ترامپ بدون آن که شاهدی بر مدعای خود بیاورد، گفت مطمئن است منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد آمریکا در صدر آمار کشورهای درگیر با ویروس کرونا قرار دارد.

شمار جانباختگان ناشی از کووید19 در آمریکا در مجموع به  65 هزار و 776 نفر افزایش یافته است. تاکنون حدود یک میلیون و 131 هزار نفر در این کشور به کووید19 مبتلا شدند. 

«دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهور آمریکا تاکید کرده است: مدارکی در دست دارد که بر اساس آن،‌ کووید19 از آزمایشگاهی در ووهان چین خارج شده است. اما سرویس ‌های اطلاعاتی آمریکا می ‌گویند بررسی ‌های دستگاه های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌ دهد که این سرویس منشا طبیعی داشته است. 

ترامپ بدون آن که شاهدی بر مدعای خود بیاورد، گفت مطمئن است منشأ ویروس کرونا از آزمایشگاهی در چین بوده است. او به این ترتیب آتش تنش با پکن بر سر منشاء شیوع این ویروس مرگبار را شعله ‌ورتر ساخت.

رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید ادعای خود مبنی بر خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه ویروس ‌شناسی ووهان چین را «با درجه بالایی از اطمینان» مطرح کرد، اما وقتی از وی پرسیده شد که آیا شواهدی بر این مدعا دارد دارد، گفت: «بله، بله دارم اما نمی‌ توانم به شما بگویم. من اجازه ندارم این را به شما بگویم.»

دونالد ترامپ پیش از این نیز چین را به ساخت ویروس و کم کاری در مدیریت کرونا متهم کرده بود. موسسه ویروس ‌شناسی ووهان که زیر حمایت دولت چین فعالیت می ‌کند تاکنون این ادعا را رد کرده و دیگر مقامات آمریکایی نیز این کمتر از این احتمال صحبت کرده ‌اند.

بیشتر کارشناسان معتقدند که این ویروس از یک بازار محلی فروش جانوران وحشی در ووهان منشأ گرفته و از حیوانات به انسان منتقل شده است. سازمان ‌های اطلاعاتی آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کردند که ویروس جدید کرونا ساخت بشر نیست و از نظر ژنتیکی نیز دستکاری نشده است.

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در آلمان که به طور موقت ریاست سازمان ‌های اطلاعاتی آمریکا را نیز برعهده دارد، روز پنجشنبه گزارشی درباره سرمنشا ویروس کرونا منتشر کرد.

در گزارش سازمان‌ های اطلاعاتی آمریکا تصریح شده است که مسئولان سازمان ‌های اطلاعاتی آمریکا با دانشمندان در این امر که سرمنشا ویروس کرونا طبیعی بوده و توسط انسان ساخته یا دست‌کاری نشده ‌است، اتفاق نظر دارند. در این گزارش به ادامه تحقیقات پیرامون سرمنشا شیوع این ویروس اشاره شده است.

ترامپ طی هفته ‌های اخیر به شکل فزاینده‌ ای در زمینه عاملیت شیوع کرونا به چین اتهام زده است. همه‌ گیری کووید19 تاکنون در آمریکا نزدیک به یک میلیون و 150 هزار بر جای گذاشته و به رکود اقتصادی بی‌ پیشینه در این کشور انجامیده است، چیزی که بخت انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ماه نوامبر را پایین آورده است.

پیش از این و به دنبال انتشار برخی گزارش‌ های مطبوعاتی در مورد منشأ چینی ویروس کرونا، رئیس جمهور آمریکا گفته بود دولتش مشغول بررسی این موضوع است که آیا این ویروس مصنوعی بوده و در آزمایشگاه ووهان تحت حمایت دولت چین ساخته شده یا این که تصادفا از این آزمایشگاه یا آزمایشگاهی نظیر آن خارج شده است.

از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا، شایعات زیادی در مورد منشا آن شنیده می شد. از جمله این احتمال که این ویروس در لابراتوارها بدست انسان ساخته شده باشد. نتایج یک تحقیق جدید که در مجله نیچر به چاپ رسیده اما نشان می دهد این ویروس محصول جهش طبیعی ژنتیکی است و از خفاش ‌ها با واسطه یک پستاندار دیگر به انسان منتقل شده است.

متن زیر، ترجمه بخش «نتیجه ‌گیری از مقاله علمی منتشرشده در وب ‌سایت نیچر (Nature) درباره منشا ویروس کرونا است که فرافکنی ترامپ را رد می کند:

«در بحبوحه شرایط اضطراری بهداشت جهانی که در پی شیوع بیماری کووید19(COVID-19) ایجاد شده است، این نگرانی که منشا این بیماری همه‌ گیر از کجاست، قابل فهم است. داشتن درک دقیق از چگونگی انتقال ویروس از گونه‌ های حیوانات و آلوده شدن انسان‌ ها، به پیشگیری از وقایع این ‌چنینی در آینده کمک می‌ کند.

اگرچه شواهد نشان می‌ دهد که این ویروس یک ویروس دستکاری شده و هدف ‌مند نبوده است، اما در حال حاضر اثبات یا رد سایر نظریه‌ ها درباره منشا آن غیرممکن است. با این حال، بررسی‌ هایی که بر تمامی ابعاد این ویروس انجام شده است، هر نوع سناریویی که منشا این ویروس را آزمایشگاهی و دستکاری‌شده اعلام کند، رد می ‌کند.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.