مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای نقض حقوق انسانی مسلمانان میانمار (روهینگیا) توسط دولت میانمار را محکوم کرد.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، نقض حقوق انسانی مسلمانان را توسط دولت میانمار را محکوم کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای نقض حقوق انسانی مسلمانان میانمار (روهینگیا) توسط دولت میانمار را محکوم کرد.

این قطعنامه با رای مثبت 134 کشور و مخالفت 9 عضو سازمان ملل به تصویب رسیده است.

قطعنامه مذکور با انتقاد از شیوه های دولت میانمار از جمله اعمال شکنجه، تجاوز و دستگیری خودسرانه علیه اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان آراکان، از دولت این کشور خواسته است تا تدابیر لازم در این خصوص را اتخاذ کند. این قطعنامه غیر الزام آور، موضع و نظر سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر توسط دولت میانمار را نشان می‌دهد.

هفته گذشته دادستان بین المللی دادگاه جنایی در لاهه اعلام کرد که تحقیقات مقدماتی در مورد جنایات علیه بشریت در میانمار که سال گذشته آغاز شده بود، پایان یافته و رسیدگی به آن آغاز می شود.

بنابراین گزارش،  ارتش میانمار در تاریخ 25 آگوست 2017 حملات خود به منطقه آراکان را آغاز کرد. در این حملات هزاران غیرنظامی آراکانی جان باخته و حدود 350 روستا توسط ارتش و بودائیان افراطی به آتش کشیده شد.

شمار مسلمانانی که از 25 آگوست 2017 به این سو از خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی گریخته و به اردوگاه‌ها و اقامتگاه‌های موقت در حومه کاکس بازار بنگلادش پناه برده‌اند به 900 هزار نفر رسیده است.

از سال 1970 تاکنون 84 درصد از جمعیت 2 میلیونی مسلمانان آراکان در پی خشونت‌های ارتش میانمار و بودائیان افراطی به کشورهای اطراف گریخته‌اند. سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر خشونت علیه مسلمانان آراکان در میانمار را «پاکسازی قومی» و «نسل‌کشی» دانسته‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
کلمات کلیدی سازمان ملل

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.