رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد که دولتش عدالت را برای قربانیان جنایت های سازمان یافته برقرار می کند و با هر گونه دخالت خارجی مخالف است.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، «اندریاس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک اعلام کرد که دولتش عدالت را برای قربانیان جنایت های سازمان یافته برقرار می کند.

اوبرادور تأکید کرد که کشورش هرگز دخالت خارجی را نمی پذیرد.

رئیس جمهور مکزیک در اشاره به گسترش خشونت های اخیر در کشورش و احتمال دخالت آمریکا در مکزیک از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد لیکن گفت که دولتش با چالش های امنیتی مقابله می کند.

این در حالی است که در جدیدترین حادثه مرگبار در مکزیک،چهارده نفر بر اثر درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی مکزیک و کارتل‌های مسلح در نزدیکی مرز آمریکا کشته شدند.

دو روز پیش 14 نفر، از جمله 4 مامور پلیس در درگیری مسلحانه نیروهای امنیتی مکزیک با گروه‌های مسلح (اعضای کارتل شمال شرقی) در ایالت «کواویلا» و نزدیکی مرز آمریکا کشته شدند.

به گفته «میگوئل آنجل ریکوئلم» فرماندار ایالت کواویلا گروه‌های مسلح با کامیون به روستای «ویلا یونین» و مراکز دولتی حمله کرده‌اند. چند کارگر شهرداری نیز در این درگیری یک ساعته مفقود شده‌اند.

اخیرا دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کارتل‌های قاچاق مواد مخدر مکزیکی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد.

چهارشنبه  هفته پیش خبرگزاری فرانسه، «بیل اوریلی» از شخصیت‌های محافظه‌کار رسانه‌ای و مجری سابق فاکس نیوز در مصاحبه‌ای آنلاین از ترامپ پرسید: آیا قصد دارید کارتل‌های مکزیکی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهید و با پهپاد به آنها حمله کنید؟

ترامپ پاسخ داد: نمی‌خواهم بگویم که چه کار خواهم کرد اما قطعاً آنها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهم داد. در ۹۰ روز گذشته روی این موضوع کار کرده‌ام.

مقام‌های مکزیکی بسرعت به این اظهارات واکنش نشان دادند. وزارت خارجه مکزیک گفت که با مقام‌های آمریکایی تماس گرفته است تا اطلاعاتی در این باره کسب کند.

مکزیک همچنین به دنبال برگزاری جلسه‌ای با مقام‌های بلندپایه آمریکایی و تبادل نظر در این باره است.

چند هفته پیش ۹ زن و کودک آمریکایی در شمال مکزیک به ضرب گلوله قاچاقچیان مواد مخدر کشته شدند. پس از این حمله ترامپ خواستار اعلان «جنگ» علیه کارتل‌های مواد مخدر شد.

وی همچنین اعزام نیروهای آمریکایی به مکزیک برای مقابله با آنها را پیشنهاد داد که مکزیکوسیتی با این طرح مخالفت کرد.

گفتنی است بر اثر خشونت پس از مقابله شدید با کارتل‌های مکزیکی از سال 2006 تاکنون بیش از 300 هزار نفر کشته، 340 هزار مکزیکی آواره و 40 هزار نفر نیز مفقود شده اند.

سال گذشته در مکزیک 120 میلیون نفری 35 هزار و 964 مورد جنایت مرتبط با کارتل‌های مواد مخدر رخ داد. در سال 2017 نیز 32 هزار و 79 نفر کشت و امسال نیز تاکنون 26 هزار نفر قربانی جنایت شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.