با افزایش هر روزه شمار قربانیان مبتلا به کرونا و این که به آمریکایی ها توصیه شده تا حد امکان از خانه خارج نشوند، به نظر می رسد واکنش شماری از آنها روی آوردن به اسلحه بوده است. اما خرید اسلحه در دوران همه‌ گیری کرونا می‌ تواند عواقب مرگباری در پی داشته باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ایندیپندنت گزارش داد در حالی که آمریکایی ها درگیر مقابله با شیوع سریع کرونا هستند، تعداد تفنگ‌ هایی که در ماه گذشته در این کشور خریداری شد بیش از هر زمان دیگری از تاریخی است که اف بی آی جمع آوری اطلاعات درباره اسلحه‌ هایی را که 20 سال گذشته در دست شهروندان آمریکایی بوده، شروع کرده بود.

حال باید پرسید دلیل خرید بی‌ سابقه اسلحه از سوی آمریکایی‌ ها چیست؟

با افزایش هر روزه شمار قربانیان مبتلا به کرونا و این که به آمریکایی ها توصیه شده تا حد امکان از خانه خارج نشوند، به نظر می رسد واکنش شماری از آنها روی آوردن به اسلحه بوده است.

کارشناسان می گویند دلیل استقبال مردم از خرید اسلحه، تنها ترس از ناآرامی نیست.

بنا به تازه‌ ترین آمار، با ضروری اعلام شدن مراکز فروش اسلحه در بسیاری از ایالت‌ های آمریکا، در گرماگرم همه‌ گیری کرونا، فروش اسلحه در این کشور به رکورد تازه‌ ای رسیده است. 

در ماه مارس نزدیک به دو میلیون قبضه سلاح خریداری شده و به این ترتیب مارس به دومین ماه شلوغ از نظر خرید و فروش اسلحه در تاریخ آمریکا تبدیل شده است. 

همزمان سیستم تحقیقات سوء سابقه افراد متعلق به اف‌ بی‌ آی، اداره تحقیقات فدرال آمریکا، رکورد سه میلیون و 700 هزار مورد بررسی سوء سابقه را در ماه مارس نشان می‌ دهد، رقمی که در مقایسه با آمار 850 هزار نفری ماه فوریه، جهش چشمگیری را نشان می‌ دهد. 

ایالت «ایلینوی» با فروش 500 هزار قبضه تفنگ بیشترین فروش اسلحه را داشته و ایالات «تگزاس، کنتاکی، فلوریدا و کالیفرنیا» در مرتبه های بعدی قرار دارند.

تحلیلگران این صنعت تخمین زده‌ اند که حدود دو میلیون و 400 هزار مورد از موارد بررسی سوء سابقه به منظور خرید اسلحه صورت گرفته است. کارشناسان می‌ گویند آمار مربوط به سیستم بررسی فوری سوء سابقه، متعلق به اف‌ بی‌ آی بهترین شاخص برای شمار فروش اسلحه در ایالات متحده بر اساس ماه است. 

وجود برخی عوامل باعث می‌ شود که رقم دقیق فروش اسلحه در آمریکا ناممکن شود، از جمله قوانین برخی ایالت‌ ها که به موجب آنها فروش برخی انواع اسلحه نیازی به بررسی سوء سابقه خریدار ندارد. 

با این حال آمار بیانگر موج تقاضا و خرید سلاح است. فروشندگان اسلحه در سراسر آمریکا گفته اند که تقاضای مردم برای خرید اسلحه تا آن حد زیاد است که نمی توانند به سرعت قفسه های خالی را پُر کنند.

همزمان فعالان مخالف فروش اسلحه هشدار می‌ دهند خرید اسلحه می‌ تواند به طور بالقوه عواقب مرگباری در پی داشته باشد. 

برخی کارشناسان نیز می‌ گویند افزایش فروش سلاح در کنار رکود اقتصادی و صدها میلیون آمریکایی خانه‌ نشین، ممکن است باعث افزایش احتمالی خشونت‌ های خانگی شود. 

«لارنس کین» معاون ارشد بنیاد ملی ورزش‌ های تیراندازی در بیانیه‌ ای گفت:‌ «در هفته گذشته شاهد بوده‌ ایم که هزاران و حتی میلیون‌ ها آمریکایی از حق خود برای داشتن اسلحه در این دوران پرابهام استفاده‌ کرده‌ اند. حق قانونی خرید و داشتن اسلحه در دوران اضطراری نباید از مردم آمریکا سلب شود.» 

افزایش بررسی سوء سابقه افراد در ماه مارس با میانگین یک میلیون و 200 هزار مورد در هفته، از سال 1998 تاکنون که اف‌ بی‌ آی شروع به ثبت داده‌ ها کرده، بیشترین رقم را نشان می‌ دهد. 

انگیزه بیشتر کسانی که برای اولین بار اسلحه می خرند، دو عامل است که بحران ویروس کرونا مسبب آن بوده است: عامل اول نگرانی از این است که ممکن است روزی جامعه مدنی- آتش نشانی، پلیس و خدمات بهداشتی- به شدت تحلیل بروند و نتیجه آن مختل شدن نظم و قانون باشد. در یک چنین موردی اسلحه می تواند به منزله ابزاری برای کمک به بقای شخص باشد.

عامل دوم نگرانی ها از تجاوز جدی دولت به آزادی های آمریکایی مانند حق مالکیت اسلحه است که در قانون اساسی آمریکا شناخته شده است. بسیاری از تدابیر مربوط به بهداشت عمومی مانند باقی ماندن در خانه به دلیل ملاحظات ایمنی، محدود کردن رفت و آمد مردم، محدود کردن چیزهایی که مردم می توانند بخرند، موجب نگرانی بسیاری از گروه ها از توانایی بالقوه دولت برای استفاده بیش از حد از قدرت و ظلم می شود.

میزان فروش اسلحه بر حسب درجه اضطراب و نگرانی مردم بالا و پایین می رود و معمولا نگرانی ها در مورد امکان دسترسی به اسلحه است. ولی در مورد فعلی، نگرانی از کاهش قدرت دولت یا افزایش آن است.

با آن که ایالت‌ ها، مراکز فروش اسلحه را جزو کسب‌ و کارهای ضروری اعلام کرده‌ اند، گروه‌ های مخالف با اسلحه می‌ گویند دولت‌ های محلی باید مغازه‌ های فروش سلاح گرم را در تلاش برای «افقی کردن نمودار ابتلا» و کاهش انتشار کووید19 تعطیل کنند، تا بیمارستان‌ ها ظرفیت پذیرش افراد را داشته باشند. 

«کریس براون» رییس کارزار «بردی» در بیانیه‌ای که برای نشریه هیل ایمیل کرد، نوشت:‌ «این حق قانونی دولت‌ های محلی و ایالتی است که برای جلوگیری از انتشار و کاهش روند انتقال بیماری کسب‌ و کارها را تعطیل کنند. آنها بدون شک لازم نیست که تجارت صنعت اسلحه را «ضروری» طبقه‌ بندی کرده و اسلحه‌ فروشی‌ ها را باز نگه دارند.»

او گفت:‌ «خرید و فروش فوری اسلحه حق قانونی نیست و بدون شک هیچ کس حق ندارد با خرید و فروش اسلحه به انتشار کرونا کمک کند.» 

شمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا از 20  هزار نفر گذشت تا بدین ترتیب این کشور از لحاظ ثبت موارد مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا بالاتر از ایتالیا و در جایگاه نخست جهان قرار گیرد.

بر اساس آخرین آمار ثبت شده در پایگاه داده‌ های دانشگاه جان هاپکینز که به طور منظم به روز می‌ شود 20 هزار و 608 نفر تاکنون به دلیل به ابتلا به بیماری کووید19 در آمریکا جان باخته‌ اند.

آمریکا که رکورد بیشترین میزان مرگ و میر روزانه ناشی از این بیماری را نیز به نام خود ثبت کرده تاکنون بیش از 530 هزار مورد ابتلا به کرونا را در میان شهروندان خود شناسایی کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.