دولت محلی جبل‌الطارق خواسته است که پس از برکسیت به شنگن، حوزه کشورهای اروپایی با روادید واحد بپیوندد، اما انگلیس این درخواست را نمی‌پذیرد.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت محلی جبل‌الطارق خواسته است که پس از برکسیت به شنگن، حوزه کشورهای اروپایی با روادید واحد بپیوندد، اما انگلیس این درخواست را نمی‌پذیرد.

«فابین پیکاردو» رئیس دولت محلی منطقه خودمختار جبل‌الطارق روز جمعه گذشته در مصاحبه‌ای گفت پیوستن به فضای شنگن برای جبل‌الطارق امر مثبتی خواهد بود زیرا در این شبه‌جزیره کار تمام وقت بیشتر هست و روزانه حدود ۱۴ هزار کارگر از اروپا به اینجا می‌آیند.

از میان کارگرانی که روزانه برای کار به جبل‌الطارق می‌روند، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر تبعه بریتانیا هستند. اما تقریبا تمامی افراد دیگری که برای کار به این منطقه می‌روند یا اسپانیایی هستند یا اتباع کشورهای دیگر اروپا که در اسپانیا زندگی می‌کنند.

پیکاردو در مصاحبه خود گفت: «آیا برای اتحادیه اروپا این موضوع که اتباعش نتوانند وارد یک محدوده به وسعت ۲.۵ مایل مربع (۶.۲ کیلومتر مربع) بشوند، معنی دارد؟ من فکر نمی‌کنم.»

منطقه خودمختار جبل‌الطارق که بخشی از قلمرو پادشاهی انگلیس محسوب می‌شود در منتهی الیه جنوب قاره اروپا و در شمال تنگه‌ای به همین نام قرار دارد که این قاره را از آفریقا جدا می‌کند.

فابین پیکاردو افزود: «دولت‌های محلی کوچک دیگر در اروپا را ببینید. آنها حتی با وجود آن که به طور کامل عضو سامانه تبادل اطلاعاتی شنگن نیستند، از امکان سفر شهروندان با فضای شنگن برخوردارند.»

آقای پیکاردو همچنین گفت که در صورت برقراری امکان رفت و آمد قانونی میان جبل‌الطارق و کشورهای فضای شنگن بعد از برکسیت، شهروندان اروپایی خواهند توانست در صورت معطلی بیش از حد در مرز ورودی به کمیسیون اروپا یا دیوان دادگستری اروپا شکایت کنند. وی همچنین یادآوری کرد که دولت اسپانیا به عنوان عضوی از فضای شنگن، به آزادی رفت و آمد با جبل‌الطارق تمایل دارد.

در سال‌های اخیر بارها گردشگران و مسافران دیگری که از مرز زمینی اسپانیا قصد ورود به جبل‌الطارق را داشتند به دلیل کنترل مرزی در صف طویل خودروها، ساعت‌ها معطل شده‌اند. دولت اسپانیا که بر سر مالکیت جبل‌الطارق با انگلیس اختلاف دارد، پیش از این از انگلیس به دلیل معطل کردن «عمدی» مسافران در مرز انتقاد کرده بود.

در همین حال، پایگاه اطلاع‌رسانی ویژه اتحادیه اروپا برای روادید شنگن با انتشار بخش‌های از سخنان فابین پیکاردو گزارش داد که دولت انگلیس این خواست دولت محلی جبل‌الطارق را نمی‌پذیرد.

این پایگاه به نقل از سخنگوی دولت انگلیس نوشت که پیشنهاد پیکاردو قابل بررسی نیست زیرا مسئله جبل‌الطارق بخشی از مسائلی است که باید در چهارچوب روابط آینده انگلیس و اتحادیه اروپا حل و فصل و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

۹۵ درصد از جمعیت ۳۲ هزار نفری جبل‌الطارق در زمان همه‌پرسی برکسیت در سال ۲۰۱۶، به ماندن این منطقه در اتحادیه اروپا رأی داده بودند.

قرار است انگلیس در تاریخ ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.