دموکرات‌ها روز چهارشنبه جلسه استماع کنگره را برگزار خواهند کرد. این در حالی است که در مرحله تازه‌ ای از تحقیقات استیضاح، کمیته قضایی کنگره فهرستی از چهار شاهد تازه را برای حضور در نشست با قانون‌ گذاران منتشر کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد قانون گذاران دموکرات در کنگره آمریکا این هفته گام بلندی در آنچه بیشتر به حرکتی مهار نشدنی برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شباهت دارد‌، برخواهند داشت. این روند در واقع آغاز جلسه استماع است که در آن فرد متهم طی چند هفته احضار می‌ شود.

با توجه به نتیجه نظرسنجی‌ ها که در آن، آمریکایی‌ ها به دو بخش کاملا متفاوت درباره استیضاح کردن با نکردن ترامپ تقسیم می‌ شوند، دموکرات‌ ها که کمیته قضایی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند روز چهارشنبه جلسه استماع را برگزار خواهند کرد تا به عموم مردم آمریکا درباره اینکه چه اقدام غیرقانونی در رابطه با استیضاح صورت گرفته است، توضیح دهند. این کمیته همچنین گزارشی از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا دریافت خواهد کرد که در آن شواهدی که دموکرات‌ها می‌ گویند نشان دهنده سوء استفاده ترامپ از قدرت و استفاده از آن برای منافع سیاسی شخصی است‌، ارائه شده است.

در مرحله تازه‌ ای از تحقیقات استیضاح رئیس‌ جمهور آمریکا، کمیته قضایی کنگره فهرستی از چهار شاهد تازه را برای حضور در نشست با قانون‌ گذاران منتشر کرد.

این چهار تن که استادان دانشگاه در رشته حقوق هستند، فردا چهارم دسامبر رهسپار مجلس نمایندگان آمریکا می‌ شوند تا اظهارات خود در مورد «پایه‌ های قانونی استیضاح رئیس‌ جمهور» را بیان کنند.

گزارشی از مشروح آن‌ چه در کمیته قضایی در مورد استیضاح تهیه شده نیز در اختیار هیئت مجلس نمایندگان قرار می‌ گیرد.

اکثریت مجلس نمایندگان با دموکرات‌ ها است و کمیته‌ های این مجلس نیز تحت رهبری قانون‌ گذاران دموکرات قرار دارند.

گزارشی که قرار است در اختیار هیئت مجلس نمایندگان قرار گیرد به شرح دلایلی می‌ پردازد که از نقطه نظر دموکرات‌ ها حاکی از سوء استفاده دونالد ترامپ از قدرت نهاد تحت امرش، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌ است.

این گزارش نیز فردا در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

دموکرات‌ ها که (اکثریت) مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند‌، درباره اینکه آیا رئیس جمهور‌ جمهوری خواه آمریکا‌، اوکراین را برای انجام تحقیقات علیه جو بایدن رقیب سیاسی اش تحت فشار قرار داده است‌، تحقیق می‌ کنند. جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا است که به دنبال کسب عنوان کاندیداتوری دموکرات‌ ها برای روبرو شدن با ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا است. هانتر بایدن‌، پسر جو بایدن یکی از اعضای هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی است.

در روند تحقیقات درباره استیضاح ترامپ، مقام‌ های آمریکا و مقام‌ های پیشین این کشور درباره اینکه کمک‌ های نظامی به اوکراین معلق شد و دیداری در کاخ سفید با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به تحقیقات درباره هانتر بایدن مشروط شد، شهادت دادند.

ترامپ انجام هر گونه اقدام غیرقانونی را رد کرده و گفته است که گفت و گوی تلفنی 25 ژوئیه با زلنسکی‌، که طی آن برای انجام تحقیقات درباره (هانتر بایدن) بر (رئیس جمهور اوکراین) فشار وارد کرده‌، عالی بوده است. ترامپ و دیگر دوستان جمهوری خواه وی می‌ گویند که دموکرات‌ ها تلاش دارند تا اراده مردم در انتخابات سال 2016 را منحرف کنند.

کمیته قضایی، شهادت عمومی 4 حقوقدان درباره اینکه بر اساس چه ادله‌ ای در قانونی اساسی می‌ توان رئیس جمهور آمریکا را از مقامش عزل کرد‌، خواهد شنید.

کاخ سفید یکشنبه شب در پاسخی به دموکرات‌ ها با اشاره به وجود نوعی بی عدالتی اساسی اعلام کرد که ترامپ و وکلایش در جلسه استماع روز چهارشنبه شرکت نخواهند کرد. این اقدامات‌، اولین تماس مستقیم اردوگاه ترامپ در روندی است که وی آن را محکوم کرده و از آن به عنوان هجمه سیاسی تعصب آمیز یاد کرده است.

«پت سیپولونه» مشاور کاخ سفید مشارکت کردن در جلسات آتی در صورتی که دموکرات‌ ها فهرستی از شکایات قانونی شان را ارائه کنند‌، ‌ رد نکرد.

این درحالی است که سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان است و هر نوع جلسه استیضاح درباره رئیس جمهور در آن برگزار خواهد شد‌، بعید است که رای به استیضاح ترامپ بدهد. تعداد اندکی از سناتور‌های جمهوری خواه برای کنارگذاشتن ترامپ از قدرت (رئیس جمهور) تمایل نشان داده اند.

اما تحقیقات درباره استیضاح هم اکنون نیز سایه اش را بر دوره پر سر و صدای ریاست جمهوری ترامپ انداخته و شکاف بین آمریکایی‌ ها را افزایش داده است که احتمالا با آغاز زمان تبلیغات انتخاباتی در هفته‌ های آتی، تشدید نیز خواهد شد.

با وجودی که جلسه استماع روز چهارشنبه در واقع وقت تلف کردن است‌، اما شرایط را برای کمیته قضایی جهت مشخص کردن این موضوع که آیا ترامپ باید روند رسمی استیضاح را طی کند‌، تعیین می‌ کند. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته در نامه‌ ای به حامیانش اعلام کرد که ترامپ مرتکب رشوه دادن شده است و باید جوابگوی آن باشد.

«جیمی راسکین» عضو کمیته قضایی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات گفت: «استیضاح آخرین خط دفاع مردم از خودشان در برابر رئیس جمهور محسوب می‌ شود که اصرار دارد رفتاری همانند یک پادشاه داشته باشد و قانون را پایمال کند.»

دستیاران دموکرات‌ ها گفتند که پس از رای گیری درباره مفاد قانونی استیضاح احتمالی رئیس جمهور، جلسه فوری بعدی بر پایه جلسه استماع اولیه ادامه می‌ یابد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.