از زمان فروپاشی داعش تا کنون حدود ۱۰ هزار تروریست عضو این گروه به زندان های تحت نظر نیروهای کرد انتقال یافتند.

به گزارش جماران، شماری از افراد مظنون به ارتباط با گروه تروریستی داعش در سه اردوگاه پناهجویان در سوریه نگهداری می شوند.

این مظنونان در اردوگاه های «عین عیسی، الهول و الروج» زندگی می کنند. از زمان فروپاشی داعش تا کنون حدود ۱۰ هزار تروریست عضو این گروه به زندان های تحت نظر نیروهای کرد انتقال یافتند.

خانواده های این عناصر در اردوگاه هایی نگهداری می شوند که اکنون از شهرهایی که هم نام آنها هستند پرجمعیت تر شده اند.

در اردوگاه الهول بیش از ۷۰ هزار نفر زندگی می کنند. اکثر این افراد را زنان و کودکانی از ۵۰ کشور مختلف تشکیل می دهند.

حالا با آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه زندگی این مظنونان متحول شده است و یا ممکن است دستخوش تغییر شود. یکی از تبعات بروز درگیری در نزدیکی اردوگاه الهول ایجاد اختلال در شبکه توزیع آب آشامیدنی بوده است.

یکی از اتباع فرانسوی ساکن اردوگاه الهول که تنها با حرف «م» (M) معرفی شده است در مورد شرایط نگهداری خود در این اردوگاه به «آنلیز بورجز» خبرنگار «یورونیوز» می گوید: «شرایط دشوار می شود.»

وی می افزاید: «در نزدیکترین شهر که حسکه است آب آشامیدنی نیست زیرا تاسیسات آبی آن بمباران شده است. وقتی در اردوگاهی در وسط بیابان هستید یک روز بدون آب می تواند فاجعه باشد.»

این تبعه فرانسوی با نوزاد هشت ماهه اش در اردوگاه الهول زندگی می کند. او می گوید: «با ما مثل سگها رفتار می شود. یک سگ در فرانسه بهتر از ما زندگی می کند.»

شبه نظامیان کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» که کنترل اردوگاه الهول را در دست دارند می گویند که رفتار ساکنان اردوگاه هر روز خشن تر می شود و آنها با سنگ و چماق به ماموران اردوگاه حمله می کنند.

به گفته آنها شماری از افراد مظنون به ارتباط با داعش هم تلاش کرده اند از اردوگاه فرار کنند. ویدئوهایی نیز از صحنه فرار گروهی از آنها در شبکه های اجتماعی منتشر شده است:

در همین حال در اردوگاه الروج که کوچکترین اردوگاه در بین سه اردوگاه محسوب می شود اوضاع آرام تر از الهول است. حدود دو هزار زن و کودک در اردوگاه الروج نگهداری می شوند.

یکی از اتباع آلمانی این اردوگاه که نام او «ر» (R) عنوان شده است در مورد حمله ترکیه می گوید: «ما هیچ اطلاعاتی نداریم، ماموران می گویند که هیچ اتفاقی نیافتاده است.»

این تبعه آلمانی دو سال است که در اردوگاه الروج زندگی می کند. او شش سال پیش آلمان را به مقصد سوریه ترک کرد.

این شهروند آلمانی می گوید که ساکنان اردوگاه اخبار عملیات نظامی ترکیه را از شبکه های اجتماعی و به صورت اینترنتی دنبال می کنند. به گفته وی آنها نگران هستند که در صورت ادامه درگیری ها چه بر سرشان خواهد آمد.

او تاکید می کند که ساکنان اردوگاه امیدوار هستند تا شاهد بهبود شرایط زندگی خود باشند. ساکنان اردوگاه الروج همچنین به یورونیوز اعلام کردند که صدای پرواز هواپیماها و پهپادها را در آسمان منطقه می شنوند.

در حالی که ماموران اردوگاه نگران نزدیک شدن ارتش ترکیه به منطقه هستند ساکنان اردوگاه امیدوارند این اتفاق هر چه زودتر بیافتد تا شاید در شرایط آنها تغییری ایجاد شود.

این شهروند آلمانی می گوید: «من بارها گفته ام که بابت کاری که کرده ام متاسفم. من اشتباه کردم. امیدوارم با ورود ترکیه به منطقه ما بتوانیم به کشورمان بازگردیم و در دادگاه محاکمه شویم و فرصتی برای سخن گفتن داشته باشیم. می خواهیم نزد خانواده هایمان برگردیم.»

در حالی که حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه و خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه بسیاری از معادلات را به هم زده است اما فضا در اردوگاه های مظنونان ارتباط با داعش متفاوت است.

در اردوگاه الروج بسیاری از مظنونان ارتباط با داعش از حمله ترکیه به شمال سوریه هیجان زده شده اند. تبعه آلمانی ساکن این اردوگاه می گوید ساکنان الروج به پایان «کابوسی» که در آن گرفتار شده اند امیدوار هستند. او می افزاید: «زنان خود را برای سفر آماده می کنند، اسباب خود را جمع می کنند، خوراکی و نوشیدنی کنار می گذارند. امیدوارند بتوانند به زودی به خانه بازگردند.»

این در حالی است که «م»، تبعه فرانسوی در الهول امیدوار نیست. او می گوید: «واضح است که آنها ما را پس نخواهند فرستاد. غیر ممکن است. باید قبل از این انجام می شد.»

او می افزاید: «روشن است که دولت فرانسه ما را نمی خواهد. آنها باید در باغوز ما را می کشتند. در آن صورت بار اضافی بر دوش کسی نبودیم.»

وی در پایان می گوید: «من خسته ام. دست آخر حتی اگر به کشورم هم پس فرستاده شوم به زندان خواهم رفت. [با کنایه می گوید] چه قدر آینده درخشانی در انتظار من است!!»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا چند بار از اروپایی ها خواست که عناصر داعشی اروپایی زندانی شده در سوریه را به کشورهای خود بازگردانند و آنها را همان جا محاکمه کنند اما اروپایی ها حاضر نشده اند که آنها را بازگردانند.

 رئیس جمهور آمریکا نیروهای کرد در شمال شرق سوریه که مورد حمایت آمریکا بودند را متهم کرد که چه بسا خانواده های اعضای گروه تروریستی داعش را برای وادار کردن آمریکا به دخالت در منطقه در سایه عملیات نظامی ترکیه، آزاد کنند.

ترامپ امروز دوشنبه در آخرین اظهاراتش در این زمینه دو توئیت که در حساب رسمی خود در توئیتر منتشر کرد نوشت:« قصد نداریم که وارد جنگ دیگری میان دو ملتی که از 200 سال پیش تا کنون با هم درگیر هستند بشویم. اروپا فرصت داشت تا زندانیان داعشی خود را استرداد کند ولی نمی خواست که هزینه بدهد و (اروپایی ها) گفتند که ایالات متحده آمریکا بپردازد.»

ترامپ در ادامه نوشت:« کردها برخی از اینها را آزاد کردند تا ما را وادار به دخالت کنند. برای ترکیه یا کشورهایی اروپایی  بسیار آسان است که بسیاری از خانواده های داعشی که ملیت این کشورها را دارند به کشورهای شان بازگردانند ولی باید به سرعت دست به اقدام بزنند.».

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به ترکیه هشدار داده و گفت:« تحریم های بزرگی علیه ترکیه در راه است و نزدیک شده است! آیا برخی فکر می کنند که ما باید با ترکیه که یکی از اعضای ناتو است وارد جنگ شویم؟ جنگ هایی که پایان ندارند بالاخره به پایان می رسند!»

این در حالی است که روز گذشته اداره خومختار کرد در شمال و شمال شرق سوریه اعلام کرد که 785 خارجی منتسب به گروه تروریستی داعش در پی گلوله باران روز یکشنبه اردوگاه «عین عیسی» در نزدیکی شهر «الرقه» توسط ترکیه و گروه های مسلح سوری مورد حمایت آنکارا از این اردوگاه فرار کردند.

این اداره تأکید کرد که با هماهنگی گروهی از عناصر مورد حمایت ترکیه و با پوشش توپخانه ای ترکیه و کمک حمله ترکیه و گروه های هوادارش که حمله شدیدی به این اردوگاه کردند، این عناصر داعشی توانستند که به محافظان اردوگاه حمله کرده و درهای آن را باز کرده و از اردوگاه فرار کنند.

اداره خودمختار کُرد پیش از این نیز در بیانیه ای خطاب به جامعه جهانی و سازمان های حقوق بشری نوشت که «حمله نظامی وحشیانه ترکیه و مزدورانش به نزدیکی اردوگاه عین عیسی که هزاران خانواده عناصر گروه داعش را در خود جای داده است نزدیک شده است و بعضی از آنها در پی گلوله باران آن توانستند که از اردوگاه فرار کنند. گلوله باران این اردوگاه کمک به احیای دوباره گروه داعش است.»

این اداره از شورای امنیت سازمان ملل ، ائتلاف بین المللی ضد داعش، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و همه سازمان های حقوق بشری خواست به مسئولیت های خود در این زمینه عمل کرده و برای جلوگیری از فاجعه ای که اثرات آن محدود به سوریه نخواهد بود بلکه«دروازه های همه شما را در زمان خارج شدن همه چیز از کنترل خواهد کوبید»دخالت کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، نیز اعلام کرد که عناصر محافظ اردوگاه که 13 هزار آواره از جمله افرادی از خانواده های عناصر خارجی گروه تروریستی داعش در آن هستند، آن را تخلیه کردند.

این دیده بان تأکید کرد که عناصر محافظ اردوگاه آن را تخلیه کرده و به عناصر نیروهای دموکراتیک سوریه پیوستند که در ده کیلومتری اردوگاه با نیروهای ترکیه و گروه های مسلح هوادار آنکارا درگیر هستند.

اداره خودمختار تأکید کرد که اردوگاه بدون محافظت و بدون مدیریت شده است.

تصاویری نیز از فرار داعشی ها از اردوگاه عین عیسی توسط رسانه ها منتشر شده است.

بنابر این گزارش، نیروهای ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادارش روز چهارشنبه هفته گذشته حمله گسترده ای را علیه کردهای سوریه در منطقه مرزی آغاز کردند. ترکیه به بهانه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه برای اسکان بیش از سه میلیون پناهنده سوری است که در ترکیه به سر می برند به این منطقه حمله کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.