با تایید اعتبار تجاوز به قوانین بین المللی، دولت ترامپ در حال برچیدن ستون اساسی یک نظم مبتنی بر حقوق است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، هفته نامه عرب ویکلی در گزارشی نوشت: سیاست خارجی آمریکا اختلالات دو قطبی دارد. آمریکا حد وسط ندارد و بین حالت های افراط و تفریط تغییر می کند. به همین دلیل ، «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا می تواند بگوید که شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی «مغایر با قوانین بین المللی» نیست ، اما اقدامات تهدیدآمیز چین در قبال هنگ کنگ به طور فزاینده ای نگرانی های جدی را برانگیخته است.

به رسمیت شناختن شهرک های یهودی نشین به معنای تحقق «واقعیت موجود بر روی زمین» جلوه داده شده است.

اما بیش از پنج ماه تشدید اعتراضات علیه تلاش پکن برای محدود کردن آزادی های به دست آمده توسط یک شهر عمدتاً خودگردان بزرگ جلوه داده می شود.

اظهارات پومپئو در مورد هنگ کنگ جزو افراطی گری های دولت ترامپ است.

سکوت دولت آمریکا در قبال شهرک سازی اسرائیل جزو تفریط گرایی های این کشور است. 

طبق کنوانسیون چهارم ژنو که توسط 192 کشور پس از جنگ جهانی دوم  تصویب شده، که یک قدرت اشغالگر «نباید بخشی از جمعیت غیرنظامی خود را به قلمرویی که اشغال می کند، تبعید یا منتقل کند.» مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دیوان عدالت بین المللی می گوید شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری این کنوانسیون را نقض می کند.

ترامپ در شرایطی شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری را به رسمیت شناخت که هیچ یک از دولت‌ های پیش از او این کار را انجام نداده‌ اند.

ترامپ تنها کسی است که شهرک های کرانه باختری را به رسمیت شناخته است. در حال حاضر 3 کاندیدا از 4 کاندیدای حزب دموکرات آمریکا بر این مسئله تاکید دارند که کمک های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی باید منوط به عدم شهرک سازی در کرانه باختری و اجرای طرح دو دولتی باشد. از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز هنوز شهرک های صهیونیست نشین کرانه باختری را به رسمیت نشناخته است. در حقیقت این ترامپ است که برای اولین بار دست به این اقدام می زند.

اقدام ترامپ درحالی صورت گرفت که با تمام طرح ها و سیاست های دولت های گذشته آمریکا در تعارض است. این نشان می دهد ترامپ تنها بر منافع خود تأکید دارد و حتی سیاست های کشور خود را نیز دنبال نمی کند. مسئله ای که مورد انتقاد صریح کاندیداهای حزب رقیب وی قرار گرفته است.

چرا عدم پذیرش واقعیت توسط دولت ترامپ اقدامی قابل نکوهش است؟ دو دلیل برای این کار وجود دارد. اول اینکه  بدون توجه به نحوه برخورد رژیم اسرائیل با ساکنان عرب و  رفتار با آنها راه حل مذاکرات سازش را از روی میز برداشته شده است. آیا فلسطینی ها حقوق شهروندی کاملی دارند؟

دوم اینکه این اختلال دوقطبی ایالات متحده بر کل جهان تأثیر می گذارد. دولت ترامپ با تأیید اعتبار تجاوز به قوانین بین الملل، ستون اساسی یک نظم را که مبتنی بر حقوق است، از بین می برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.