مجموع موارد ابتلا در چین به 14380 نفر رسیده، 304 نفر نیز فوت کردند، همچنین 328 نفر از بیمارستان ها مرخص شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد با افزایش شمار قربانیان ویروس کرونا به 304 نفر، یک مقام سازمان بهداشت جهانی به کشورهای جهان هشدار داده است که خود را برای مقابله با شیوع این ویروس در داخل مرزهایشان آماده کنند. 

تعداد کل موارد ابتلا در چین به 14380 نفر رسیده که از تعداد مبتلایان به بیماری سارس در فاصله سال‌ های 2002 تا 2003 بیشتر است. بیشتر این مبتلایان در چین هستند. همچنین 328 نفر از بیمارستان ها مرخص شده اند. 

اولین مرگ خارج از چین

این در حالی ست که به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در فیلیپین فردی بر اثر ابتلا به این ویروس جدید جان خود را از دست داد.

شعبه فیلیپین سازمان بهداشت جهانی در توئیترش گزارش داد: نخستین مرگ ناشی از کرونا ویروس در خارج از چین در فیلیپین ثبت شد. این  فرد یک مرد 44 ساله از ووهان می باشد.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در فیلیپین از مردم خواسته است تا آرامش خود را حفظ کنند و گفته است: «این اولین مورد مرگ خارج از چین است با این حال باید توجه داشته باشیم که منشا این ویروس داخل فیلیپین نبوده و بیمار از مرکز شیوع این بیماری به آنجا سفر کرده است.»

مشخص شده است که وی دومین بیمار در فیلیپین بود که ابتلای وی به کرونا ویروس تایید شده بود. 

به گفته سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌ رسد که این فرد پیش از سفر به فیلیپین مبتلا به این ویروس شده باشد. به گفته وزارت بهداشت فیلیپین، فرد فوت شده پس از بستری شدن در بیمارستانی در «مانیل» پایتخت این کشور، علائم ذات‌ الریه بسیار شدیدی را از خود بروز داد.

به گفته مسئولان بهداشتی فیلیپین، وی از ووهان و از طریق هنگ کنگ همراه با یک زن 38 ساله چینی که او هم به کرونا مبتلا شده، به فیلیپین سفر کرده بودند.

یک رسانه محلی از قول وزیر بهداشت فیلیپین نوشته است: «وضعیت این بیمار در حال بهتر شده بود» اما در 24 ساعت گذشته وضعیت جسمانی‌ اش رو به وخامت گذاشت.

این مقام فیلیپینی گفته است: «ما با سفارت کشور چین در تماس هستیم تا در خصوص جسد این بیمار براساس استانداردهای بین‌ المللی در خصوص بیماری‌ های این چنین عمل کنیم.»

وزارت بهداشت فیلیپین در حال حاضر تلاش دارد تا افرادی که با این فرد در یک پرواز بودند را شناسایی کند تا آنان قرنطینه شوند.

این وزارتخانه گفته است که تمام کسانی هم که با این مرد و زن در تماس بوده‌ اند مانند کارکنان هتل نیز قرنطینه خواهند شد.

مرگ این فرد پس از آن صورت گرفت که فیلیپین ورود هرگونه مسافر از مبدا چین به این کشور را ممنوع کرد. کشورهای زیادی در سراسر جهان مرزهایشان را بر مسافرانی که از مبدا چین سفر می‌ کنند، بسته‌ اند و مقامات رسمی در تلاشند تا از انتشار این ویروس به راه های مختلف جلوگیری کنند.

انتقاد پکن از تصمیم آمریکا

در همین حال، پکن از تصمیم آمریکا برای جلوگیری از ورود افرادی که در دو هفته اخیر به چین رفته‌ اند، انتقاد کرده و گفته است که این اقدام از روی حسن نیت انجام نشده است.

وزیر بهداشت آمریکا روز گذشته گفته بود که اتباع خارجی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده‌اند، فعلاً نمی‌توانند به خاک آمریکا وارد شوند و برای شهروندان آمریکایی نیز تمهیداتی اندیشیده شده است.

«هُوا چونی‌ یینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ ای گفت: «در حالی که سازمان جهانی بهداشت مشخصا به پرهیز از اِعمال هرگونه محدودیت‌ های مسافرتی توصیه کرده است، آمریکا تصمیم گرفته است راهی مخالف در پیش بگیرد... مسلما این نمایانگر حُسن نیت نیست».

در همین حال، نخست‌ وزیر چین خواستار کمک اتحادیه اروپا برای تهیه اقلام دارویی فوری شد. «لی که چیانگ» نخست‌ وزیر چین روز شنبه در بیانیه‌ ای رسمی از اتحادیه اروپا خواست که اعضای این اتحادیه تهیه اقلامی دارویی اورژانسی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را تسهیل کند.

 

آمادگی ارتش آمریکا برای اجرای قرنطینه 

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ ای اعلام کرد ارتش این کشور آماده است در صورت نیاز به دلیل شیوع ویروس مرگبار کرونا، برای 1000 نفر محلی برای قرنطینه فراهم کند.

در این بیانیه آمده است، چندین مکان هر کدام با ظرفیت دستکم 250 نفر با اتاق‌ های جداگانه تا 29 فوریه (10 اسفند) در دسترس خواهند بود.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد دو پایگاه نیروی هوایی در کالیفرنیا و تگزاس به همراه یک پایگاه هوایی تفنگداران دریایی در کالیفرنیا و یک مرکز آموزشی در کلرادو، در صورت نیاز، برای قرنطینه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

همچنین وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا که خواستار کمک ارتش شده است، مسئول مراقبت، انتقال و امنیت افراد در قرنطینه خواهد بود.

روز جمعه مقامات آمریکایی یک قرنطینه 14 روزه اجباری برای 195 آمریکایی که از ووهان بازگشته بودند، در نظر گرفت. هواپیمای حامل این گروه که شامل دیپلمات‌ ها و خانواده هایشان می‌ شد، در یک پایگاه هوایی در ریورساید کالیفرنیا فرود آمد.

این ویروس در بیش از 20 کشور شیوع یافته و 8 مورد در آمریکا تایید شده است.

 

تعلیق پروازها از گوانگجوی چین به عربستان

تلویزیون دولتی عربستان سعودی اعلام کرد خطوط هوایی این کشور پروازها به استان گوانگجوی چین را به حال تعلیق درآورد.

 

اعلام همبستگی مردم یمن با مردم چین

عضو شورای عالی سیاسی یمن خواستار اعلام همبستگی مردم این کشور با مردم چین و دعا برای سلامت آنان شد.

«محمد علی الحوثی» در پیامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: از مردم تقاضا دارم برای اعلام همبستگی و دعا برای سلامت مردم چین و غلبه آنان بر ویروس کرونا برابر سفارت این کشور در صنعا پایتخت تجمع کنند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن افزود: مردم در تجمع همبستگی خود‌ به یاد جانباختگان چینی دسته های گل برابر ورودی سفارت این کشور خواهند گذاشت.

 

اعمال محدودیت برای ورود اتباع چین و تخلیه اتباع

«اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا هم از اعمال محدودیت برای ورود اتباع چین و مسافرانی که اخیرا به چین سفر کرده‌ اند، خبر داده است. ژاپن و سنگاپور نیز تصمیم مشابهی اتخاذ کرده اند.

هند و کره جنوبی نیز صدها شهروند خود را از شهر ووهان، اولین محل بروز و شیوع ویروس کرونا، تخلیه کردند. این افراد قرار است به مدت دو هفته در قرنطینه نگهداری شوند.

اندونزی نیز یک هواپیما برای تخلیه شهروندان خود به ووهان فرستاده است.

گسترش سریع ویروس کرونا باعث شد تا سازمان بهداشت جهانی در روز پنجشنبه وضعیت اضطراری بین‌ المللی اعلام کند.

«گودِن گالیا» نماینده سازمان بهداشت جهانی در چین گفته است، اعلام وضعیت اضطراری به کشورها توصیه می‌ کند که آماده شیوع احتمالی در داخل مرزهای خود باشند.

تاکنون افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند کسانی بوده اند که به چین سفر کرده اند یا با اعضای خانواده خود دیدار کرده اند.

 

نگرانی از وضعیت کشورهای فقیر 

گودِن گالیا گفته است سازمان بهداشت جهانی نگرانی وضعیت کشورهای فقیر است که احتمالا آمادگی مقابله با این ویروس را ندارند.

به گفته این مقام سازمان بهداشت جهانی، انتقال ویروس کرونا از طریق انسان به انسان مایه نگرانی است.

گودِن گالیا به آسوشیتدپرس گفته است، کشورها باید آماده شوند تا بتوانند موارد احتمالی ابتلا به ویروس را سریع شناسایی کنند و همچنین در صورت لزوم٬ شیوع این ویروس را در سطح داخلی کنترل کنند.

 

روسیه و چین علیه کرونا متحد می‌ شوند

به گفته وزارت خارجه روسیه، «سرگی لاوروف» وزیر خارجه این کشور در ملاقات با «وانگ یی» همتای چینی خود، راه‌ های همکاری دو کشور در مبارزه با شیوع ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند.

در بیانیه این وزارت‌ خانه آمده است: «در این ملاقات، طرف روسی، مراتب تقدیر و سپاس خود را از اقدامات چین برای مبارزه با شیوع بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونا، ابراز داشت.»

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشتر به ارتش این کشور دستور داده بود کار تخلیه شهروندان روس را از چین به علت شیوع این ویروس آغاز کند.

 

تخلیه اتباع روسیه از چین

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرده است که نیروی هوایی روسیه کار تخلیه شهروندان روس از چین را آغاز خواهد کرد.

پسکوف به خبرنگاران گفته، عملیات تخلیه در مناطقی که بیش از دیگر مناطق در معرض انشار ویروس کرونا قرار گرفته‌ اند، آغاز خواهد شد.

معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه اعلام کرد که کشورش به دلیل شیوع این ویروس در چین، در صدد تخلیه بیش از 600 شهروند خود از شهر ووهان و منطقه هوبی و قرنطینه کردن آنها به مدت 14 روز است.

روسیه نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرد و تصمیم به محدود کردن سفرهای مستقیم از روسیه به چین گرفت که بزرگترین شریک تجاری‌ اش می‌ باشد.

 

تسلیت‌ رهبر کره شمالی به چین

از سوی دیگر، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی طی نامه‌ ای به «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین، مراتب تسلیت خود بابت قربانیان ویروس کرونا جدید را ابراز داشت.

کیم تاکید داشت که حزب کمونیست، دولت و ملت چین در سایه رهبری رئیس‌ جمهور این کشور، قطعا در کارزار مبارزه با بیماری ناشی از کرونا، پیروز خواهند شد.»

چین، نزدیک ترین هم‌پیمان کره شمالی است اما پیونگ یانگ اکثر پروازهای خود به این کشور را لغو کرده و تمامی مسافرانی را که از چین وارد می‌ شوند در قرنطینه اجباری قرار داده و مقررات بسیار سخت‌ گیرانه‌ مرزی را در پی شیوع این ویروس، به مورد اجرا گذاشته است.

در 31 دسامبر سال 2019، مقامات چینی از شیوع سینه پهلوی پنومونی ناشناخته در شهر ووهان واقع در بخش مرکزی این کشور به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت موجود در ارتباط با این اپیدمی را به عنوان وضعیت اضطراری جهانی عنوان کرد که بر اساس داده های اخیر، دارای اهمیت بین المللی شناخته شده است. 

همچنین بر اساس گزارش ها بیش از 100 نفر در خارج از چین مبتلا شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.