سه نشست میان هیأت های ترکیه و روسیه طی دو هفته درباره ادلب در آنکارا و مسکو شکست خورد زیرا طرف روس از پیشروی ارتش سوریه در ادلب حمایت می کند.

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به گروه های تندرو چراغ سبز داد تا علیه مواضع ارتش عربی سوریه که اخیرا در استان «ادلب» بازپس گرفته است حمله کنند؛ امری که فتیله رویارویی نظامی که چه بسا تبدیل به جنگ فراگیر شود را شعله ور کرد.

نمی دانیم که آیا این حمله نظامی ناگهانی گروه های مسلح همپیمان آنکارا با حمایت توپخانه ای ارتش ترکیه که تعداد یگان هایش در ادلب اکنون نزدیک به 15 هزار سرباز و صدها زره پوش نظامی است اجرای میدانی هشدارهای اردوغان به طرف سوریه ای برای عقب نشینی از همه مناطقی است که در ادلب بازپس گرفت  و مساحت آنها به 600 کیلومتر مربع می رسد و شامل ده ها روستا و شهرک و شهرهای بزرگی مانند«خان شیخون» ،«معره النعمان» و «سراقب» می شود و گرنه از زور برای عقب نشینی ارتش سوریه استفاده می کند، یا نه؟ اگر چنین است باید گفت که نتایج تا کنون کاملا برعکس توقع اردوغان بوده است.وزارت دفاع ترکیه اذعان کرد که دو نظامی ترکیه کشته شدند و پنج نظامی دیگر نیز زخمی شدند و چه بسا تعداد بسیار بیشتر باشد. وزارت دفاع روسیه نیز تأکید کرد که ارتش عربی سوریه این حملات و نفوذ به مواضع اش در استان ادلب و به طور مشخص شهرک«النیرب» را با توانایی بالا دفع کرد. اردوغان رئیس جمهور ترکیه سیاست ««لبه پرتگاه» را برای بالا بردن بهای خواسته هایش و دستیابی به امتیازهای میدانی استفاده می کند و این رویکرد به دلیل آن که زیاد تکرار شد نتیجه نداده است و بعید نیست که نتیجه تنش کنونی کاملا شبیه تنش های مشابه در «حلب»و «الغوطه» و دیگر شهرها باشد.

واکنش روسیه به این تنش زایی ترکیه قاطع بود زیرا نیروی هوایی روسیه سلسله حملات هوایی علیه مواضع گروه های مسلح درج شده در فهرست تروریسم که گلوله باران مواضع ارتش سوریه را آغاز کردند، انجام داد و این حملات هوایی با هشدار شدید اللحن رهبران روسیه به رهبران ترکیه همزمان شد که از ترکیه خواستند که فورا حملات توپخانه ای به ارتش سوریه را متوقف کنند در غیر این صورت نیروهای ترکیه در ادلب در معرض بمباران قرار می گیرند.این در بیانیه رسمی روسیه آمد و منابع شبه رسمی سوری نیز آن را گفتند. پس از این هشدار توپخانه ها سکوت کردند و گلوله باران فورا متوقف شد.

وزارت دفاع روسیه طرف ترک را علنا متهم کرد که تفاهم های سوچی در سال 2018 را با حمایت از گروه های مسلح سوری درج شده در فهرست های تروریسم و دستور دادن به آنها برای گلوله باران مواضع ارتش سوریه با موشک های جدید و پیشرفته ترکیه ای که توانست دو بالگرد سوری را سرنگون کند،نقض کرده است. این کار ترکیه روس ها را به شدت خشمگین کرد زیرا دارای پیامدهایی در زمینه تغییر شرایط درگیری ها و معادلات روی زمین است.

برای ما بسیار دشوار است که درباره تحولات آینده در صحنه سوریه و  به طور خاص در شهر ادلب و حومه آن گمانه زنی کنیم ولی بی تردید این تحولات به نفع طرف ترک آن هم در سایه افزایش مخالفت های داخلی در ترکیه با این دخالت نظامی نه فقط با طرف سوری بلکه با «همپیمان» روس، نیست.

آقای «عبدالله گل» رئیس جمهور سابق ترکیه و یکی از برجسته ترین موسسان حزب« عدالت و توسعه» حاکم بر این کشور روز گذشته سکوت خود را شکست و انتقادهای بسیار شدیدی از اردوغان و سیاست هایش ابراز کرد از جمله اینکه تأکید کرد که اسلام سیاسی که اردوغان به آن تکیه کرده است از هم پاشیده است و وی یعنی گل از بازگشت نظام پارلمانی حمایت می کند. وی در گفت و گو با یک روزنامه ترکیه ای (قرار) تأکید کرد که روابط ترکیه با همسایگان عرب در بدترین مراحل خود به سر می برد و بر ضرورت آشتی با مصر تأکید کرد و در اشاره به حالت تنش در ادلب خواستار آن شد که هرگز وارد جنگ فراگیر با سوریه نشود.

تعداد کشته شدگان در صفوف ارتش ترکیه که یگان هایش در ادلب حضور دارند رو به فزونی است و چه بسا نیز اگر درگیری با نیروهای روسیه در کنار نیروهای سوریه رخ دهد بیشتر نیز می شود؛ امری که منجر به حمله یک میلیون پناهنده سوری به مرزهای ترکیه برای یافتن سلامت جان می شود و بعید است که افکار عمومی ترکیه ساکت بماند در حالی که این تحولات را دارد دنبال می کند آن هم با توجه به مخالفت میانگین بالایی با جنگ و پناهندگان سوری بیشتر.

سه نشست میان هیأت های ترکیه و روسیه طی دو هفته درباره ادلب در آنکارا و مسکو شکست خورد زیرا طرف روس از پیشروی ارتش سوریه در ادلب حمایت می کند به دلیل آن که آن را اجرای توافقنامه سوچی می داند که به موجب آن گرو های تندرو از گروه های میانه رو در ادلب باید جدا شوند و شهر ادلب به آغوش دولت سوریه بازگردد؛ توافقنامه ای که ترکیه به آن پایبند نیست.

دیدار سران که رهبران ترکیه چند بار خواستار برگزاری آن میان اردوغان و پوتین برای حل بحران و توقف تنش زایی در ادلب شدند هیچ گونه پاسخ مثبتی از مسکو دریافت نکرد بلکه با مخالفت شدید مواجه شد و ما بر این باوریم که فرصت این نشست در سایه درخواست اردوغان از آمریکا برای ارسال موشک های«پاتریوت» برای مقابله با هواپیماها و موشک های روسیه رو به کاهش است و این درخواست اردوغان از آمریکا به معنای آن است که رهبران مسکو فعال کردن موشک اندازهای موشک های«اس400» را که آنکارا اخیرا آنها را خرید و باعث خشم آمریکا و پیمان «ناتو» شد را لغو کردند.

 ادلب یکی از شهرهای سوریه است و باید به حاکمیت سوریه بازگردد همانطور که همه دیگر شهرها بازگشتند و هر کسی رسانه های روسی به ویژه شبکه روسیا الیوم به زبان های عربی و انگلیسی را دنبال کرده باشد به این نتیجه فوق الذکر می رسد.

ادلب شهری است که نه فقط آینده سوریه و پایان مخالفان مسلح میانه رو یا تندرو را مشخص می کند بلکه آینده اردوغان به عنوان رهبر ترکیه و بلندپروازی هایش برای احیای دولت سلجوقیان و یا عثمانی نو را هم مشخص می کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.