ارتش سوریه شماری از خودروهای نظامی زره پوش ترکیه را در زمان تلاش آنها برای پیشروی به سمت شهرک «النیرب» در شمال غرب سوریه منهدم کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از روسیا الیوم، یک منبع نظامی سوری امروز پنجشنبه از درگیری میان نیروهای ارتش سوریه با نیروهای ارتش ترکیه در استان«ادلب» خبر داد.

این منبع نظامی گفت که ارتش سوریه شماری از خودروهای نظامی زره پوش ترکیه را در زمان تلاش آنها برای پیشروی به سمت شهرک «النیرب» در شمال غرب سوریه منهدم کرد.

پیش از این شبکه «سی ان ان تورک»اعلام کرد که توپخانه ارتش ترکیه مواضع ارتش سوریه را در «سراقب» و «النیرب» برای حمایت از پیشروی زمینی ارتش ترکیه به شدت گلوله باران کرد.

برخی منابع دیگر  نیز گزارش دادند که ارتش سوریه حمله گروه‎های مسلح سوری مورد حمایت آنکارا در مناطقی در حومه شرقی ادلب را دفع، و در جریان این عملیات تعدادی خودروی زرهی ارتش ترکیه را منهدم کرد.

 نیروهای ارتش سوریه، امروز حمله گروه‎های مسلح مورد حمایت ارتش ترکیه در حومه شرقی ادلب را خنثی کرد.

یک منبع نظامی روسی در این‎باره تصریح کرد، گروه‎های مسلح مواضع ارتش سوریه در «سراقب» و «النیرب» در حومه شرقی ادلب را هدف حملات شدید قرار دادند که درگیری‎هایی میان طرفین رخ داد.

این درگیری در حالی رخ می دهد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز گذشته اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در ادلب به زودی آغاز می شود و ارتش ترکیه نیز برخی مناطق مرزی با استان ادلب سوریه را مناطق نظامی اعلام کرد و از ورود خبرنگاران و غیرنظامی به آنها جلوگیری کرد.

پیش از این برخی منابع مخالفان سوری نیز اعلام کرده بودند که مواضع ارتش سوریه در سراقب و النیرب در معرض حمله توپخانه ای ارتش ترکیه قرار گرفته است.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، نیز اعلام کرد که نیروهای ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایت اش مواضع ارتش سوریه را در شهرک النیرب گلوله باران کردند و همزمان با آن نیروهای ترکیه و گروه های مسلح هوادارش در اطراف مناطق «قمیناس» و «سرمین» تجمع کردند و احتمال آغاز عملیات زمینی و حمله به النیرب وجود دارد. پیش از این نیز این گروه ها با حمایت ارتش ترکیه در چند روز پیش به شکل موقت این شهرک را به اشغال خود در آوردند اما نیروهای دولتی سوریه به سرعت آن را بازپس گرفتند.

در تحولی دیگر، در پی تحولات ادلب سوریه و تنش میان سوریه و ترکیه در این استان ارزش لیره ترکیه پایین آمد.

از سوی دیگر، یک مسئول ترکیه ای اعلام کرد که ترکیه و روسیه درباره راه اندازی گشتی های مشترک در استان ادلب به عنوان راهی برای رسیدن به توافق برای توقف درگیری ها رایزنی می کنند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد یک منبع مسئول در آنکارا گفت که ترکیه از آمریکا درخواست سامانه ضد هوایی از نوع«پاتریوت» برای «بازدارندگی» روسیه در ادلب کرده است.

وزارت دفاع ترکیه نیز اعلام کرد که در پی کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان ترکیه در ادلب سوریه به اهداف مشخصی حمله کرده است.

وزارت دفاع ترکیه تأکید کرد که حملات هوایی در نزدیکی شهر ادلب سوریه منجر به کشته شدن 2 نظامی ترکیه و زخمی شدن 5 تن دیگر شد.

وزارت دفاع ترکیه تصریح کرد که حملات هوایی در نزدیکی ادلب را نیروهای دولتی سوریه انجام دادند.

وزارت دفاع ترکیه مدعی شد که در واکنش به کشته شدن نظامیان 50 نظامی ارتش سوریه را کشته است.

وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد که جنگنده های «سوخو24»روسیه یک تانک، 6 زره پوش و 5 خودروی شاسی بلند وابسته به گروه های مسلح سوری که امروز به مواضع ارتش سوریه در استان ادلب حمله کردند را منهدم کردند.

مرکز آشتی روسیه در سوریه وابسته به وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای تأکید کرد که حملات هوایی روسیه باعث شد ارتش سوریه بتواند حملات گروه های مسلح را در منطقه دفع کند و نیروی هوایی روسیه خودروهای وابسته به گروه های مسلح که مجهز به تیربارهای سنگین بودند را منهدم کرد.

در این بیانیه آمده است که گروه های مسلح با حمایت توپخانه ای ترکیه به مواضع ارتش سوریه حمله کردند و در این حمله توپخانه ای 4 نظامی سوری زخمی شدند.

در ادامه بیانیه آمده است که خط جلوگیری از نزاع به طرف ترک اطلاع داد که ارتش روسیه حمله توپخانه ای از مواضع ارتش ترکیه به یگان های ارتش سوریه را رصد کرده است و پس از اطلاع دادن به ترکیه آتش توپخانه متوقف شد.

وزارت دفاع روسیه تأکید کرد که این نخستین بار نیست که ارتش ترکیه از گروه های مسلح حمایت می کند و از طرف ترک خواست که عملیات حمایت از تروریست ها و انتقال اسلحه به آنها را متوقف کند.

وزارت خارجه روسیه نیز از آنکارا خواست که از هر گونه اظهار نظر شدید اللحنی درباره ادلب خودداری کرده و تماس از طریق کارشناسان را فعال کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.