی‌بی‌سی از تصمیم جانسون برای انحلال پارلمان دفاع کرد.

بوریس جانسون از ملکه  انگلیس خواسته تا پس از بازگشت به کار نمایندگان فعالیت پارلمان را معلق کند، درخواستی که ملکه با آن موافقت کرد. طبق قانون فقط ملکه  انگلیس می‌تواند فعالیت پارلمان را با پیشنهاد نخست‌وزیر معلق کند.

معلق شدن فعالیت پارلمان  انگلیس امری عادی است که معمولا یکبار در سال به مدتی کوتاه و معمولا هنگام تعطیلات روی می‌دهد.

اینکه دولت‌ِ جدید پارلمان را معلق کند اتفاق تازه‌ای نیست اما آنچه چالش‌برانگیز شده، زمان پیشنهادی بوریس جانسون برای این کار است، یعنی درست پیش از موعد انجام برکسیت.

 انگلیس قرار است که روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج شود و منتقدان دولت می‌گویند طرح جانسون به این منظور ارائه شده که نمایندگان پارلمان نتوانند مانع از خروج بدونِ توافق  انگلیس از اتحادیه اروپا شوند.

تعلیق کار نمایندگان پارلمان به مدت پنج هفته به این معناست که آنها وقت کافی برای تصویب قانونی علیه برکسیت بی‌توافق نخواهند داشت و وقتی موعد برکسیت برسد این کشور طبق برنامه به شکل خودکار از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

 

مکان: انگلیس

منبع:یورونیوز

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.