کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور وزیر خارجه آمریکا و مقامات اروپایی به صحنه تقابل نظرات اروپا و آمریکا تبدیل شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا در دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ اظهارات رئیس جمهور آلمان را رد کرد. رئیس جمهور آلمان در سخنرانی افتتاحیه خود نسبت به رشد ناسیونالیسم در کشورهای صنعتی غرب و احتمال از هم پاشیدن غرب هشدار داده بود. برخلاف پومپئو، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه همسو با همتای آلمانی خود به سیاست سال های اخیر آمریکا در زمینه بازنگری مناسبات خود با اروپا اشاره کرد و بر روابط تنگاتنگ آلمان و فرانسه تاکید ورزید.

دومین روز کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور امانوئل ماکرون و مایک پومپئو به صحنه تقابل نظرات اروپا و آمریکا تبدیل شد.

در آغاز، مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در رد آنچه «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان روز جمعه 14 فوریه بیان کرده بود، گفت که «به شکرانه سیاست آمریکا» روند امور را مثبت می بیند!

رئیس جمهور آلمان در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داده بود که آمریکا، روسیه و چین نظم جهانی را با خودخواهی به خطر می اندازند. وی همچنین تکروی برخی کشورها را باعث تشدید خطر از هم پاشیدگی اتحاد غرب و همکاری های بین المللی دانسته بود.

وی انتقاد شدیدی به این رویکرد ترامپ که علایق آمریکا را فراتر از علایق و منافع دیگر کشورها می داند وارد کرد.

رئیس جمهور آلمان با اشاره به شعار «عظمت را به آمریکا بازمی‌ گردانیم» که یکی از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بود گفت: «عظمت را بازمی‌ گردانیم، حتی اگر هزینه آن را همسایگان و متحدان بپردازند!»

والتر اشتاین‌ مایر افزود: «نتیجه این وضعیت افزایش بی‌ اعتمادی، افزایش تسلیحات و کمبود امنیت و حتی رفتن به سوی مسابقه تسلیحات هسته‌ ای است.»

پومپئو در سخنرانی خود اظهارات اشتاین مایر را «غیرواقعی» دانست و تاکید کرد: «غرب پیروز خواهد شد. ما با هم پیروز می شویم.» وی دیگران را به مصمم بودن فراخواند و گفت: «یک نمونه بیاورید که ضعفا و کم جرات ها موفق شده باشند.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «غرب در رقابت با حکومت های خودکامه ای مثل روسیه و چین پیروز خواهد شد. سخن گفتن از مرگ پیمان ماورای آتلانتیک غلط است. کشورهای آزاد و دموکراتیک موفق تر از دیگران هستند.»

مایک پومپئو افزود: «آمریکا می خواهد سازمان کشورهای قاره آمریکا را تقویت کند و ائتلافی از 59 کشور را با هدف سلب قدرت از «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا تشکیل دهد. همچنین «جنبش سه دریا» با یک میلیارد دلار کمک مالی تقویت خواهد شد که در چارچوب آن باید 12 کشور اروپای شرقی در سواحل دریای آدریاتیک، دریای سیاه و مدیترانه همکاری های تنگاتنگ تری داشته باشند.»

وزیر خارجه آمریکا گفت که «ما می خواهیم به ناتو اعتماد داشته باشیم.  آینده غرب آزاد از هر آلترناتیو دیگری درخشان تر است.»

برخلاف پومپئو سخنان امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با اظهارات روز پیش همتای آلمانی او همسوئی داشت و بلافاصله پس از سخنرانی وزیر خارجه آمریکا، رئیس جمهور فرانسه در یک نشست اظهار نظر او را رد کرد.

ماکرون، که از سوی رسانه های آلمانی «ستاره کنفرانس» لقب گرفته بود، ضمن تاکید بر خطر تضعیف غرب، هشدار داد که آمریکا از مدتی پیش سیاست تجدیدنظر درباره مناسبات خود با اروپا را پیش گرفته است. وی بر طرح مشترک پیشین آلمان و فرانسه برای ایجاد نیروی دفاعی مستقل برای اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: «شکست این سیاست در اتحادیه اروپا یک اشتباه تاریخی بوده است.»

رئیس جمهور فرانسه همچنین از اروپایی ها خواست که درباره یک نیروی دفاعی اتمی خاص خودشان فکر کنند.

امانوئل مکرون حتی تا آنجا پیش رفت که هشدار داد که «غرب در حال ضعیف شدن است.»

به اعتقاد رئیس جمهور فرانسه، آمریکا در حال حاضر «در حال بازاندیشی در مناسبات خود با اروپا» است و به همین دلیل اروپا باید روی پای خود بایستد و خود را به «قدرت سیاسی استراتژیک» تبدیل کند.

کنفرانس امنیتی مونیخ از روز جمعه آغاز شد و امروز یکشنبه، روز پایانی آن است. بیش از 500 شخصیت مهم از سراسر دنیا در این اجلاس بین‌ المللی حضور داشتند. به گفته «ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس بین المللی مونیخ حدود 35 نفر از سران کشورها و 100 وزیر خارجه و وزیر دفاع در این اجلاس مهم بین‌المللی گرد هم آمدند. دولت آلمان برای برگزاری این کنفرانس مهم بین المللی حدود 10 میلیون یورو هزینه کرده است.

در پنجاه و ششمین کنفرانس بین المللی مونیخ به موضوعات مهمی از جمله بحران سوریه، مناقشات اخیر بین آمریکا و ایران و مناقشات خاورمیانه ای پرداخته شد. همچنین مسئله مقابله با ویروس کرونا در چین هم از دیگر موضوعاتی است که در این نشست به آن پرداخته شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ در گذشته نیز در مواردی مثل حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 صحنه اختلاف و تنش بین اروپا و آمریکا بوده است. با این حال تنش فعلی بین دو سوی اقیانوس اطلس یعنی میان اروپا و آمریکا از موارد قبلی شدیدتر است و موضوعات بیشتری را شامل می‌ شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.