رای گیری امروز سه شنبه در نیوهمپشایر می تواند برای جو بایدن و الیزابت وارن که در آیووا با اقبال روبرو نشدند تعیین کننده باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد انتخابات درون حزبی در همه 50 ایالت آمریکا برگزار می‌ شود و ایستگاه بعدی این انتخابات، ایالت نیوهمپشایر است.

«برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» آمریکا و «پیت بوتیجیج» شهردار سابق «ساوث بند» در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر از یکدیگر انتقاد کردند.

نتیجه یک نظرسنجی نشان می دهد که برنی سندرز 78 ساله با 28.8 درصد از پیت بوتیجیج با 22.3 درصد در نیوهمپشایر پیش افتاده است.

ایالت آیووا در آمریکا هفته گذشته شاهد انتخابات جنجال‌ برانگیز درون‌ حزبی نمایندگان حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020  بود که نتایج آن با تاخیر چند روزه اعلام شد.

پیت بوتیجیج در اولین رقابت مقدماتی حزب دموکرات برای کسب کاندیداتوری این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر (آبان) با اختلاف تنها 0.1 درصد از برنی سندرز در ایالت آیووا پیشی گرفته بود.

این در حالی است که سندرز روز دوشنبه به صورت رسمی اعلام کرد که به دلیل اشتباه در خوانش آرای 28 منطقه انتخاباتی در ایالت آیووا، خواستار بازشماری آرای این مناطق است. 

مشاور ستاد انتخاباتی سندرز گفت که بازشماری آرای این مناطق انتخاباتی تاثیر چندانی روی نتیجه نهایی نخواهد داشت، اما آنها به دلیل اهمیت شفافیت در شمارش آرا چنین درخواستی دارند.

دموکرات‌ ها برای اعلام نتایج انتخابات ایالت آیووا نرم‌ افزاری موبایلی طراحی کرده بودند که ناگهان به مشکل برخورد و جنجالی رسانه‌ ای برانگیخت که به تمسخر از سوی جمهوری خواهان به ویژه دونالد ترامپ روبرو شد. رای‌ دهندگان و اعضای حزبی در آیووا دوشنبه هفته گذشته در حدود 1700 جلسه یا مجمع حزبی که در اماکنی همچون مدارس، کتابخانه‌ ها و کلیساها برگزار شد، شرکت کرده و به طور شفاهی به کاندیدای مورد نظر خود رای دادند.

برنی سندرز در سال 2016 میلادی توانسته بود با فاصله زیاد (23 درصد) «هیلاری کلینتون» را در نیوهمپشایر شکست دهد. او اکنون امیدوار است که بتواند در همسایگی ایالت خود پیروزی چهار سال پیش را تکرار کند.

سناتور چپگرای ایالت ورمونت یکشنبه شب در اشاره ای تلویحی به پیت بوتیجیج گفت: «ما برخلاف دیگر کارزارها [حامیان] میلیاردر نداریم که به ما پول زیادی بدهند.»

این سخنان برنی سندرز در حالی بیان شد که از پیت بوتیجیج به دلیل حامیان مالی کارزار انتخاباتی اش، به عنوان «کاندیدای وال استریت» یاد می شود. شهردار سابق ساوث بند در واکنش به سخنان رقیب خود گفت: «خوب برنی خیلی پولدار است! من مشتاقانه کمک مالی او را خواهم پذیرفت!»

بوتیجیج کاندیدای 38 ساله و میانه رو در صورت راهیابی به کاخ سفید جوان ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا خواهد بود.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات مقدماتی دموکرات ها در نیوهمپشایر ضمن سفر به این ایالت در جمع هوادارانش در شهر منچستر سخنرانی کرد. 

اکثریت رای دهندگان در ایالت نیوهمپشایر در چهار انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا به کاندیدای دموکرات ها رای داده اند. آرای الکترال این ایالت آخرین بار در سال 2000 هنگامی که «جورج بوش» با «ال گور» رقابت می کرد به سبد جمهوری خواهان ریخته شد.

انتخابات مقدماتی امروز سه شنبه در نیوهمپشایر برای «الیزابت وارن» سناتور ایالت ماساچوست و «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا در دوران زمامداری 8 ساله باراک اوباما از اهمیت زیادی برخوردار است.

این دو کاندیدا که در ایالت آیووا پس از بوتیجیج و برنی سندرز در جایگاه های سوم و چهارم قرار گرفتند اکنون برای احیای کارزار انتخاباتی خود به حمایت رای دهندگان در نیوهمپشایر چشم امید دوخته اند.

مدیران ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن پیش از این ابراز اطمینان کرده بودند که معاون سابق باراک اوباما در صورت شکست در آیووا و نیوهمپشایر باز هم می تواند کاندیداتوری حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ را کسب کند. این در حالی است که بررسی های تاریخی نشان می دهد که کسب کاندیداتوری حزب دموکرات برای کاندیداها بدون کسب جایگاه اول و دوم در دو ایالت آیووا و نیوهمپشایر تقریبا غیرممکن است.

به این ترتیب به نظر می رسد رای گیری روز سه شنبه در نیوهمپشایر می تواند برای جو بایدن و الیزابت وارن که در آیووا با اقبال روبرو نشدند تعیین کننده باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.