زندگی چند صد هزار نفر از مردم آمریکا تحت تاثیر تعطیلی بخش هایی از دولت آن کشور قرار گرفته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد در حالی که 17 روز و 7 ساعت از تعطیلی دولت آمریکا می گذرد، تبعات آن در سرتاسر بخش های اقتصادی و زندگی آمریکایی ها قابل مشاهده است. بازپرداخت وام ها به تاخیر افتاده، شرکت های دولتی نمی توانند تصویبیه بودجه خود را در اختیار بگیرند، و هزاران مامور سرویس مخفی بدون حقوق کار می کنند.

ترامپ و دموکرات های کنگره پیشرفت های کمی در مذاکرات برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا که حدود 800 هزار کارمند فدرال را تحت تاثیر قرار داده، به دست آورده اند. این تعطیلی باعث شده شماری از کارمندان دولتی نخستین چک حقوق خود در سال میلادی جدید را این هفته دریافت نکنند، در نتیجه بازپرداخت 249 میلیون دلار وام ماهانه آنها با تاخیر مواجه شود.

هیچ نشانه ای از بازگشایی زودهنگام دولت دیده نمی شود؛ این در حالی است که قرار است تا ساعاتی دیگر ترامپ در خصوص این بحران برای مردم از کاخ سفید سخنرانی کند.

بن بست موجود به آمریکایی هایی که زندگی شان به هر شکلی از دولت فدرال تاثیر گرفته، شروع به ضربه زدن کرده است. این دومین تعطیلی بزرگ دولت در تاریخ آمریکا محسوب می شود. بزرگترین تعطیلی در دسامبر 1995 آغاز شد و 21 روز به طول انجامید.

تبعات تعطیلی دولت برخی از اقتصاددانان وال استریت را به تغییر رویکرد واداشته است. اقتصاددانان مریل لینچ اعلام کردند که پیش بینی شان را در مورد رشد اقتصادی آمریکا در پایان سال 2018 تا یک دهم درصد کاهش دادند.

تبعات این بحران همه را از حلقه نزدیکان ترامپ گرفته تا وال استریت و ... تحت تاثیر قرار می دهد.

کشاورزانی که قصد داشتند برای بهبود اوضاعشان پس از جنگ اقتصادی ترامپ برای دریافت یارانه ثبت نام کنند، حال باید منتظر بمانند تا دفاتر آژانس خدمات کشاورزی وزارت کشاورزی بازگشایی شوند.

از روز 22 دسامبر (1 دی ماه) و در پی عدم توافق دولت و کنگره آمریکا بر سر لایحه بودجه موقت و اصرار کاخ سفید بر تخصیص بودجه به منظور ساخت دیوار در مرز مکزیک، دولت آمریکا رسما وارد وضعیت موسوم به «تعطیل» شده است. تعطیلی دولت در آمریکا در شرایطی ادامه دارد که بودجه ارتش و برخی از نهادها تامین شده اما 800 هزار کارمند و کارگر در دیگر نهادهای دولت یا بدون حقوق کار می‌ کنند یا به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده‌ اند.

کاخ سفید در جریان مذاکرات بر سر بودجه ساخت دیوار در مرز جنوبی با مکزیک، درخواست کرده تا در 234 مایل (376 کیلومتر) از مرز، حائل فولادی نصب شود. هزینه ساخت هر مایل (1.5 کیلومتر) حائل فولادی، 24 میلیون دلار برآورد شده است.

به نظر می‌ رسد این داستان از سوی دیگر سرنوشت انتخابات 2020 را رقم بزند. ترامپ اصرار زیادی دارد که حرف خود را به کرسی بنشاند، از طرفی هم دموکرات‌ ها که از چند روز قبل، وارد کنگره شده اند شمشیر را از رو بسته و می‌ خواهند به هر کاری متوسل شوند که در انتخابات 2020 برنده شوند. این باعث می‌ شود که رسیدن به توافق در این دوران، مشکل باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.