گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ساداتیان: اکثریت شیعیان عراق موافق الزرفی نیستند/ رئیس جمهور نمی تواند بدون توجه به گرایشات موجود در پارلمان عراق، نخست وزیر معرفی کند

اکثریت پارلمان عراق به این مساله باور دارد که وزرای پیشنهادی نباید سهم اقوام و احزاب تلقی شوند، بلکه نخست وزیر باید کابینه ای تشکیل دهد که بتواند مسائل عراق را حل کند.

پایگاه خبری جماران: یک تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است که امروز تا حدودی می توان رویارویی دو گروه حامیان ایران و طرفداران آمریکا را در صحنه سیاسی عراق مشاهده کرد.

جلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: بحث نخست وزیری عراق دارای پیچیدگی خاصی شده است. داستان هم از جایی شروع شد که به زعم بسیاری از تحلیلگران صحنه عراق، صحنه درگیری میان ایران و آمریکا شده است. تحلیلگران نزدیک به غرب معتقدند که نفوذ تئوری اسلامی در عراق افزایش پیدا می کند و علیرغم فشارهای آمریکایی ها برای جلوگیری از این مسأله، اوضاع به این سمت پیش می رود.

وی افزود: این دسته از تحلیلگران همچنین تعرضات به سفارت آمریکا در عراق را طی چندین ماه گذشته به حساب عراق می گذاشتند. گروهی دیگر از تحلیلگران، اعتراضات جنوب عراق و بروز درگیری ها در این کشور را از ناحیه آمریکا تلقی کردند. اعتراضاتی که نهایتا باعث شد نخست وزیر نتواند در برابرش مقاومتی کند. و هرچند در ابتدا مقابله هایی با این اعتراضات انجام شد اما وقتی مرجعیت عراق مطرح کرد که بخشی از این اعتراضات بر پایه خواسته های واقعی مردم است، از مسئولین خواسته شد تا بگذارند مردم اعتراضات خود را مطرح کنند.

ساداتیان ادامه داد: این مساله باعث شد تا نخست وزیر عراق کناره گیری کند و به دلیل اینکه نتوانستند موقتا جایگزینی برای او پیدا کنند، او مدتی هم به عنوان سرپرست نخست وزیری باقی ماند. نام افراد مختلفی به عنوان گزینه های پیشنهادی نخست وزیر مطرح شد که از میان آنها، نام 5 شخص به رئیس جمهور داده شد تا از میان آنها بتواند نخست وزیر جدید عراق را انتخاب کند.

وی بیان کرد: امروز نام آقای عدنان الزرفی مطرح شده که گروه های شیعه معتقدند او در تظاهرات هایی که علیه ایران شکل گرفته، عامل تحریکات علیه ایران بوده است. گروه های شیعه نعیم السهیل را مطرح می کنند. در نتیجه امروز تا حدودی می توان رویارویی دو گروه حامیان ایران و طرفداران آمریکا را در صحنه سیاسی عراق مشاهده کرد. اینکه کدامیک بتوانند اکثریت را به دست بیاورند جای سوال دارد. ولی در مجموع چون اکثریت شیعیان عراقی علیرغم گرایشات مختلفی که دارند مخالف نفوذ همه خارجی ها هستند. به طور طبیعی موافق آقای الزرفی نیستند.

ساداتیان گفت: از آنجا که اکثریت پارلمان عراق را گروه آقای صدر و حشدالشعبی تشکیل می دهند، رئیس جمهور نمی تواند بدون توجه به گرایش هایی که این گروه ها دارند نخست وزیری را انتخاب کند که بتواند از پارلمان رای اعتماد لازم را بگیرد. در نتیجه به نظر می رسد که هنوز وضعیت عراق در شرایط کشمکش قرار دارد. باید دید که در روزهای آتی چه شخصیتی می تواند نظر اکثریت پارلمان را جلب کرده و به تناسب پذیرش او وزرای پیشنهادی اش نیز با رای اعتماد مواجه شوند.

وی افزود: اکثریت پارلمان عراق به این مساله باور دارد که وزرای پیشنهادی نباید سهم اقوام و احزاب تلقی شوند، بلکه نخست وزیر باید کابینه ای تشکیل دهد که بتواند مسائل عراق را حل کند. مسائلی نظیر کمبود انرژی و مشکلات اقتصادی و همچنین بحث فعالیت های مربوط به اشتغالزایی که قرار است روی تولیدات در عراق تکیه کند. این ها شاید عمده ترین مسائل عراق باشند. به نظر می رسد که مردم عراق می گویند کسانی باید در رأس امور قرار گیرند که پاکدست بوده و بتوانند توانایی اداره امور را داشته باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.