ارتش سوریه یک پهپاد ترکیه را بر فراز شهر«سراقب» در جنوب شرق ادلب سرنگون کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، ارتش سوریه اعلام کرد که امروز حریم هوایی را در شمال غرب سوریه به ویژه در استان «ادلب»به روی هواپیماها و پهپادها بست.

یک منبع نظامی سوری گفت که ارتش سوریه در راستای عمل کردن به وظایف قانونی و ملی خود دفاع از حاکمیت کشور،امنیت و سلامت اراضی آن حریم هوایی را در منطقه شمال غربی سوریه به ویژه بر فراز ادلب به روی هواپیماها و پهپادها بست.

این منبع افزود که هر گونه هواپیمایی حریم هوایی ما را نقض کند هواپیمای متجاوز شمرده می شود و باید سرنگون شده و نباید گذاشت به اهداف تجاوزکارانه اش برسد.

خبرگزاری «سانا»ی سوریه نیز گزارش داد که ارتش سوریه یک پهپاد ترکیه را بر فراز شهر«سراقب» در  جنوب شرق ادلب سرنگون کرد.

برخی منابع گروه های مسلح سوری نیز مدعی شدند که یک هواپیمای سوریه با موشک ضد هوایی زمین به هوا در ادلب سرنگون شده است.

در مقابل، خبرگزاری سانا با تکذیب این خبر اعلام کرد که هواپیمایی که گروه های مسلح مدعی  سقوط آن شدند هواپیمای سوری نبوده است بلکه یک پهپاد ترکیه بود که ارتش سوریه آن را سرنگون کرد.

افراد مسلح مورد حمایت ترکیه به گمان اینکه یک جنگنده سوریه از نوع«سوخو23» سرنگون شده است در نزدیکی لاشه هواپیمای سرنگون شده جمع شدند اما بعد مشخص شد که این لاشه متعلق به یک پهپاد ترکیه است.

در همین حال، وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که که هیچ گونه هواپیمای«سوخوی 24» این کشور در حریم هوایی ادلب سرنگون نشده است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات نظامی خود در استان ادلب را«سپر بهار» نام گذاشته است.

«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه تجاوز این کشور به ادلب سوریه را سپر بهار نامید و مدعی شد که عملیات نظامی که در پی حمله به نیروهای این کشور در ادلب در 27 فوریه آغاز شد با موفقیت ادامه دارد. حمله ای که در آن 35 نظامی ترکیه کشته و ده ها نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

آکار افزود که ترکیه از روسیه توقع دارد که از نفوذ خود برای توقف حملات ارتش سوریه و عقب نشینی به مرزهای توافقنامه سوچی استفاده کند.

این در حالی است که دولت ترکیه بار دیگر کاروان بزرگی از ادوات نظامی را شامگاه شنبه به استان ادلب در شمال غرب سوریه اعزام کرد.

یک کاروان نظامی ترکیه روز شنبه از طریق گذرگاه مرزی «باب الهوی» در شمال غرب سوریه، وارد این کشور شد و به سمت «جبل الزاویه» رفت.

این کاروان مرکب از چندین دستگاه خودرو زرهی تانک و بولدزور بود.

 این اقدام ترکیه همزمان با تشدید تنش‌ها با سوریه و در راستای استقرار تجهیزات نظامی بیشتر آنکارا در شمال غرب سوریه به منظور مقابله با پیشروی ارتش این کشور در استان ادلب صورت گرفته است.

از ماه فوریه که آنکارا تصمیم به اعزام نیروهایی به مناطق تحت کنترل گروه های تروریستی در سوریه گرفته است، بیش از ۵۵ نظامی ترکیه‌ای در سوریه کشته شدند.

۳۴ نظامی ترکیه بامداد روز جمعه در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره»، در «جبل الزاویه»، (حومه استان ادلب) رخ داد، کشته شدند که پس از آن، دولت ترکیه نیز دست به حملات علیه مواضع ارتش سوریه زده است.

عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان‌های ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته و به دنبال نقض گسترده آتش‌بس توسط تروریست‌ها مجددا آغاز شد و کما کان ادامه دارد.

نماینده سوریه در شورای امنیت هم شب گذشته از شورای امنیت خواست مانع رفتارهای خصمانه ترکیه در شمال سوریه و اقدام آنکارا در حمایت از گروه‌های تروریستی شده و تجاوزهای رژیم صهیونیستی به حریم هوایی سوریه شود.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم امداد یکشنبه به صورت تلفنی با «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» همتایان ترکی و روسی خود، درباره تحولات اخیر ادلب صحبت کرد.

ماکرون در این تماس تلفنی، از پوتین و اردوغان خواست تا به عملیات نظامی در سوریه پایان داده و بر سر یک آتش‌بس دائم توافق کنند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران هم شامگاه شنبه در گفت‌وگوهای تلفنی با پوتین و اردوغان بر ضرورت اجرای توافق آستانه در ادلب سوریه تاکید کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.