سومین روز دادگاه استیضاح ترامپ در مجلس سنای این کشور برگزار شد. مدیران استیضاح که نقش دادستان را دارند، 24 ساعت در مدت 3 روز فرصت دارند که پایه‌ های حقوقی دو اتهام ترامپ را پی‌ ریزی کنند تا پس از آن وکلا و سناتور‌های حامی ترامپ طی 24 ساعت در سه روز بعد از آن دفاعیات خود را بیان کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد در سومین روز از محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، دموکرات ها استدلال خود علیه رئیس جمهور آمریکا در زمینه اتهام سوءاستفاده از قدرت را تشریح کردند.

دموکرات ها می گویند که ترامپ باید به دلیل تلاش برای جلب کمک انتخاباتی از اوکراین برکنار شود.

«جرالد نادلر» از اعضای ارشد حزب دموکرات گفت که سوءاستفاده ترامپ از قدرت کل نظام دموکراتیک آمریکا را تهدید می کند.

مدیر روند استیضاح دونالد ترامپ طی اظهاراتی در سنا گفت: استیضاح رئیس جمهور به دلیل استفاده از قدرت برای انگیزه‌های فاسد نباید تعجب برانگیز باشد. قانون اساسی می‌ گوید می‌ شود رئیس جمهور را استیضاح کرد. قانون اساسی رئیس جمهور را ملزم کرده است قانون را اجرا کند. رئیس جمهوری که بر اساس انگیزه‌ های فاسد کار می‌ کند، خود را بالاتر از کشور قرار می‌ دهد و باورمندانه قوانین را اجرا نمی‌ کند. دو جرمی که قانون اساسی، آنها را قابل استیضاح معرفی کرده است شامل خیانت و رشوه است که هر کدام از آنها نیازمند این است که وضعیت (سلامت) روحی رئیس جمهور تایید شود. درباره خیانت وی باید با ذهن خیانت کارانه عمل کرده باشد و عناصر رشوه شامل انگیزه‌ های فاسد است. 

نادلر گفت: اینکه یک مقام، اختیارات خود را بر اساس قانون اساسی افزایش دهد، خطرناک است، اما به همان اندازه یا بیشتر از آن، استفاده مقامات از قدرت خود با انگیزه‌ های فاسد خطر دارد. بر این اساس، سوء استفاده از قدرت مسلما یک جرم قابل استیضاح قانون اساسی است.

وی افزود: موضع رئیس جمهور (آمریکا) درباره عمل بر اساس قانون اساسی، یاوه گویی است و در حقیقت یاوه گویی خطرناک است. رئیس جمهوری که هیچ محدودیتی برای قدرت خود نمی‌ بیند، این جمهوری را به خطر می‌ اندازد. قانون اساسی همواره برای قدرتش محدودیت در نظر گرفته است. بر اساس قانون اساسی، هیچ کس اگر منافع کشور نادیده گرفته شود یا به منافع ملی کشور خیانت شود، اختیارات نخواهد داشت.

مدیر روند استیضاح ترامپ در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی که رئیس جمهور اعلام می‌ کند قدرت برای انجام هر کاری دارد؛ اشتباه می‌ کند. براساس قانون اساسی می‌ شود او را به دلیل سوء استفاده از قدرت استیضاح و برکنار کرد. ما ثابت خواهیم کرد این دقیقا در همین جا باید اتفاق بیافتد. رئیس جمهور به دلیل فساد مالی قابل استیضاح است. اگر رئیس جمهور از قدرت خود برای به تباهی کشاندن انتخابات سوء استفاده می‌ کند، تمام سیستم را به خطر می‌اندازد.

نادلر گفت: رئیس جمهور ترامپ با حرف هایش ثابت کرده است اگر او از قدرت برکنار نشود، بر چنین رفتار‌هایی اصرار خواهد ورزید. او همچنان تهدیدی برای کشور ما و انتخابات ما و نظم دموکراتیک ما است؛ او دیگر یک لحظه نباید در قدرت بماند.

ترامپ در طرح استیضاحی که دموکرات ها در ماه دسامبر تصویب کردند همچنین به کارشکنی در فعالیت کنگره متهم شده است.

او هر دو اتهام را رد می کند.

نادلر و سایر اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که در محاکمه استیضاح به عنوان دادستان این پرونده انتخاب شده اند، طی سه روز مجموعا 24 ساعت وقت دارند استدلال خود علیه ترامپ را مطرح کنند.

استدلال های شفاهی روز چهارشنبه شروع شد، زمانی که «آدام شیف» از حزب دموکرات، بر عملکرد ترامپ مقابل اوکراین تمرکز کرد.

انتظار می رود تیم مدافعان ترامپ پاسخ خود به این دلایل را روز شنبه شروع کند.

برای برکناری رئیس جمهور دو سوم سنا باید به آن رای دهند. هرچند هیچ یک از 53 سناتور جمهور خواه نگفته اند که علیه ترامپ رای خواهند داد، شمار کوچکی از آنها برای تجدید نظر احتمالی در موضع خود زیر نظر هستند.

از جمله این سناتورها «میت رامنی» است که روز پنجشنبه پیش از ورود به سنا گفت که به سوالات درباره فرآیند جاری پاسخ نخواهد داد.

رامنی یکی از سه سناتور جمهوری خواه است که گفته اند از احضار شاهدان و شواهد در جریان محاکمه حمایت می کنند؛ موضوعی که دموکرات ها برای آن فشار می آورند.

شیف و شش مدیر دیگر استیضاح از مجلس نمایندگان بر این مسئله انگشت گذاشته اند که ترامپ اعطای کمک نظامی و دعوت از رهبر اوکراین به کاخ سفید را معلق گذاشته بود تا این کشور را برای تحقیق درباره جو بایدن، رقیب بالقوه ترامپ در انتخابات، تحت فشار قرار دهد.

آدام شیف رئیس گروه تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در روند استیضاح ترامپ در سنا گفت: شما پیشتر یکصد ساعت استشهاد و گواهی زنده و مستقیم از مجلس نمایندگان شنیده اید که به اختصار روایتی از حقایق را بازگو می‌ کند. اکنون به شما نشان خواهیم داد این حقایق و بسیاری موارد دیگر چگونه در هم آمیخته می‌ شوند. برخی از این حقایق و تصاویر ویدئویی را در بافت و قالبی نو خواهید دید، از دریچه‌ ای نو، از این دریچه که ما چه چیز‌های دیگری را می‌ دانیم و چرا این دانسته‌ ها، ناگزیر ما را به سوی یافتن خطا و گناه رهنمون می‌ شود.

وی افزود: فردا کار ارائه حقایق بر اساس قانون ماده یکم پایان می‌ یابد و همین روند را در خصوص ماده دوم آغاز می‌ کنیم و به پایان می‌ رسانیم که به اقدام مغایر با قانون اساسی رئیس جمهور در چوب لای چرخ کنگره گذاشتن اشاره دارد. سپس مشاوران رئیس جمهور سه روز فرصت خواهند داشت تا دفاعیات شان را ارائه کنند. آنگاه شما 16 ساعت وقت دارید تا پرسش‌ های خود را مطرح کنید و سپس محاکمه آغاز می‌ شود و شما خودتان اظهارات شاهدان را خواهید شنید و اسناد را مشاهده خواهید کرد؛ ما و مردم آمریکا امیدواریم که همین گونه پیش برود. پس از شنیدن شهادت شهود و استدلال‌ های پایانی، آنگاه شما هستید که تعیین خواهید کرد.

فریبکاری و دورویی جمهوری خواهان در ماجرای استیضاح ترامپ با انتقاد شدید کاربران شبکه‌ های اجتماعی روبرو شده است.

تصاویر منتشر شده از خوش و بش لیندسی گراهام سناتور نزدیک به دونالد ترامپ با آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا در حاشیه استیضاح رئیس جمهور و همچنین سخنانی که میان آنها رد و بدل شد یکی از داغ‌ ترین موضوعات توئیت‌ های مربوط به استیضاح ترامپ در 24 ساعت گذشته بوده است.

گفته می‌ شود در این دیدار کوتاه که پس از سخنرانی شیف در آغاز محاکمه ترامپ انجام شد، گراهام بر شانه او زده و گفته است: «آفرین، بسیار خوش صحبت هستید.»

بسیاری از روزنامه نگاران و خبرنگاران رسانه‌ های مطرح آمریکایی از جمله «فرانک تورپ» تهیه کننده و روزنامه نگار امور کنگره در ان بی سی نیوز، «استیون دنیس» خبرنگار بلومبرگ، «سئونگ مین کیم» خبرنگار واشنگتن پست و «رایان ریلی» خبرنگار هافینگتون پست تصاویر این ملاقات را در حساب توئیتری خود منعکس و آن را «غیرمنتظره» توصیف کرده اند.

تعداد زیادی از کاربران توئیتر با نکوهش فریبکاری و دورویی جمهوری خواهان، آگاهی آنها از جرائم ترامپ را واضح دانسته اند.

یک کاربر به نام «لیدنسی نواک» اذعان به گناهکاری ترامپ را برای هر انسان سالمی واضح دانسته و نوشته است: «آنها گناه ترامپ را می‌ دانند. همه آنها. این برای هر کسی که سلول مغزی فعال دارد کاملا آشکار است. وقتی دوربین در حال چرخیدن است، او هنوز هم نقش بازی می‌ کند... کاری نیست که این افراد به خاطر قدرت انجام ندهند.»

کاربر دیگری به نام «آدام» در توئیتی با محتوای مشابه می‌نویسد: تعجب آور نیست که اغلب این سناتور‌ها در خصوص استیضاح هم عقیده باشند. با این حال، جمهوری خواهان روی خطوط حزبی حرکت خواهند کرد. 

کاربری نیز سیاست را دارای دو گانه دانسته و نوشته است: سیاست مثل کشتی کج است. روی رینگ مانند دشمن رفتار می‌ کنند، اما پشت پرده داستان متفاوت است. 

برخی از کاربران نیز با تمرکز بر تصویر یکی از حاضران در این ملاقات و نگاه عاقل اندر سفیه او به گراهام در حالی که به دیوار تکیه زده، وی را نماینده دیدگاه مردم آمریکا نسبت به این سناتور جمهوری خواه توصیف کرده اند.

شیف هم امروز جمعه در توئیتی نوشت: دونالد ترامپ باید گناهکار شناخته و برکنار شود، چرا که وی همواره منافع شخصی خود را به منافع ملی ترجیح می‌ دهد. آدام شیف افزود: «اگر ترامپ برکنار شود، هیچ قانون اساسی نمی‌ تواند از ما حفاظت کند و اگر چنین نشود، ما تباه می‌ شویم.»

فرآیند محاکمه در سنا تاکنون جنجالی بوده است. بعد از بگو مگویی تند در ساعات نخست چهارشنبه، «جان رابرتس» رئیس دیوان عالی که ریاست جلسات محاکمه را به عهده دارد، نمایندگان دو طرف را سرزنش کرد.

او گفت: کسانی که در سنا سخنرانی می کنند نباید فراموش کنند کجا هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.