گزارش ‌های تازه درباره افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکای جنوبی و رشد سریع مبتلایان در روسیه و هند، نگرانی ‌های جهانی را دوباره تشدید کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد تا ساعت 10 امروز امروز شنبه 23 مه (3 خرداد) 5 میلیون و 306 هزار و 235 نفر در سراسر جهان به بیماری مهلک کرونا مبتلا شده اند.

 

آمار جهانی کرونا 3 خرداد

 

بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی سازمان بهداشت جهانی، 340 هزار و 47 نفر نیز جان خود را از دست داده و 2 میلیون و 160 هزار و 159 نفر نیز از بند این بیماری نجات یافته اند.

در حال حاضر ایالات متحده در صدر کشورهایی ا‌ست که با بحران ناشی از همه ‌گیری جهانی کووید19 روبرو شده ‌اند.

پس از آمریکا برزیل با 332,382 مورد ابتلا، سپس روسیه، اسپانیا، انگلیس، ایتالیا و فرانسه قرار دارند.

همچنین قربانیان کرونا در آمریکا به 97 هزار و 647 نفر رسید. آمار بهبود یافتگان هم 403 هزار و 201 نفر اعلام شد.

با آنکه شمار مبتلایان به کرونا در برخی کشور‌ها سیر نزولی دارد، اما دربرخی دیگر از کشور‌ها از جمله هند و روسیه بر آمار مبتلایان روز به روز افزوده می ‌شود.

تازه ترین اخبار مرتبط با شیوع کرونا در جهان را در بخش زیر می خوانیم:​

 

تداوم حملات آمریکا در بحبوحه بحران کرونا

علی‌ رغم اینکه شیوع کرونا موجب توقف درگیری ‌ها و جنگ ‌ها در بسیاری از مناطق جهان شده٬ اما حملات آمریکا به عراق٬ سوریه و سومالی ادامه داشته و این کشور طی 5 ماه گذشته صد حمله به خاورمیانه و آفریقا انجام داده است.

براساس داده ‌های سایت خبری «Vice News» حملات آمریکا به سومالی در 5 ماهه نخست امسال بیش از دو دوره ریاست جمهوری باراک اوباماست. در این حملات ده ‌ها غیرنظامی جان باخته اند.

کشورهای عراق و سوریه نیز از دیگر مناطقی بودند که آمریکا به حملات خود ادامه داده است.

داده ‌های مربوط به دو ماه اخیر هنوز منتشر نشده است.

 

افزایش خطر مرگ با داروی تبلیغاتی ترامپ برای کرونا

تحقیقات نشان می ‌دهد دارویی که دونالد ترامپ برای مقابله با کرونا تبلیغ می ‌کند سبب افزایش خطر مرگ می ‌شود.

بسیاری از جهانیان چند ماه پیش نام دارویی به نام «هیدروکسی کلروکوئین» را شنیدند. اما از آنجا که ترامپ به صورت مرتب از آن به عنوان درمان یا داروی مقابله کننده با کووید19 یاد کرده است، تقریبا هر روز مطلبی درباره این دارو در خبر‌ها منتشر می ‌شود. این دارو اساسا یک داروی ضد مالاریا است.

حالا نتایج تحقیقاتی منتشر شده است که به آثار این دارو در مقابله با کووید19 در انسان پرداخته است. در این گزارش تاکید شده که این دارو احتمالا مرگبار است و نباید برای مقاصد دیگری به غیر از درمان مالاریا در بیماران بستری شده در بیمارستان استفاده شود.

این تحقیق، ​سومین تحقیق مهمی است که در این زمینه منتشر شده است.

پزشکان می‌گویند هیدروکسی کلروکوئین نباید برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود که در بیمارستان بستری شده اند.

 

کرونا میلیاردرهای آمریکایی را پولدارتر کرد

در دوران شیوع کرونا که میلیون‌ ها آمریکایی کارشان را از دست داده ‌اند، میلیاردرهای آمریکایی ثروتمندتر شده ‌اند.

به گزارش نشریه فوربز بین 18 مارس تا 19 مه، 600 میلیاردر آمریکایی 434 میلیارد دلار درآمد کسب کرده و 15 درصد به ثروتشان افزوده شده است.

قرنطینه شهروندان در خانه‌هایشان و نیز تعطیلی رستوران ‌ها و فروشگاه ‌ها در دوران شیوع کرونا باعث افزایش شدید خرید آنلاین شده است و به این ترتیب شرکت ‌‌های پیشرو در این زمینه سود سرشاری از آن خود کرده ‌اند. همچنین نیاز به اینترنت برای دورکاری یا استفاده از شبکه‌ های اجتماعی و سرگرمی باعث رشد ثروت مالکان شرکت ‌های این حوزه شده است.

به عنوان مثال ثروت رئیس شرکت آمازون بین ماه ‌‌های مارس تا مه، بیش از 30  درصد و ثروت بنیان‌ گذار فیس بوک بیش از 46 درصد افزایش یافته است.

 

 جان باختن بیش از 1200 نفر در 24 ساعت گذشته در آمریکا

بنابر اعلام دانشگاه جانز هاپکیز، در فاصله زمانی 24 ساعت گذشته، بیش از 1200 نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را در آمریکا از دست دادند.

 

بیش از 300 کودک آمریکایی به نوع خاصی از کرونا مبتلا هستند

در بحبوحه همه‌ گیری کرونا در آمریکا و در پی تبعات آن تعداد کودکان آمریکایی که به یک بیماری التهابی مرگبار ناشی از کووید19 که به کودکان حمله می ‌کند، در آمریکا به بیش از 300 نفر رسیده است.

فرماندار کالیفرنیا در این باره هشدار داده است که این بیماری از بعضی جهات ترسناک‌ تر از کووید19 است.

 

آمریکای جنوبی، مرکز جدید همه گیری کرونا/ صعود برزیل به سکوی دوم

مدیر برنامه‌ های اضطراری سازمان جهانی بهداشت از تبدیل شدن آمریکای جنوبی به مرکز جدید کووید19 خبر داد و گفت برزیل بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شده است.

به گفته مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت، برزیل در حال نزدیک شدن به 340 هزار مورد ابتلا است که بیشتر موارد ابتلا در سائوپائولو است.

شمار جان باختگان کرونا در برزیل هم اکنون به بیش از 21 هزار نفر رسیده که از این لحاظ این کشور در رتبه ششم جهان قرار دارد.

تا ظهر جمعه، این روسیه بود که با 326 هزار مبتلا بعد از آمریکا در رتبه دوم نمودار کرونا در جهان ایستاده بود.

تصاویر منتشر شده از گورستان بزرگ «فورموسا» در «سائوپائولو» که از کفن و دفن کثیر مردگان کرونا حکایت دارد، در رسانه‌ های جهان بازتاب گسترده‌ ای داشت. این گورستان برای تسریع روند خاکسپاری به بازماندگان تنها اجازه می‌ دهد خیلی فوری برای عزاداری و وداع بر سر مزار عزیزشان دقایقی حاضر شوند و این در حالی است که خانواده بعدی در صف منتظر نوبت ایستاده تا به محض دفن جسد و عبور خانواده قبلی، اجازه رفتن به کنار قبر جدید به آنها داده شود.

در این قاره کشورهایی چون برزیل، مکزیک، پرو و شیلی با مشکلات فراوانی برای کنترل این همه ‌گیری روبرو هستند و کشوری چون اکوادور هم طی یک ماه گذشته حتی از عهده کفن و دفن اجسادی که در خیابان ‌ها مانده بود عاجز مانده‌ بود.

مکزیک و برزیل با وجود روند سریع گسترش کرونا، هنوز قرنطینه سراسری به اجرا نگذاشته اند و با وجود صدور هشدارهای ملی، محدودیت ‌های آمد و شد نظیر آنچه در آمریکا و کانادا و اروپا در حال اجراست، در این دو کشور دیده نمی‌ شود.

کشورهای دیگر این قاره چون آرژانتین قرنطینه اجباری و سراسری برقرار کرده است.

پرو یکی از اولین کشورهای آمریکای لاتین بود که قرنطینه سراسری را به اجرا گذاشت و مقررات بسیار سفت و سختی هم وضع کرد اما با این حال، آمار مبتلایان و جان باختگان در این کشور همچنان رو به افزایش است.

در شیلی که آمار کرونا به سرعت در حال افزایش است، دولت دستور قرنطینه در «سانتیاگو» پایتخت، را صادر کرده است.

 

موفقیت دو دارو در کوبا

کوبا می‌ گوید دو داروی ساخت این کشور در کاهش میزان مرگ میر بیماران کووید19 موثر بوده ‌اند.

در 9 روز گذشته تنها دو نفر به دلیل آلودگی به کرونا جان باخته‌اند.  

 

 

برگزاری انتخابات فرانسه در 28 ژوئن

دولت فرانسه تصمیم گرفته است دور دوم انتخابات شهرداری ‌ها را 28 ژوئن برگزار کند. این انتخابات در اوج همه گیری لغو شده بود. استفاده از ماسک برای شرکت در انتخابات اجباری خواهد بود.

طبق برنامه تعیین شده در فرانسه مراسم مذهبی در این کشور هم از روز سه شنبه برگزار خواهد شد. ضدعفونی کردن دست ‌ها و استفاده از ماسک در این مراسم اجباری خواهد بود.

 

افزایش تلفات اسپانیا/ بازگشایی کافه ها، هتل‌ ها و موزه‌ ها در مادرید و بارسلونا 

بر اساس آمار رسمی تنها در روز جمعه بیش از 688 نفر در اسپانیا  جان باختند. در مقایسه با 52 قربانی در روز پنجشنبه این تعداد جهشی قابل توجه محسوب می ‌شود.

این رقم همچنین بالاترین تعداد قربانیان کرونا در 40 روز گذشته در اسپانیا است.

مادرید و بارسلونا هم احتمالا کافه ها، هتل‌ ها و موزه‌ ها را از دوشنبه بازگشایی خواهند کرد.

 

بازگشایی مراکزی در ایرلند

در ایرلند هم از دوشنبه کافه‌ها و سالن ‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد.

 

بازگشایی کلیسای جامع فلورانس

کلیسای جامع فلورانس در توسکانی در مرکز ایتالیا بدون حضور گردشگران معمول در‌های خود را به روی عموم باز کرد.

 

انگلیس مسافران خارجی را 14 روز قرنطینه اجباری می کند

انگلیس اعلام کرد که مسافرانی خارجی که وارد این کشور می ‌شوند باید 14 روز در قرنطینه قرار گیرند. این اقدام به منظور ممانعت از شیوع بیشتر کرونا انجام می‌ شود.

موارد استثنا شامل کارکنان حمل و نقل جاده ‌ای و پزشکی است که برای حمایت از بخش بهداشت و درمان انگلیس در مبارزه با کووید19 وارد این کشور می ‌شوند.

همچنین مسافرانی که از ایرلند، جزایر مانش و جزیره مَن در دریای ایرلند به انگلیس می آیند نیز از این قرنطینه اجباری استثنا هستند.

انگلیس هشدار داده است که متخلفان از این قانون با جریمه نقدی 1118 یورویی (1000 پوندی) روبرو خواهد شد.

فرانسه از این تصمیم ابراز تاسف کرد و گفت آماده است تا اقدامات متقابل اتخاذ کند.

 

 مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس مرتکب نقض محدودیت‌ های اجتماعی شد

مقامات حزب مخالف انگلیس در اعتراض به نقض محدودیت ‌های اجتماعی مشاور ارشد نخست وزیر این کشور خواستار برکناری وی شدند.

«دومینیک کامینگ» یکی از مشاوران ارشد «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس به دلیل نقض محدودیت‌ های اجتماعی کرونایی نظر پلیس را جلب کرد.

کامینگز در حالی که به علایم کووید19 مبتلا بود برای دیدار والدین خود لندن را به مقصد دورهام ترک کرد.

 

638 مورد جدید آلودگی در آلمان

موسسه روبرت کخ امروز شنبه اعلام کرد شمار موارد تایید شده آلودگی به کرونا در آلمان با 638 مورد افزایش به 177850 مورد رسید.

این موسسه همچنین اعلام کرد شمار جان باختگان بر اثر کرونا در آلمان با 42 نفر افزایش به 8216 نفر رسید.

 

پوتین: برای موج دوم در پاییز باید آماده شویم

ئیس جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش باید برای موج دوم شیوع کرونا در پاییز آینده آماده شود.

ولادیمیر پوتین در جریان نشستی که در فرمت ویدئوکنفرانس برگزار شد از وزارت بهداشت این کشور خواست برای موج دوم احتمالی انتشار ویروس کرونا در ماه های اکتبر و نوامبر آماده شود. 

 پوتین همچنین وزیر بهداشت روسیه را موظف کرد که بررسی کند به چه تعداد تخت ویژه بیماران کرونایی در بیمارستان های این کشور نیاز وجود دارد.

 

وخامت حال رئیس جمهور چچن

برخی از منابع غیر رسمی از وخیم شدن وضعیت رئیس جمهور چچن خبر دادند.

«رمضان قدیروف» رئیس جمهور چچن که براساس گزارشات غیر رسمی به دلیل مشکلات ریوی و احتمال ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده، وضعیت وی حاد اعلام شده است.

پزشکان معتقدند که قدیروف حدود دو یا سه هفته پیش به این بیماری مبتلا شده است.

 

مقررات محدودیت آمدوشد 4 روزه در ترکیه آغاز شد

مقررات محدودیت آمدوشد برای مقابله با گسترش کرونا از بامداد 23 مه الی نیمه شب 26 مه به مدت چهار روز در سراسر ترکیه آغاز شد.

این محدودیت در راستای تدابیر پیشگیری از خطرات احتمالی شیوع کرونا در طول تعطیلات عید فطر اتخاذ شده ه و به مدت چهار روز قرنطینه‌ سراسری اعمال خواهد شد.

«رجب طیب اردوغان» پس از نشست کابینه دولت، درباره محدودیت ‌های کرونایی برای عید فطر اظهار داشت: از شب عرفه تا روز پایانی عید فطر در 81 استان کشور مقررات محدودیت آمدوشد اعمال خواهیم کرد.

طبق این بخش‌نامه روز فردا شنبه «یک روز پیش از عید» فروشگاه‌ های مواد غذایی، میوه فروشی ‌ها، آجیل و خشکبار و قصابی ‌ها از ساعت 10:00 تا 17:00 باز خواهند بود. فعالیت این مراکز طی سه روز تعطیلات عید فطر ممنوع خواهد.

در روزهای اعمال محدودیت آمدوشد نانوایی ‌ها و قنادی ‌ها باز بوده و مجاز به فروش نان و شیرینی خواهند بود.

 

لغو ممنوعیت ثبت ازدواج در سریلانکا 

سریلانکا هم در چارچوب تسهیل محدودیت ‌ها ممنوعیت ثبت ازدواج را لغو کرد، اما همه میهمانان حتی عروس و داماد باید ماسک داشته باشند.

 

زوج‌ های افغان: زندگی ‌هایمان در قرنطینه شیرین ‌تر شده است

عده ای از زوج های افغانستان به‌خصوص زنان از کاهش خشونت خانگی و بهبود روابطشان در دوره قرنطینه سخن می گویند.

با شیوع کرونا در جهان، دوره قرنطینه در افغانستان دیرتر از بسیاری از کشورهای دیگر جهان آغاز شد و در ماه های اخیر گزارش ‌هایی از افزایش طلاق ها و خشونت های خانگی علیه زنان در کشورهای اروپایی منتشر شده است.

در ایام قرنطینه، مراجعات برای درخواست طلاق هم کاهش یافته است.در ایام قرنطینه که دو ماه جریان داشت فقط سه مورد مراجعه به دفتر یک مرجع تقلید انجام شده است

 

افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان در هند

در روز های اخیر با زیاد شدن تجهیزات بیماریابی در هند شناسایی مبتلایان سیر صعودی به خود گرفته است.

تا صبح امروز و براساس آمار وزارت بهداشت ورفاه خانواده هند، تعداد مبتلایان به کرونا به 125101 نفر رسید. 51784 نفر از بیمارستان مرخص شدند. 3720 نفر جان باختند.

در حال حاضر هند در رتبه 11 از لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا است.

 

تمام فرودگاه های قزاقستان فعالیت خود را از سر می گیرند

بر اساس اعلام وزارت صنعت و توسعه زیرساخت های قزاقستان ، از 25 ماه مه ارتباط هوایی بین تمام شهرهای این کشور به طور کامل احیا خواهد شد.

پروازها با توجه به اقدامات و تدابیر سختگیرانه امنیت بهداشتی انجام می شود، فرودگاه ها و هواپیماها قبل از سوار شدن مسافران ضد عفونی می شوند.

لازم به یادآوری است که پروازها بین بسیاری از شهرهای قزاقستان اول ماه مه از سر گرفته شدند.

 

ممنوعیت کامل تردد در عربستان سعودی

عربستان سعودی از ساعت 17 امروز، ممنوعیت کامل تردد در این کشور را اعلام کرد.

«طلال الشلهوب» سخنگوی وزارت کشور عربستان اعلام کرد عبور و مرور به طور کامل در این کشور ممنوع می باشد.

ماموران امنیتی از ساعت 5 بعداز ظهر 22 مه، بخشنامه از قبل اعلام شده در مورد ممنوعیت تردد در طول روز در کلیه شهرها و مناطق عربستان سعودی را تا روز 27 مه 2020 به اجرا می گذارند.

هر گونه تخلف، ثبت و اقدامات لازم در مورد متخلفان، مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

 

وخامت اوضاع انسانی در یمن

شیوع کرونا در یمن باعث شده تا شرایط زندگی مردم این کشور جنگ زده بیش از هر زمان دیگری رو به وخامت برود.

شمار مبتلایان به کرونا در یمن به سرعت در حال رشد است. همچنین شیوع این ویروس باعث شده تا آژانس‌ های بین المللی کمک رسان مجبور به ترک برنامه ‌های مهم در مناطق جنگ زده شوند.

​در حال حاضر به دلیل کمبود کیت ‌های تشخیص در یمن نمی ‌توان آمار دقیق تلفات و مبتلا را به دست آورد اما افزایش قابل توجه قربانیان طی 2 هفته گذشته از بحرانی شدن شرایط خبر می ‎دهد.

در عین حال، آمار‌ها نشان می ‎دهند که بیش از نیمی از تاسیسات بهداشتی یمن طی 5 سال تجاوز و حمله سعودی ‌ها از بین رفته است.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.