پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

طی گمانه زنی هایی توسط محققان سنگاپوری ارائه شد؛

جهان تا آذرماه درگیر کرونا خواهد بود

متخصصان سنگاپوری که در حال بررسی مقدار زمان کافی برای کشورهای درگیر کرونا برای غلبه بر آن هستند، گزارش دادند: محققان این دانشگاه با استفاده از داده ‌های هوش مصنوعی مقدار زمان لازم برای غلبه بر بحران کووید-19 را تخمین زدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، محققان دانشگاه فن ‌آوری و طراحی سنگاپور که در حال بررسی توانمندی کشورها در مهار شیوع ویروس کووید19 هستند، پیش بینی های خود را در مورد زمان پایان کرونا در کشورهای جهان تا به امروز ارائه دادند.

در گزارش این محققان که به صورت پی دی اف در وب سایت شان ارائه شده آمده است: 

«در 18 آوریل 2020 ، ما یک صفحه وب (https://ddi.sutd.edu.sg/when-will-covid-19end/) راه اندازی کردیم تا پیش بینی های داده محور از تحولات بعدی و تاریخ های پایان کووید 19 در کشورهای مختلف را به اشتراک بگذاریم و همچنین به طور مداوم پیش بینی های روزانه را با آخرین داده ها به روز رسانی کنیم. برای هر کشور، یک شکل ساده ارائه شده است تا چرخه عمر تخمین زده شده همه گیری  را به همراه داده های واقعی یا تاریخ به روز نشان دهد، که به نوبه خود نقطه اوج و مرحله پایان را نشان می دهد.

 پیش بینی ها صرفاً توسط کنجکاوی شخصی برای پیش بینی زمان پایان کووید19 در سنگاپور و کشورهای دیگر آغاز شد. 

از زمان راه اندازی تا 28 آوریل، این وب سایت بیش از 1،000،000 بازدید کننده  از سراسر جهان داشته است. 

اما باید تاکید کنیم: محتوای این وب سایت فقط برای اهداف آموزشی و پژوهشی است و ممکن است حاوی خطاهایی باشد. مدل و داده ها با واقعیت های پیچیده ، در حال تکامل و ناهمگن کشورهای مختلف نادرست هستند. پیش بینی ها طبیعتاً نامشخص است. خوانندگان باید پیش بینی های خود را با احتیاط انجام دهند. خوش بینی بیش از حد براساس برخی تاریخ های پایان پیش بینی شده خطرناک است زیرا ممکن است رشته ها و کنترل های ما را سست کند و باعث شود نوبت ویروس و عفونت ایجاد شود و باید از این کار جلوگیری کرد.»

انگیزه

همه ما در سراسر جهان امروز به طور طبیعی می خواهیم بدانیم چه موقع بیماری COVID-19 پایان خواهد یافت. تخمین تاریخ های پایان برای بیشتر افراد ناخودآگاه بوده است زیرا از نظر روانی به آن نیاز داشته و بخش اساسی برنامه ریزی آنها در طول بیماری همه گیر بوده است. 

در همین حال، دانش موجود ما از الگوهای فرآیند بیماری همه گیر تاریخی و جمع آوری داده های مداوم از همه گیری فعلی ، این امکان را فراهم می کند که یک روش مبتنی بر مدل و داده محور را برای پیش بینی تاریخ های پایان کووید19 ارائه کنیم و همچنین به طور مداوم پیش بینی ها را به روز کنیم. 

چنین پیش بینی هایی، یعنی نظارت مداوم بر روی رویدادهای پیش بینی شده آینده، مانند زمان پایان پاندمی، با استفاده از آخرین داده های تولید شده در گذر زمان، می تواند برنامه ریزی، تصمیم گیری ها، رفتارها و ذهنیت را در لحظه کنونی «آینده نگرانه تر» کند. 

امروزه اکثر شیوه های نظارت بر گزارش دادن در مورد موارد ابتلا، بهبودی و مرگ روزانه متمرکز است که عمدتاً سیاست ها و اقدامات واکنشی و منفعلانه را هدایت می کند، مانند قرنطینه یک شهر. بنابراین بر آن شدیم که پیش بینی ای برای آینده ارائه دهیم.

نظریه و روش ها

تکامل کووید19 کاملاً تصادفی نیست. مانند سایر بیماری ها، از یک چرخه حیات از شیوع تا مرحله اوج، نقطه انفجار، مرحله شیب و توقف یا پایان نهایی پیروی می کند. چنین چرخه ای نتیجه رفتارهای تطبیقی و مقابله با عوامل از جمله افراد (جلوگیری از تماس جسمی) و دولت ها (قرنطینه شهرها) و همچنین محدودیت های طبیعی اکوسیستم است. با این حال ، چرخه حیات همه گیر با توجه به کشورها متفاوت است، و کشورهای مختلف ممکن است در مقاطع زمانی مختلف در مراحل مختلف چرخه حیات این اپیدمی باشند.

 به عنوان مثال، در تاریخ 21 آوریل، نخست وزیر سنگاپور محدودیت ها را تا 1 ژوئن تمدید کرد و در همان زمان همتای ایتالیایی اش از بازگشایی سخن گفت.

مبنای چنین تصمیم گیری ها و برنامه ریزی هایی را می توان با دانستن اینکه کشورمان (همراه با جهان به عنوان یک کلیت) در کجای چرخه حیات همه گیری قرار دارد، در نظر گرفت.

انتظار می رود الگوی چرخه عمر پاندمی به عنوان یک منحنی S شکل ظاهر شود، هنگامی که تعداد انباشتگی موارد عفونت را با گذشت زمان یا معادل آن به عنوان منحنی «زنگ شکل» از تعداد موارد روزانه با گذشت زمان ترسیم کند (نمونه های شکل 2 را ببینید). 

در این تحقیق چنین الگوهایی و همچنین دینامیک اساسی در حوزه های مختلف از جمله رشد جمعیت، ارائه فن آوری های جدید و بیماری های عفونی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته و مدل های ریاضی نظری از جمله مدل لجستیک که توصیف یک پدیده چرخه حیات کلی (مانند رشد جمعیت) است، در نظر گرفته شده است.

هوش مصنوعی و مدل اپیدمیولوژیک بر مبنای ریاضیات تحت عنوان مدل SIR هم در این تحقیقات و پیش بینی ها به یاری ما آمده است.

پارامترهای الگو برای هر کشور می تواند بر اساس داده های واقعی از آن کشور اصلاح شود. 

این مدل سازی برای پیش بینی زمان گذر از پیک و شیب شیوع در کشورهای مختلف ساخته شده است. بین مدل هایی که تاکنون ارائه شده این مورد مقبولیت بیشتری در میان جامعه علمی جهان داشته است.

این دانشمندان زمان رسیدن به قسمت انتهایی منحنی شیوع (97 درصد منحنی) را برای ایران 20 مه یا 31 اردیبهشت و 99 درصدی را 9 ژوئن یا 20 خرداد پیش بینی کرده اند. موضوعی که مقامات وزارت بهداشت و پزشکان کشورمان نیز آن را تایید کرده و طی روزهای اخیر بارها به مردم و مسئولان مختلف هشدار داده اند که اگر شرایط فاصله های اجتماعی رعایت نشود به زودی شاهد پیک دوم کرونا خواهیم بود که این دوره می تواند از دوره اول نیز خطرناک تر باشد.

پایان 100 درصدی بیماری نیز در ایران 22 اکتبر یا 1 آبان پیش‌ بینی شده است.

 

0

 

این مدل زمان رسیدن به 97 درصد انتهای منحنی شیوع را در کل جهان 30 مه یا 10 خرداد، زمان رسیدن به 99 درصد انتهای منحنی شیوع در کل جهان را 17 ژوئن یا 28 خرداد و زمان پایان منحنی شیوع در کل جهان را 9 دسامبر یا 19 آذر امسال پیش بینی کرده است.

 

Untitled2

 

باز هم تاکید می شود هر پیک جدید در شیب نزولی منحنی می تواند زمان رسیدن به دامنه 97 درصد انتهایی را به تاخیر بیاندازد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
27 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.