رسانه‌ های آمریکایی گزارش کرده‌ اند که دونالد ترامپ پس از تبرئه از استیضاح قصد دارد تغییرات عمده‌ ای در کادر کارمندان کاخ‌ سفید صورت دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نیویورک تایمز گزارش داد پس از تبرئه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در تحقیقات استیضاح، دو مقام ارشد و شاهد کلیدی این پرونده از کاخ سفید اخراج شدند.

پیشتر گزارش شده بود که ترامپ در پی «خانه تکانی» در میان کارکنان کاخ‌ سفید است.

ماموران گارد حفاظت از کاخ سفید سرهنگ «الکساندر ویندمن» کارشناس امور اوکراین در کمیته امنیت ملی را به بیرون هدایت کردند.

ترامپ در جلسات خصوصی که داشت مکررا با خشم درباره شهادت ویندمن در جریان تحقیقات استیضاح صحبت می‌ کرد و به گفته دموکرات‌ ها، این اقدام تلافی ادای شهادت وی بود.

«دیوید پرسمن» وکیل سرهنگ ویندمن گفت: ماموران او را که با تمام توانایی‌ اش به انجام وظیفه در راه کشور و رئیس‌جمهور پرداخته بود به بیرون از کاخ‌ سفید هدایت کرده‌ند.

در بیانیه منتشر شده از سوی وکیل ویندمن آمده است: «بی‌ تردید همه مردم آمریکا متوجه شده‌ اند که چرا این مرد اخراج شده، چرا حالا کاخ‌ سفید یک سرباز خدمت‌ گذار کمتر دارد. سرهنگ ویندمن به این علت اخراج شده که حقیقت را بر زبان آورده بود. شرافت او و تعهدش به درستکاری باعث هراس قدرت شده بود. گفتن حقیقت برای سرهنگ الکساندر ویندمن، هزینه‌ ای چون از دست دادن شغل، منصب و حریم خصوصی‌ اش در پی داشت. قوی ترین مرد جهان ... تصمیم گرفت انتقام بگیرد.»

بنابر گزارش‌ ها، با وجود فشارها بر سرهنگ ویندمن از زمان شهادت او در کنگره، او مطابق معمول برای حاضر شدن بر سر کار خود به کاخ‌ سفید رفته بود.

دونالد ترامپ که کاخ‌ سفید را به مقصد کارولینای‌ شمالی ترک می‌ کرد به خبرنگاران درباره ویندمن گفت: «من از او راضی نیستم. شما انتظار دارید که مثلا من از او رضایت داشته باشم؟ نه ندارم.»

یک مقام پنتاگون گفته اکنون ویندمن به دانشکده افسری ارتش آمریکا منتقل خواهد شد و منتظر خواهد ماند تا کلاس درس او در ترم تابستانی امسال آغاز شود.

منابعی در کاخ‌ سفید هم گفته بودند که ویندمن چند هفته‌ ای بود که منتظر منتقل شدنش از کاخ‌ سفید بود و گفته بود که آماده است به وزارت دفاع بازگردد؛ جایی که همچنان به عنوان یک نظامی در استخدام پنتاگون است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز جمعه و پیش از اخراج ویندمن گفته بود پنتاگون همیشه آماده استقبال از بازگشت نیروهای مامور شده خود به ادارات دیگر است.

او تاکید کرده بود: ما چون همیشه از کارمندان و نظامیان خود در برابر هر گونه مجازات و نظیر آن حمایت می‌ کنیم.

علاوه بر الکساندر ویندمن، برادر او، یعنی «یوگنی ویندمن» هم که یکی از وکلای ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌ سفید بود اخراج شد.

«گوردون ساندلند» سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا هم که دو بار در کنگره شهادت داده بود نیز اعلام کرد که با دریافت نامه‌ ای «به شکل فوری» از مقامش برکنار شد.

گوردون ساندلند میلیونر اهل غرب آمریکا که ترامپ او را به عنوان سفیر کشورش در اتحادیه اروپا برگزیده بود، بالاترین مقام وزارت خارجه بود که در جریان تحقیقات استیضاح دو بار به کنگره رفت و اظهاراتش بسیار جنجالی شد.

او بارها تاکید کرد که ترامپ مستقیما از فعالیت‌ های «رودی جولیانی» وکیل شخصی‌ اش مطلع بوده و با خود او هم درباره چگونه ترغیب کردن رئیس جمهور اوکراین برای اعلام تحقیقات فساد مالی درباره «جو بایدن» و «هانتر» پسرش صحبت کرده بود.

ساندلند روز جمعه گفت از سوی کاخ سفید به او خبر داده‌ اند که رئیس جمهور خواستار بازگشت فوری او از اروپا است.

گوردن ساندلند که پیش از این سابقه کار سیاسی نداشت، در جریان برگزاری مراسم تحلیف ترامپ یک میلیون دلار از مخارج را برعهده گرفته بود و بسیاری انتصابش به عنوان سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا را پاداشی معطوف به این کمک مالی بزرگ او می‌ دانستند.

با وجود گزارش رسانه‌ های آمریکا درباره قریب‌ الوقوع بودن اخراج «میک مالوینی» رئیس دفتر ترامپ، او روز جمعه به خبرنگاران گفت که این اخبار صحت ندارد و او رابطه خیلی خوبی با رئیس خود دارد.

با این حال، رسانه‌ های آمریکا می‌ گویند «مارک میدوز» نماینده کارولینای شمالی در کنگره قرار است جانشین مالوینی شود.

مارک میدوز که خود را از نمایندگی در کنگره بازنشسته کرده رهبر تندروترین فراکسیون محافظه‌ کاران کنگره است و جمعه همراه با ترامپ سوار هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور آمریکا شد تا همراه او به کارولینای شمالی سفر کند.

میک مالوینی ماه اکتبر گذشته در یک کنفرانس خبری عجیب به خبرنگاران درباره گروکشی سیاسی ترامپ در ماجرای اوکراین گفت: «بله ما هر روز این کار را می‌کنیم...»

این اظهارات او موجب خشم ترامپ شده بود. او ساعتی بعد از این گاف مطبوعاتی، با انتشار بیانیه‌ ای حرف خود را پس گرفت و گفت: تصریح می‌ کنم که هیچ گروکشی در قضیه اوکراین وجود نداشته است.

واکنش‌ ها 

«الیوت انجل» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفت: قطعا شرم آور‌ بود اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که با رئیس‌ جمهور استیضاح شده‌ ای روبرو هستیم که اعضای حزب او تصمیم گرفتند او را فراتر از قانون قرار دهند و او را در برابر هیچ چیز مسئول ندانند.

«توماسی ماسی» عضو جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان کنگره در مقابل گفته است اگر او هم به جای ترامپ بود ویندمن را اخراج می‌ کرد: «او یک افشاگر نبود بلکه یک درز دهنده اطلاعات بود. طبیعی است که فرمانده کل قوا (ترامپ) از یک سرهنگ دستور نخواهد گرفت.»

رقیب هم‌ حزب ترامپ از رقابت انتخاباتی با او انصراف داد

در تحولی دیگر «جو والش»، یکی از کاندیداهایی که قصد داشت با دونالد ترامپ برای تصاحب کاندیداتوری حزب‌جمهوری‌ خواه جهت انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020 رقابت کند جمعه انصرافش را از این رقابت اعلام کرد.

والش این تصمیم را پس از آن گرفت که در رای‌ گیریِ درون‌ حزبی ایالت «آیووا» از حمایت فقط یک درصد از مجمع‌ های حزبی برخوردار شد.

والش که سابقا تحلیلگر تلویزیونی و نماینده ایالت «ایلینویز» بود گفته می‌ دانسته برای به دست آوردن کاندیداتوری حزب جمهوری‌ خواه کار دشواری پیش رو دارد، اما قصد داشته به عنوان یک محافظه‌ کار گزینه‌ ای جدید در اختیار کسانی قرار دهد که به دنبال گزینه‌ ای غیر از ترامپ هستند.

وی در مصاحبه با شبکه سی‌ ان‌ ان گفت از نظر او حزب جمهوری خواه تبدیل به یک فرقه شده است: «من به دنبال متوقف کردن دونالد ترامپ بودم چرا که معتقدم او یک تهدید برای آمریکاست. اما باید قبول کرد که او در درون حزب جمهوری‌ خواه توقف‌ ناپذیر شده است.»

با کنار کشیدن جو والش، اکنون تنها رقیب ترامپ در رقابت‌ های مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، «بیل ویلد» فرماندار سابق ایالت «ماساچوست» باقی مانده است.

در آن سو، دست کم چهار دموکرات، «برنی سندرز»، «پیت بوتیجیج»، «الیزابت وارن» و «جو بایدن» به عنوان کاندیداهای اصلی برای کسب کاندیداتوری حزب خود رقابت می‌کنند و روز سه‌ شنبه آینده در دومین ایالت، «نیوهمپشایر»، با هم رقابت خواهند کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.