دولت ترامپ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا به دنبال پیروزی دیپلماتیک است.

 

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، نخست وزیر موقت کوزوو یک فرستاده ایالات متحده را به «دخالت مستقیم» در سرنگونی دولت خود در ماه گذشته متهم کرد و آن را بخشی از برنامه دستیابی به «پیروزی بزرگ دیپلماتیک» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، کمتر از یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عنوان کرد.

«آلبین کورتی» گفت «ریچارد گرنل» نماینده ویژه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده در مذاکرات بین کوزوو و صربستان نقش مهمی در «تجزیه حزب نخست وزیر» و هم چنین دوپارگی حزب ائتلافی با نخست وزیر در کوزوو داشته است.

آقای کورتی که در یک کنفرانس خبری آنلاین شرکت داشت، گفت: «دلیل سرنگونی دولت من تنها به این دلیل بود که فرستاده امریکا، گرنل، عجله دارد برای امضای قرارداد توافق بین کوزوو با صربستان، قراردادی که به اعتقاد من به شدت مضر است زیرا یک مبادله‌ای سرزمینی است.»

آلبین کورتی در این کنفرانس خبری انلاین تاکید کرد که ریچارد گرنل بجای «مفاد و متن قرارداد بین صربستان و کوزوو تنها به امضای پای این قرارداد» اهمیت می داده است. سرپرست دولت در کوزوو، امریکا را متهم کرد که سعی داشته «کنترل روند مذاکرات را در دستان خود بگیرد.»

نخست وزیر موقت کوزوو گفت که در قرارداد مرزی با صربستان، که مورد نظر ایالات متحده است، این کشور تازه استقلال یافته سرزمین هایی را از دست می دهد.

آلبین کورتی رهبر حزب Vetëvendosje، حزب سوسیال دموکرات و ملی گرای کوزوو است.

دولت کوزوو به رهبری آلبین کورتی، تنها پس از پنجاه روز، ۲۶ ماه مارس گذشته با رای عدم اعتماد پارلمان سقوط کرد. آقای کورتی تا تعیین نخست وزیر جدید، سرپرستی دولت را با عنوان نخست وزیر موقت عهده دار است.

حزب راست میانه LDK پس از چند هفته تنش با «آلبین کورتی» نخست وزیر وقت کوزوو، طرحی را برای عدم رأی اعتماد به پارلمان برد که سرانجام به سقوط دولت ائتلافی منجر شد.

تلاش‌های احزاب مخالف دولت برای برگزاری جلسه استیضاح دولت و رای عدم اعتماد زمانی آغاز شد که آلبین کورتی، در مقام نخست وزیر، یکی از وزرای نزدیک به هیات آمریکایی را از کار برکنار کرد. منتقدان اعلام کردند که نخست وزیر روابط کشور با امریکا را به مخاطره می اندازد.

در همین حال، در پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس سخنگوی ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان و فرستاده ایالات متحده در مذاکرات صربستان و کوزوو، به سخنان البین کورتی واکنش تازه ای نشان نداد و تنها به توئیت‌های آقای گرنل اشاره کرد که در آن این مقام آمریکایی هرگونه مذاکره درباره مبادله سرزمینی را رد می کند.

استقلال کوزوو هیچ گاه از سوی صربستان به رسمیت شناخته نشده است و صربستان آن را بخشی از خاک خود می داند. کوزوو در سال ۲۰۰۸ میلادی از صربستان اعلام استقلال کرد. بیش از ۱۱۰ کشور جهان این کشور را برسمیت شناخته‌اند.

کوزوو منطقه‌ای است با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت که عمدتا آلبانیایی‌تبار و مسلمان هستند. ترک‌های عثمانی اوایل قرن ۲۰ این ناحیه را جدا کردند، هرچند بعدتر مالکیت منطقه بار دیگر به صربستان بازگشت. در کوزوو همچنین اقلیت صرب‌تباری حضور دارند که در شمال این منطقه و در نزدیکی مرز با صربستان زندگی می‌کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.