آیا دموکرات‌ های مجلس نمایندگان آمریکا بار دیگر دونالد ترامپ را استیضاح می‌کنند؟ چندین تن از دموکرات‌ ها هشدار دادند ترامپ را برای بار دوم استیضاح می‌ کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دیلی سیگنال در گزارشی نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا هیچ منع قانونی برای انجام دومین تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ندارد.

روزی که سنای آمریکا ترامپ را از محاکمه استیضاح تبرئه کرد، نشریه آتلانتیک در مقاله‌ ای نوشت دومین استیضاح می‌ تواند تنها امید آمریکا باشد.

کمتر از یک ماه بعد، «آدام شیف» نماینده دموکرات از کالیفرنیا یک بار دیگر ترامپ را محکوم کرد و گفت اگر رئیس جمهور در حقیقت در رد توصیه‌ های دادستانان وزارت دادگستری مداخله کرده باشد، این امر مصداق سوءاستفاده آشکار از قدرت خواهد بود.

شیف تلاش‌ های استیضاح را به عنوان رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و سپس به عنوان رئیس گروه هفت نفره از مدیران استیضاح در محاکمه سنا رهبری کرد.

این دموکرات کالیفرنیایی، توئیت ترامپ درباره حکم قریب الوقوع «راجر استون» حامی اش، در دادگاه فدرال را به عنوان سوءاستفاده از قدرت محکوم کرد. سوءاستفاده از قدرت یکی از دو ماده مورد استناد مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح ترامپ در پرونده «اوکراین گیت» بود.

«کورت لوی» وکیل قانونی و رئیس کمیته عدالت آمریکا به دیلی سیگنال گفت: «به نظر می‌ رسد آدام شیف معتقد است هر کاری ترامپ می‌ کند سوء استفاده از قدرت است.»

او افزود: «دموکرات‌ ها آنقدر باهوش هستند که دوباره او را به همان اتهام استیضاح نکنند. اما اگر حرف او را بپذیریم – که احتمالا یک اشتباه است – با اینکه یک تبرئه قانونی وجود دارد، آیا او تصور می‌ کند دادگاه سنا نمایشی بوده که به دموکرات‌ ها فرصتی برای استیضاح مجدد می‌ دهد.»

«جرج کانوی» یک وکیل این هفته در واشنگتن پست نوشت: مجلس باید دوباره ترامپ را این بار به دلیل برکناری سرهنگ «الکساندر ویندمن» از کارمندان شورای امنیت ملی و انتقال او به پستی در پنتاگون استیضاح کند. ویندمن در جلسات استماع استیضاح مجلس نمایندگان آمریکا علیه ترامپ شهادت داد.

کانوی که همسر «کلاین کانوی» از مشاوران ارشد کاخ سفید است، در این مقاله خود آورده است: «همان گونه که ما اکنون شاهدیم، خشم او (ترامپ) به اقدام تلافی جویانه و رفتاری نادرست منتهی شده است، تحقیقات بیشتر، خشم بیشتر و رفتار‌ها و انتقام‌ های بیشتری به همراه دارد؛ بنابراین آمریکا می‌ داند او (ترامپ) بسیار بسیار خشمگین است. شاید واقعا ما دوباره ترامپ را استیضاح کنیم.»

حتی قبل از تبرئه ترامپ در سنا که از مدت‌ ها قبل انتظارش می‌ رفت، چندین تن از دموکرات‌ های مجلس هشدار دادند ترامپ را برای بار دوم استیضاح می‌ کنند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در مصاحبه‌ ای در ماه گذشته مطرح کردن بند‌های دیگری از استیضاح را رد نکرد.

لوی گفت: «آغاز این فرایند ممکن است از نظر سیاسی و عملی سخت باشد، چون از یک اقدام خاص نیست. این استیضاح با این بهانه شروع شد که مردی خطرناک و جنایتکار وجود دارد و ما باید دلیلی برای استیضاح بیابیم.»

مجلسِ تحت کنترل دموکرات‌ ها در 18 دسامبر رای به استیضاح ترامپ به دلیل سوء استفاده از قدرت و اخلال در کار کنگره در ارتباط با تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه اش با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین داد.

بر اساس متن رسمی کاخ سفید که ترامپ آن را منتشر کرده است، این دو رهبر درباره نقش «جو بایدن» معاون سابق رئیس جمهور آمریکا در عزل یک دادستان ارشد اوکراینی صحبت کردند که درباره شرکت انرژی اوکراینی تحقیق می‌ کرد که «هانتر» پسر بایدن نیز در آن عضو بود.

تنها چهار دموکرات به یکی از دو بند استیضاح ترامپ رای ندادند.

سنای تحت کنترل جمهوری خواهان، 6 فوریه دو بند استیضاح ترامپ را رد کرده و تنها یک جمهوری خواه - «میت رامنی» از ایالت یوتا – او را به سوءاستفاده از قدرت متهم کرد.

لوی گفت با توجه به اینکه پایگاه دموکرات‌ ها، محاکمه سنا را «ساختگی» توصیف کرده اند، برپایی استیضاح دیگری در مجلس نمایندگان امریکا در سال 2020 کاملا محتمل است.

لوی افزود استیضاح دوم «تقریبا حتمی» است.

کمی پس از حکم سنا، «ال گرین» نماینده دموکرات از تگزاس به وب سایت «بازفید» گفت اگر ترامپ اقدامات قابل استیضاحی مرتکب شود، مجلس اتهاماتی را مطرح می‌ کند و رئیس جمهور را یک بار دیگر به دلیل اقداماتی که «پیشتر انجام داده»، استیضاح می‌ کند.

گرین گفت: «به عقیده من مجلس نمایندگان آمریکا به دقت همه چیز را زیرنظر دارد.»

«ماکسین واترز» نماینده دموکرات از کالیفرنیا و رئیس کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا این «جنبش استیضاح» را مدت‌ ها قبل از استیضاح ترامپ به دلیل موضوع اوکراین رهبری کرده بود.

واترز در ماه ژانویه به ام اس ان بی سی گفت: «احضاریه‌ ای که من صادر کرده ام و به دادگاه‌ های بدوی رفته، در ماه مارس در دیوان عالی مطرح می‌ شود. ما متوقف نمی‌ شویم. نمی‌ دانم، آیا این مسئله به استیضاح دیگری منتهی می‌ شود یا خیر.»

همچنین در ماه ژانویه «جرج استفانوپولوس» مجری‌ ای بی سی نیوز  از پلوسی پرسید: «شما گفتید که او بار‌ها و بار‌ها قانون اساسی را نقض کرده است آیا ممکن است مجلس بند‌های جدیدی را برای استیضاح مطرح کند؟»

پلوسی با اشاره به محاکمه سنا که هنوز برگزار نشده بود، گفت: «خب، اجازه بدهید ببینیم سنا چه می‌ کند. توپ به زودی در زمین آنها خواهد بود، و من فکر می‌ کنم مردم آمریکا خیلی منصف هستند که می‌ گویند ما می‌ خواهیم شاهدان را ببینیم.»

«کارن باس» نماینده دموکرات کالیفرنیا معرفی مجددا بندهای استیضاح را «کاملا درست» می داند. او گفت: «موارد دادگاهی دیگری وجود دارد. مثلا می توانیم پرونده های بانکی او را باز کنیم و ببینیم او چطور 100 درصد متعلق به روس هاست.»

«هانس وان اسپاکوسکی» استاد بلندپایه حقوقی در موسسه «هریتیج» گفت «چیزی وجود ندارد که دموکرات‌ های مجلس آمریکا را از استیضاح مجدد ترامپ منصرف کند، اما آنها احتمالا با پیامد‌های سیاسی مواجه می‌ شوند.»

اسپاکوسکی به دیلی سیگنال گفت: «هیچ منع قانونی وجود ندارد که مانع از تحقیقات استیضاح دوم در مجلس آمریکا شود، اما من معتقدم مسئله سوء استفاده از قدرت و سوء استفاده از اختیارات استیضاح وجود خواهد داشت.»

لوی گفت که بسیار غیر معمول است که دادگاه ها در دادرسی استیضاح شرکت کنند. وی گفت، اما ، در شرایط ویژه، زمینه های قانونی و قانون اساسی ممکن است وجود داشته باشد.

لوی گفت: «این یک نمونه فوق العاده خواهد بود، اما اگر ماهی یکبار مجلس شروع به ارسال بندهای استیضاح برای اجبار دادگاه سنا کند، در بعضی مقاطع دادگاه ها می گویند که این غیر منطقی است.» وی گفت: «این سوءاستفاده غیر منطقی و جداسازی قوه مجریه است. این می تواند در جداسازی قوه ها دخالت کند.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.