شمارش اولیه آرا در انتخابات درون حزبی دموکرات ها در ایالت نوادا، پیروزی سناتور برنی سندرز را نشان می دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رادیو ملی عمومی آمریکا گزارش داد «برنی سندرز» سناتور دموکرات آمریکایی در رقابت‌ های درون حزبی دموکرات‌ ها در ایالت «نوادا» به پیروزی رسید.

شمارش حدود 10 درصد آرا حاکی از آن است که سندرز بیش از 40 درصد آرا را کسب کرده است.

«جو بایدن» معاون باراک اوباما در زمان ریاست‌ جمهوری، در جایگاه دوم و «پیت بوتیجیج» شهردار سابق شهر «ساوث بند» در ایندیانا در جایگاه سوم قرار گرفته‌ اند.

هواداران حزب دموکرات در نوادا بعد از ظهر شنبه در مجامع محلی برای انتخاب کاندیدای مورد علاقه خود از میان داوطلبان این حزب حضور پیدا کرده بودند.

گوناگونی اقلیت‌ ها و تبارهای ساکن در ایالت نوادا، به‌ مراتب بیشتر از دو ایالت قبلی یعنی آیووا و نیوهمپشایر است که ایالت‌ های عمدتا سفیدپوست به‌ شمار می‌ روند.

سندرز پس از پیروزی در جمع هوادارانش گفت که جنبش سیاسی او برخلاف آن چیزی است که دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور کنونی انجام می‌ دهد: «ما ملت‌ مان را متحد می‌کنیم.»

برنی سندرز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ما در نوادا پیروز شدیم! ما در حال شکل دادن به یک جنبش بی سابقه و بی نظیر هستیم و در کنار هم چیزی نیست که نتوانیم به آن دست یابیم. بیایید قدم بعدی را برداریم و در همه (ایالت ها) پیروز شویم.»

پیروزی چشمگیر در نوادا به کاندیداها کمک می‌ کند تا بخت خود را برای پیروزی در رقابت‌ های موسوم به «سه‌ شنبه بزرگ» افزایش دهند. روز سه‌ شنبه، 3 مارس، چندین ایالت به‌ طور همزمان انتخابات مقدماتی برگزار می‌ کنند. البته پیش از آن، این انتخاب درونی، شنبه آینده در ایالت کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد.

در پی موفقیت سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ ها، ترامپ به رقبای انتخاباتی‌ اش مجددا توهین کرد.

رئیس جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «به نظر می‌ رسد «برنی (سندرز) دیوانه» در ایالت بزرگ نوادا وضع خوبی دارد. بایدن و بقیه ضعیف به نظر می‌ رسند و به هیچ وجه مایک کوچولو (بلومبرگ) نمی‌ تواند پس از بدترین عملکرد در تاریخ مناظرات ریاست جمهوری، فعالیت انتخاباتی خود را از سر بگیرد. تبریک برنی، و اجازه نده که آنها این برد را از دست تو خارج کنند!»

دونالد ترامپ همچنین در توئیت دیگری نوشت: «دموکرات‌ ها در ایالت بزرگ نوادا (که در آن من به علت اقتصاد، فرصت‌ های شغلی، نیرو‌های نظامی و کهنه سربازان، در انتخابات ماه نوامبر پیروز خواهم شد)، مراقب روسیه، روسیه و روسیه باشند. طبق گفته آدام شیف، سیاستمدار فاسد و حیله گر، آنها (روس ها) برای پیروزی برنی سندرز دیوانه تلاش می‌ کنند.»

روزنامه واشنگتن پست روز گذشته در گزارشی مدعی شده بود که منابع آگاه گزارش داده اند مقامات آمریکا به سناتور برنی سندرز گفته اند که روسیه درصدد است به عنوان بخشی از تلاش خود برای مداخله در روند انتخابات درون حزبی دموکرات ها، به فعالیت‌های انتخاباتی وی کمک کند.

در این گزارش به نقل از منابعی که خواسته اند نامشان فاش نشود آمده است: ترامپ و قانونگذاران در کنگره هم در جریان تلاش روسیه برای کمک به سناتور ایالت ورمونت قرار گرفته اند.

در همین حال  سندرز در واکنش به این موضوع گفته است: صادقانه بگویم برای من مهم نیست که پوتین می‌ خواهد چه کسی رئیس جمهور شود. پیام من به پوتین واضح است: در انتخابات آمریکا مداخله نکنید!

روسیه هر گونه تلاش برای مداخله در انتخابات را رد و اعلام کرده است این گزارش ها ناشی از پارانویا (بدگمانی) است.

پیش از نوادا، انتخابات مقدماتی ایالتی در «آیووا» و «نیوهمپشایر» برگزار شده بود.

در آیووا، پیت بوتیجیج در جایگاه اول و سندرز دوم شد.

انتخابات نیوهمپشایر هم با پیروزی سناتور سندرز تمام شد و بوتیجیج دوم شد.

جو بایدن در هر دو انتخابات قبلی موفق نبود و برای ادامه حضور در رقابت ها به نتیجه قابل قبولی در نوادا نیاز داشت.

انتخابات ایالتی درون حزبی با هدف انتخاب کاندیدا و حزب دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

حزب جمهوری خواه در ایالت نوادا برای کمک به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، این انتخابات را در این ایالت لغو کرده بود.

در ادامه رقابت های درون حزبی، این انتخاب شنبه آینده در کارولینای جنوبی برگزار خواهد شد و پس از آن در 3 مارس، 13 مارس، به طور همزمان در 14 ایالت برگزار خواهد شد و نقش مهمی بر مشخص کردن تکلیف انتخابات درون حزبی خواهد داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.