دولت فیلیپین با ارسال یادداشت رسمی به دولت آمریکا، به توافق همکاری نظامی دو کشور پایان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد رئیس جمهور فیلیپین به دولت دستور داد توافقنامه نظامی با آمریکا که اجازه حضور نظامیان این کشور را در خاک فیلیپین می‌ دهد، لغو کند.

دولت فیلیپین به رهبری «رودریگو دوترته» با ارسال یادداشت رسمی به دولت آمریکا، به توافق همکاری نظامی دو کشور موسوم به «بازدید نیروها» پایان داد.

این یادداشت به معاون سفیر آمریکا در مانیل ارائه شده‌ است.

چهار روز پیش دوترته خواستار خاتمه‌ دادن به توافق شده بود.

«سالوادور پانلو» سخنگوی رئیس‌ جمهور فیلیپین نیز گفت رودریگو دوترته عصر دوشنبه رسما خواستار ارسال یادداشت شده‌ است.

با ارسال یادداشت رسمی دو کشور قاعدتا باید در یک بازه زمانی 180 روزه به توافقاتی که دو دهه است ادامه دارد، پایان دهند.

آمریکا هنوز به طور رسمی در مورد این یادداشت موضع‌ گیری نکرده‌ است.

بااین حال «کلارک کوپر» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی-نظامی در جریان کنفرانس تلفنی از سنگاپور گفت که کشورش «300 مورد تعامل و تمرین نظامی مشترک با فیلیپینی‌ ها دارد.»

موضع‌ گیری رئیس‌ جمهور فیلیپین در مورد حضور نیروهای آمریکایی در فیلیپین تازگی ندارد و او چهار سال پیش گفته بود طی دو سال به حضور نیروهای خارجی در کشورش پایان می‌ دهد.

با این حال در پی آغاز ریاست‌ جمهوری دونالد ترامپ و گرم شدن روابط دو طرف، مواضع رودریگو دوترته نیز تغییر کرد و در سال 2016 دولت مانیل از گسترش پایگاه‌ های نظامی آمریکا در فیلیپین خبر داد.

توافق موسوم به بازدید نیروها در سال 1998 بین دو طرف شکل گرفت و در سال 1999 عملی شد. این توافق دو سند جداگانه را در بر می‌ گیرد. آن‌ گونه که رسانه‌ های فیلیپینی می‌ گویند توافق برای نیروهای آمریکایی مصونیت‌ های قضایی قایل شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.