مجلس نمایندگان آمریکا برای رسمیت‌ بخشیدن به تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌ جمهور رای‌ گیری کردند و این قطعنامه با اکثریت آرا تصویب شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد نشست مقدماتی مجلس نمایندگان برای استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برگزار شد و قطعنامه انجام تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا با 232 رای موافق در برابر 196 رای تصویب شد.

چهار نماینده - سه جمهوری خواه و یک دموکرات - در جلسه امروز حاضر نبودند و رای ندادند. «کالین پترسون» از مینه سوتا و «جف ون درو» از نیوجرسی دو دموکراتی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. در عین حال همه جمهوری خواهان با این اقدام موافقت کردند.

«جاستین آماش» جمهوری خواه اسبق و نماینده مستقل کنونی با دموکرات ها در حمایت از استیضاح ترامپ همگام شد.

پس از اعلام نتایج رای گیری در صحن مجلس همهمه شد و جمهوری خواهان در مخالفت با آن فریاد زدند و دموکرات ها خواستار اجرای آن شدند.

«استفانی گریشام» سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه ای این قطعنامه را محکوم کرد و گفت: رئیس جمهور هیچ کار اشتباهی مرتکب نشده و دموکرات ها هم این را می دانند. این استیضاح غیرقانونی به رئیس جمهور ترامپ ضربه نمی زند، بلکه به مردم آمریکا آسیب می رساند.

پیش از رای گیری موافقان و مخالفان درباره استیضاح دونالد ترامپ صحبت کردند. جمهوری خواهان مخالف، و اکثریت دموکرات موافق بودند.

«جیمز مک گاورن» نماینده دموکرات ایالت ماساچوست و رئیس کمیته قوانین کنگره گفت: «اگر ما این رئیس جمهور را استیضاح نکنیم، توانایی خود را برای استیضاح هر رئیس جمهوری زیر سوال می بریم.»

«تام کول» نماینده جمهوری خواه از ایالت اوکلاهما گفت: «این کار از نظر رئیس جمهور آمریکا عادلانه نیست، از نظر نمایندگان مجلس هم عادلانه نیست، از نظر مردم آمریکا هم عادلانه نیست.»

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی در صحن این مجلس قبل از رای گیری درباره طرح استیضاح دونالد ترامپ گفت: مجلس نمایندگان آمریکا در راستای عمل به قانون اساسی آمریکا تحقیقاتی را در ارتباط با استیضاح ترامپ تشکیل جلسه داده است.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: مردم آمریکا در تلاش برای ایجاد یک اتحاد کامل، برقراری عدالت و تضمین آرامش داخلی و دفاع مشترک، پیشبرد رفاه عمومی و تامین آزادی برای ما و شکوفایی ما قانون اساسی را تصویب کردند که شامل ماده یک - قوه مقننه- ، ماده دو - قوه مجریه - و ماده سه - دستگاه قضایی - است. این یک لحظه مهم است. تردید دارم کسی در این مکان کسی با هدف استیضاح رئیس جمهور به کنگره آمده و سوگند خورده باشد, مگر آن که اقدامات رئیس جمهور سبب به خطر افتادن عزت ما شود. به همین علت من مفتخرم که ریاست فرآیند یک تحقیق دقیق را بر عهده دارم که انجام شده است. این تحقیقات همچنان ادامه دارد. امروز، مجلس نمایندگان آمریکا گام بعدی را در راستای برگزاری جلسات استماع توسط کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا بر می دارد تا خود مردم بتوانند شاهد حقایق باشند.

همزمان قرار است دومین مقام مشغول به کار در کاخ سفید برای ادای شهادت در جمع قانونگذاران مجلس حاضر شود.

«تیم موریسون» مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور مربوط به اروپا و روسیه، دومین فرد مشغول به کار در کاخ سفید که قرار است به مجلس نمایندگان برود.

با این حال یک مقام ارشد دولت به شماری از رسانه‌ ها گفت ظاهرا موریسون از مقام خود کناره‌ گیری می‌ کند.

از سوی دیگر از «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ خواسته شده هفته آینده برای ادای شهادت به مجلس نمایندگان برود، اما وکیل بولتون به سی‌ ان‌ ان گفته او بدون احضاریه رسمی به کنگره نخواهد رفت.

بولتون از آوریل سال 2018 مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ بود تا این‌که در 10 سپتامبر از این مقام کنار گذاشته شد. گفته می‌ شود او یکی از شخصیت‌ های کلیدی‌ است که در عین حال تلاش کرده مانع از اقدامات داخلی کاخ سفید برای آن‌ که اوکراین در مورد رقیب سیاسی ترامپ، یعنی «جو بایدن» و پسرش «هانتر بایدن» تحقیق کند، بشود.

روند تحقیقات مجلس نمایندگان در مورد این‌ که آیا رئیس‌ جمهور باید استیضاح شود یا نه، به مکالمه تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌ جمهور اوکراین باز می‌ گردد؛ در جریان آن مکالمه دونالد ترامپ از همتای اوکراینی خواسته «لطفی بکند» و در مورد بایدن، از کاندیداهای اصلی حزب دموکرات برای رقابت در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020، و پسرش، که عضو هیئت مدیره یک شرکت نفت و گاز در اوکراین بود، تحقیق کند. در آن زمان دونالد ترامپ اعطای یک کمک نظامی 400 میلیون دلاری به اوکراین را متوقف کرده بود.

دونالد ترامپ تحقیقات را «جعلی» توصیف کرده و بارها تاکید کرده هیچ عمل نادرست و خلافی از او سر نزده‌ است.

تحقیقات مجلس نمایندگان و جمع‌ آوری مدارک و شهادت مقام‌ ها با این هدف انجام می‌ شود که مشخص شود آیا دونالد ترامپ با استفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش قصد داشته به دستاوردهای شخصی سیاسی برسد، و اگر چنین کرده، آیا این کار «جرمی مهم و تخطی از قانون» است به‌ طوری‌ که به استیضاح و برکناری رئیس‌ جمهور می‌ انجامد یا نه.

در ادامه این تحقیقات در روز 30 اکتبر دو دیپلمات دیگر در مجلس نمایندگان شهادت دادند. از «جان ایزنبرگ» وکیل شورای امنیت ملی و معاون او نیز خواسته شده در 4 نوامبر به کنگره بروند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.