یگان های ارتش سوریه پس از آزادی شهرک«مردیخ» و منطقه تاریخی« تل مریخ» که یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری را در خود جای داده است از سمت جنوب به شهر سراقب رسیدند.

 

به گزارش جماران، دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری اعلام کرد که ارتش سوریه با ادامه پیشروی خود به دروازه های شهر«سراقب» دیگر شهر مهم و استراتژیک استان «ادلب» رسید.

این دیده بان تأکید کرد که ارتش سوریه به یک کیلومتری شهر سراقب رسیده است.

پیش از این ارتش سوریه شهر«مهره النعمان» دومین شهر استان ادلب و یکی از مهمترین پایگاه های گروه های تروریستی را آزاد کرده بود. در صورت آزادی سراقب  توسط ارتش سوریه که احتمال دارد به زودی صورت گیرد، به گروه های تروریستی و مسلح ضربه بزرگ دیگری وارد می شود.

خبرگزاری اسپوتنیک عربی نیز گزارش داد که یگان های ارتش سوریه با ادامه عملیات نظامی خود علیه گروه های تروریستی در استان ادلب به شکل بزرگی به سمت جنوب شهر استراتژیک سراقب پیشروی کردند.

یگان های ارتش سوریه پس از آزادی شهرک«مردیخ» و منطقه تاریخی« تل مریخ» که یکی از قدیمی ترین تمدن های بشری را در خود جای داده است از سمت جنوب به شهر سراقب رسیدند.

ارتش سوریه برای رسیدن به جنوب سراقب درگیری های شدیدی با عناصر مسلح گروه های تروریستی «جبهه النصره» و «اجناد القوقاز» (سربازان قفقاز) و همپیمانان آنها در منطقه داشت و توانست تلفات سنگینی به آنها وارد کند.

هواپیماهای نظامی نیز خطوط امدادرسانی گروه های مسلح و تروریستی به منطقه را نیز به شدت بمباران کردند و این کار پیشروی نیروهای زمینی به سمت سراقب را تسهیل کرد.

در همین حال، ارتش سوریه پیشروی جدیدی در جنوب استان «حلب» انجام داد و شماری از مناطق و روستاها را در این منطقه آزاد کرد.

خبرگزاری سانا در این زمینه گزارش داد که ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در جنوب استان حلب روستاهای«جزرایا» و «زمار» را پس از درگیری شدید با تروریست ها آزاد کرد.

ارتش سوریه همچنین منطقه « تل طوقان» در غرب « ابو الضهور» در شرق ادلب را آزاد کرد.

ارتش سوریه علاوه بر آن بر شهرک «الذهبیه» در شمال تل طوقان در حومه جنوب شرقی ادلب تسلط یافت.

خبرنگار اسپوتنیک گزارش داد: پس از فرار تروریستهای اجناد قفقاز و متحدان آنها به سوی شهر سراقب، ارتش سوریه بر شهرک الذهبیه مسلط شد. با این اوصاف، پست دیده بانی ترکیه در تل طوقان پس از تسلط ارتش سوریه بر تل طوقان از چهار طرف به محاصره درآمده است.

پست دیده بانی ترکیه در تل طوقان پنجمین پست دیده بانی ارتش ترکیه که به محاصره ارتش سوریه در می آید. قبلا هم پست دیده بانی ارتش ترکیه در «مورک» در شمال «حماه»، «الصرمان» در شرق ادلب و «معرحطاط» در جنوب شهر معره النعمان به محاصره ارتش سوریه در آمده بودند.

از جهتی دیگر، وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای اعتراضی به سازمان ملل و شورای امنیت اعلام کرد، حملات تروریستی به زیرساخت‌های این کشور که با حمایت مستقیم ترکیه صورت می‌گیرد بر وخامت وضعیت غیرنظامیان سوری افزوده است.

وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد، حمله گروه‌های تروریستی به تأسیسات اقتصادی و زیرساخت‌های سوریه باعث می‌شود که وخامت وضعیت ملت سوریه بیشتر شود.

در این نامه آمده است: این اقدامات تروریستی همزمان با افزایش جنایت‌های گروه‌های مسلح تروریستی علیه غیرنظامیان در حلب، ادلب، حماه و لاذقیه و هدف گرفتن محله‌های مسکونی امن با صدها خمپاره و راکت منجر به شهادت و مجروحیت دهها غیرنظامی شده و همه اینها با حمایت مستقیم دولت ترکیه صورت می‌گیرد که حمایت لجستیک از این گروه‌های مسلح دارد.

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد، دمشق حق خود در دریافت غرامت از تمام کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند، محفوظ می‌داند.

در همین زمینه «غسان طراف» مدیر کل شرکت گاز سوریه به روزنامه الوطن گفت، ایستگاه گاز «الریان» در شرق حمص با شش راکت شلیک شده از یک پهپاد هدف گرفته شده و خسارت‌های زیادی دیده است.

بر اساس این گزارش دو شرکت گاز در جنوب منطقه «الوسطی» و شرق حمص نیز با چندین خمپاره هدف گرفته شده‌اند.

«هیثم مسوکر» مدیرکل پالایشگاه حمص هم اعلام کرد، این پالایشگاه با دو راکت مورد هدف قرار گرفته و خسارت‌های زیادی دیده است.

یک منبع نظامی سوریه روز سه‌شنبه  بر تداوم عملیات ارتش این کشور علیه عناصر تروریستی در استان «ادلب» واقع در شمال غرب سوریه تأکید کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که حضور «نیروهای ترکیه [در سوریه]، غیر قانونی بوده و یک اقدام خصمانه آشکار است».

وی در عین حال تأکید کرد که ارتش سوریه، کاملا آماده است که به هرگونه حمله از سوی نیروهای ترکیه‌ای به نیروهای سوری حاضر در این منطقه پاسخ دهد.

در تحولی دیگر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد،  تروریست های کلاه‌سفیدها فیلمی از استفاده از تسلیحات شیمیایی در منطقه کاهش تنش در ادلب تهیه کرده‌اند که آماده انتشار آن هستند.

 مرکز آشتی روسیه در«حمیمیم» اعلام کرد، این فیلم با این هدف که «ارتش سوریه با استفاده از بمب ‌های شیمیایی ناشناخته حمله هوایی انجام داده است»، منتشر خواهد شد.

این مرکز اعلام کرد، تروریست  های کلاه‌سفیدها برای انتشار این فیلم در شبکه‌های مجازی برنامه‌ریزی می‌کنند تا از این طریق در اختیار رسانه‌های عربی و غربی قرار بگیرد. مرکز آشتی روسیه در حمیمیم در ادامه تأکید کرد، این اطلاعات را از چندین منابع مستقل در منطقه ادلب به دست آورده است.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز اعلام کرد: گروه کلاه سفیدها در ادلب سوریه برای عمل تحریک آمیز و صحنه سازی شیمیایی جدید آماده می‌شوند.

«میخاییل اولیانوف» روز چهارشنبه در توییتی با استناد به اطلاعات نظامیان روسیه در سوریه نوشت: گروه کلاه سفیدها فیلمی از صحنه سازی شیمیایی را که گویا نظامیان ارتش سوریه مواد شیمیایی علیه غیرنظامیان بکار گرفته اند تهیه کرده اند.

وی در توییت دیگری نوشت: بگذارید این سوال را مطرح کنیم که حملات شیمیایی در سوریه به نفع چه کسانی است؟ فقط به نفع دمشق نیست.

اولیانوف افزود: از نقطه نظر نظامی بکارگیری کلر به عنوان سلاح بی معنی است. اما دولت سوریه بلافاصله به عنوان مقصر پیش از هر تحقیقاتی معرفی می‌شود. بارها به دنبال این اتهام آمریکا حملات هوایی کرده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری سانا گزارش داد که وزارت خارجه سوریه به سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره ورود نیروهای ترکیه به شمال حلب به موجب توافقنامه «آدانا» واکنش نشان داد.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما پافشاری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بر ادامه دروغ‌گویی و فریب مردم از طریق ادعاهایش درباره ورود به شمال حلب به موجب توافق آدانا را محکوم می‌کنیم. به موجب توافق آدانا باید با دولت سوریه هماهنگی صورت گیرد چراکه توافقی میان دو کشور است درنتیجه اردوغان نمی‌تواند به موجب این توافق یکجانبه عمل کند.

در این بیانیه آمده است: توافق آدانا برای تضمین امنیت مرزهای دو کشور و با هدف مبارزه با تروریسم است اما کاری که اردوغان می‌کند حمایت از گروه‌های تروریستی است. اظهارات اردوغان نشان می‌دهد که وی هیچ ارزش و احترامی برای تعهدات و توافق‌ها چه در چارچوب آستانه و چه سوچی و چه آدانا قائل نیست.

در این همچنین آمده است: رئیس رژیم ترکیه درباره توجیه حضور نظامی کشورش در سوریه ادعا کرد که نیروهای ارتش این کشور به موجب توافقنامه آدانا در خاک سوریه هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.