گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

ساداتیان: تهدید ترامپ به حمله به 52 مرکز فرهنگی حرکت نابخردانه بعدی اوست/ اوج بی عقلی ترامپ است که فکر می کند با ترور سردار سلیمانی قهرمان تلقی می شود

ساداتیان با بیان اینکه ترامپ برای حرکاتش عمق دید ندارد و نمی تواند ارزیابی کند افزود: ترامپ فکر کرده اگر سردار سلیمانی را ترور کند رای دهندگان آمریکایی او را یک قهرمان تلقی می کنند. این اوج بی عقلی، ضعف و بن بستی است که ترامپ در آن گیر کرده است. می خواهد به وسیله آن موقعیت خود را مقداری در بین طرفدارانش بهبود ببخشد و آرای بیشتری جمع کند. به اعتقاد من تحریکات آدم های تندرو با این حساب آنها که با یک حمله تروریستی در دل شب می توانند برای خود ارزش بیافرینند و رای جمع کنند بی تاثیر نبوده است.

پایگاه خبری جماران: سیدجلال ساداتیان، کاردار  پیشین ایران در انگلیس در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: الان دیگر همه دنیا اقرار می کنند که اقدام ترامپ که به شهادت سردار سلیمانی انجامید یک عمل تروریستی است. چرا که نه سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس فرمانده شبه‌نظامیان حشد الشعبی در شرایط جبهه گیری و حالت جنگی بودند و نه آنکه دو کشور در حالت جنگی قرار داشتند. سردار سلیمانی با پاسپورت سفر کرده و وارد خاک عراق شده بود.

 

ترامپ قادر به پیش بینی تبعات ترور سردار سلیمانی نبوده است

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: آمریکا به دستور ترامپ در کشور دیگری تبعه کشور ثالثی را مورد حمله قرار داد و حریم حاکمیت ملی عراق را نقض کرد. همه این ها نشانگر این است که عمل ترامپ یک عمل تروریستی و اقدامی وحشیانه و غیراصولی بود.

وی با اشاره به اینکه اقدام ترامپ مبنی بر ترور سردار سلیمانی از سوی هموطنان خود ترامپ، سازمان های بین المللی و کشورهای اسلامی محکوم شده است گفت: ترامپ تا کنون رفتارهای غیراصولی و غیرعقلایی بسیار زیادی داشته اما اقدام اخیر او جزو بدترین ها بوده است. احتمالا او تبعات اقدام خود را پیش بینی نکرده و اصلا قادر به پیش بینی تبعات اقدامش نبوده است.

 

ترور سردار سلیمانی امنیت خاور میانه را به خطر می اندازد

ساداتیان با تاکید بر آنکه ترور سردار سلیمانی امنیت منطقه خاور میانه را به خطر خواهد انداخت افزود: افرادی که آمریکا آنها را ترور کرد، به عنوان نماد مبارزه با تروریسم داعشی و وحشت این نوع گروه ها شناخته می شدند. از این جهت حرکت ترامپ کاملا ضدآرامش منطقه تلقی می شود. این افراد به منطقه آرامش بازگردانده بودند و وحشت داعشی را از منطقه دور کرده بودند.

وی افزود: ایران، عراق و دیگر مسلمانان از این اقدام نابخردانه عصبانی هستند و طبیعی است که تهدید به انتقام کنند. مردم خواستار این انتقام هستند. با این حال جمهوری اسلامی همواره نشان داده است که تابع حرکات احساسی لحظه ای نخواهد بود و اقدام خودش را متناسب با شرایط انجام خواهد داد. اولین اقدامی که قاعدتا وزارت خارجه و ستاد کل نیروهای مسلح باید به صورت مشترک با ستاد کل و وزارت خارجه عراق انجام دهند شکایت به شورای امنیت و دیوان لاهه به خاطر اقدام تروریستی آمریکاست.

 

شواهد و قرائن دال بر تروریستی بودن اقدام آمریکاست

کاردار پیشین ایران در انگلیس افزود: همه شواهد و قرائن دال بر این است که اقدام آمریکا یک اقدام تروریستی است. مهمترین دلیل این است که خود پنتاگون اعلام کرده که این اقدام را به دستور ترامپ انجام داده است. قاعدتا باید به شورای امنیت و دیوان لاهه شکایت شود و با اطلاع رسانی کامل به دنیا اعلام شود که این عمل کاملا تروریستی و خلاف قواعد و قوانین بین المللی است.

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: همچنین در صحنه رویارویی و شکل گیری تقابل نظامی نیز ایران و کشورهای هم پیمان با او باید پاسخ های لازم به آمریکا و متحدینش را بدهند. اما مختصات و چگونگی این پاسخ را باید نظامی ها تعیین کنند.

 

تهدید ترامپ به حمله به 52 مرکز حرکت نابخردانه بعدی اوست

سیدجلال ساداتیان تهدید اخیر رئیس جمهور آمریکا به حمله به 52 مرکز فرهنگی و تاسیسات ایران را حرکت نابخردانه بعدی او و شرم آور خواند و گفت: این ها نشان دهنده بن بستی است که ترامپ به آن رسیده است. او برای آنکه از نظر رأی آوری در داخل آمریکا موقعیت خود را بهبود ببخشد دست به حرکات سخیف، نابخردانه و کاملا مغایر قواعد بین الملل می زند و در حد یک بچه بی عقل از خود واکنش نشان می دهد.

 

ترامپ یکباره فاتحه همه ادعاهای آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم را خوانده است

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه گفت: آمریکایی ها برای شش دهه بعد از جنگ جهانی دوم مدعی توسعه جهانی سازی، لیبرال دموکراسی در جهان و دفاع از حقوق بشر بوده اند. هرچند که این ادعاها قبلا توسط روسای جمهور قبلی آمریکا هم نقض شده بود اما ترامپ یکجا فاتحه همه این ادعاها را خوانده است. او به صورت صریح و علنی به مثابه یک گروه زیرزمینی تروریستی عمل می کند. اینها برای جامعه بشری متکثر که در ارتباط گسترده بین المللی قرار دارند قابل تحمل و قابل قبول نخواهد بود.

 

اوج بی عقلی ترامپ است که فکر می کند با ترور سردار سلیمانی قهرمان تلقی می شود

وی با بیان اینکه ترامپ برای حرکاتش عمق دید ندارد و نمی تواند ارزیابی کند افزود: ترامپ فکر کرده اگر سردار سلیمانی را ترور کند رای دهندگان آمریکایی او را یک قهرمان تلقی می کنند. این اوج بی عقلی، ضعف و بن بستی است که ترامپ در آن گیر کرده است. می خواهد به وسیله آن موقعیت خود را مقداری در بین طرفدارانش بهبود ببخشد و آرای بیشتری جمع کند. به اعتقاد من تحریکات آدم های تندرو با این حساب آنها که با یک حمله تروریستی در دل شب می توانند برای خود ارزش بیافرینند و رای جمع کنند بی تاثیر نبوده است.

 

ترامپ قماربازی است که به هیچ اصولی از روابط بین الملل و انسانی پایبند نیست

ساداتیان گفت: بعید می دانم که جامعه آمریکایی این عمل را بربتابد. کمااینکه تا الان هم واکنش هایی از سوی بسیاری از آدم های عاقل و صاحب اندیشه در تقبیح این عمل نشان داده شده است. بعید می دانم که ترامپ بتواند از این نمد برای خود کلاهی بسازد.

کاردار پیشین ایران در انگلیس ادامه داد: گفته می شود که ترامپ ثروتش را عمدتا از طریق قمار به دست آورده است. او قماربازی است که به هیچ اصولی از روابط بین الملل و انسانی پایبند نبوده است. کافی است به تعداد سازمان های بین المللی که او از آنها خارج شده  و اینکه چقدر به معیارهای حاکم بر روابط بین الملل بی اعتنایی داشته نگاهی بیندازیم.

 

برای جلب نظر آنها به هر حرکت سخیف و کوته نظرانه ای می زند

وی با تاکید بر آنکه ترامپ اقداماتش را برای جلب آرای داخلی انجام می دهد گفت: او به دنبال جلب آرای مهاجرانی است که سالهای طولانی به آنها بی توجهی شده و حقوق اندکی داشته اند. به این ترتیب او برای جلب نظر آنها به هر حرکت سخیف و کوته نظرانه ای می زند. این حرکت ها نه سرانجام درستی توانسته به دست بیاورد و نه به دست خواهد آورد. اما در جامعه آمریکایی انسان های عاقل، با شرافت، انسان هایی که به اصول انسانی معتقد هستند کم نیست. همین حالا هم می بینیم که افراد زیادی در قالب رقابت های حزبی یا غیرحزبی در انتقادات خود را مطرح کرده و می کنند. به این ترتیب اینگونه نیست که بتوانیم آمریکا را یکپارچه موافق با ترامپ ببینیم.

 

رأی آوری دوباره ترامپ جهان را با تنش های بیشتری رو به رو می کند

این تحلیل گر مسائل بین الملل با اشاره به استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: باید صبر کرد و دید که آیا سناتورهای مجلس سنا هم استیضاح را تایید می کنند یا نه. اکثر آنها هم حزبی های ترامپ هستند؛ آیا آنها منافع حزبی خود را بر منافع ملی خود ترجیح می دهند؟ همچنین آیا مردم آمریکا از حرکت این چنینی در خارج از آمریکا انجام داده است ذوق زده می شوند؟ یا آنکه عاقلانه به این فکر می کنند که با حرکات ترامپ در موقعیت بهتری با دنیا می توانند داد و ستد کنند یا اینکه این حرکات حتی منافع بلند مدت ایالات متحده آمریکا را هم به خطر می اندازد. آیا مردم آمریکا قدرت تحلیل این چنینی را دارند یا نه؟

 

مانور مشترک ایران، چین و روسیه را نباید دست کم گرفت

ساداتیان در پایان گفت: اگر ترامپ در انتخابات سال جاری میلادی مجدد رای بیاورد دنیا را با تنش های بیشتری رو به رو می کند. این تنش ها تقابل در دنیا را افزایش می دهد؛ کمااینکه بی خردی های او باعث این شد که مانور مشترک ایران، روسیه چین در شمال اقیانوس هند رخ دهد. این مانور را نباید دست کم گرفت چرا که می تواند یک نظام دو قطبی جدید در دنیا شکل دهد. همه اینها نه تنها برای دنیا بلکه برای خود آمریکایی ها هم هزینه دارد. گمان نمی کنم حرکت هایی که ترامپ می کند عاقبت خوش هم برای آمریکایی ها و هم برای مردم دنیا داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.