یگان های ارتش سوریه وارد روستاهای« شویش، النوفلیه ، البدران، الحزام، المحل و کهفه- المراطی» در حومه جنوب غربی شهر«تل التمر» در شمال غرب استان الحسکه شدند.

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری سانا، خبرنگار سانا در استان«الحسکه» در شرق فرات اعلام کرد که یگان های ارتش سوریه وارد روستاهای« شویش، النوفلیه ، البدران، الحزام، المحل و کهفه- المراطی» در حومه جنوب غربی شهر«تل التمر» در شمال غرب استان الحسکه شدند.

شهر تل التمر در استان الحسکه اخیر و در پی توافق کردهای سوریه با دمشق و برای مقابله با حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه ،توسط ارتش سوریه بازپس گرفته شد.

خبرنگار المیادین در سوریه نیز گزارش داد که ارتش سوریه وارد روستای«الکوزلیه» در استان الحسکه شد.

روسیا الیوم نیز اعلام کرد که ارتش سوریه وارد روستای«الضبیب»در جنوب غرب تل التمر در استان الحسکه در شمال شرق سوریه شده است.

ارتش سوریه همچنین روز شنبه هفته جاری وارد پایگاه آمریکایی «قصر یلدا» در شمال غرب شهر تل التمر شد و مواضع خود را در محور «تل التمر-الاهراس» در شمال غرب استان الحسکه را تثبیت کرد.

در تحولی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که درگیری های شدیدی میان نیروهای دموکراتیک سوریه و گروه های مسلح سوری هوادار ترکیه در حومه شهر«عین عیسی» در استان الرقه در گرفته است. خود شهر عین عیسی هفته گذشته توسط ارتش سوریه بازپس گرفته شد.

این دیده بان تأکید کرد که نیروهای دموکراتیک سوریه دو روستا را در عین عیسی از گروه های مسلح سوری هوادار ترکیه بازپس گرفت.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین تأکید کرد که شهر«الدرباسیه» در استان الحسکه شاهد فرار گسترده مردم از این شهر است.

در تحولی دیگر،منابع خبری اعلام کردند که بیش از یکصد خودروی زرهی نیروهای آمریکایی خاک سوریه را ترک کرده و وارد عراق شدند.

به گزارش رویترز، این خودروهای زرهی از طریق گذرگاه مرزی «سحیله» واقع در استان «دهوک» عراق به اقلیم کردستان رفتند.

در این گزارش، اشاره ای به شمار نظامیان آمریکایی که خاک سوریه را ترک کردند، نشده است.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که پنتاگون در نظر دارد شماری از نظامیان آمریکایی را برای محافظت از میادین نفتی در شمال شرق سوریه مستقر کند تا نفت به دست نیروهای داعش و گروه‌های دیگر نیفتد.

این در حالی است که اسپر روز شنبه گفته بود که آمریکا همه یک هزار نظامی این کشور را که در سوریه حضور دارند به غرب عراق منتقل خواهد کرد.

در همین حال، شورای استان نینوای عراق روز دوشنبه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که خاک سوریه را ترک کرده اند، در پایگاه «القیاره» مستقر شدند.

ترامپ به دلیل خارج کردن نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، با انتقادهای بسیاری از سوی فرماندهان سابق نظامی آمریکا، دموکرات ها و برخی متحدان جمهوریخواه خود روبرو است.

ترامپ خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را نخستین بار اواخر سال ۲۰۱۸ اعلام کرد؛ تصمیمی که به استعفای «جیمز متیس» وزیر دفاع وقت آمریکا منجر شد.

متعاقب آن مارک اسپر، جانشین متیس شد و اکنون در کانون یکی از جنجالی ترین تصمیمات ترامپ در زمینه سیاست خارجی قرار دارد.

فیلم هایی نیز از مرزهای سوریه منتشر شده است که گارد مرزی سوریه را در حال تعقیب نیروهای آمریکایی نشان می دهند که در حال خروج از سوریه هستند.

در تحولی دیگر، فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که اخیرا از سوریه وارد عراق شدند در این کشور باقی نمی مانند.

در بیانیه این فرماندهی آمده است: برخی از رسانه ها و خبرگزاری ها درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و وارد شدن آنها به عراق اخباری را منتشر کردند بنابراین فرماندهی عملیات مشترک بر همین اساس تأکید می کند که همه نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شدند برای ورود به اقلیم کردستان عراق موافقت کسب کردند.

در این بیانیه آمده است که نیروهای آمریکایی به خارج از عراق منتقل می شوند و هیچ  توافقی برای ماندن این نیروها در عراق وجود ندارد.

بنابراین گزارش،«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ساعت 16 چهارشنبه 17 مهر، حمله به شمال شرق سوریه را اعلام کرد. ترکیه هدف از این تهاجم را حمله به «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به «ی.پ.گ» و «پ.ک.ک» و داعش اعلام کرده است. آنکارا پیشتر هدف خود از این اقدام نظامی را ایجاد «منطقه امن» برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان عنوان کرده بود. دولت سوریه اقدام ترکیه را اشغالگری توصیف کرد و اعلام کرد با آن مقابله می کند.

حمله ترکیه به شمال شرق سوریه همچنین با واکنش گسترده کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و بسیاری از کشورهای اروپایی تصمیم به توقف صادرات سلاح به ترکیه گرفتند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.