خیانت ترامپ به کردها در سوریه ممکن است در چند کشور و با چند همپیمان دیگر یا به عبارت بهتر«دنباله رو» دولت آمریکا در منطقه تکرار شود و اسرائیلی ها اولین کسانی بودند که پیام را گرفتند و مجلس عزا و بر سر و صورت کوبیدن را آغاز کردند.

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه رای الیوم  نوشت: پس از آن که «دونالد ترامپ» پشت کردها که رأس سرنیزه در استراتژی اش برای از بین بردن گروه داعش در سوریه و عراق شکل دادند را خالی کرد و آن ها را به حال خودشان رها کرد تا با حمله ترکیه که روز گذشته با بمباران های هوایی و حملات موشکی آغاز شد، تنها بمانند، اکنون رئیس جمهور آمریکا سیلی های محکم تری به همپیمانان دیگرش از عرب ها تا گرفته تا چه بسا اسرائیلی ها می زند با توئیتی شوک زا که در روز چهارشنبه منتشر کرد و  نوشت:« دخالت در خاورمیانه بدترین تصمیمی بود که ایالات متحده آمریکا در تاریخ خود اتخاذ کرده است» و افزود:« به شکل آرام و امن نظامیان خودمان و سربازان عالی مان را به کشورشان باز می گردانیم». و این را نیز فاش کرد که نزاع ها در خاورمیانه برای خزانه آمریکا«هشت هزار میلیارد دلار» هزینه به بار آورده است.

این سخنان برای حکومت های کشورهای عربی که به حمایت آمریکا دل خوش کرده اند و به این حمایت تکیه کرده اند و زیر چترش رفتند و صدها میلیارد دلار برای کسب رضایت ترامپ رئیس جمهور آمریکا و دولتش هزینه کردند و برایش در زمان سفر به ریاض فرش قرمز پهن کردند، چه معنایی دارد. و ما در این جا به طور مشخص درباره حکومت های امارات و عربستان سعودی سخن می گوییم.

پیام کاملا واضح است و کلماتش نیازی به شرح یا توضیح مفصل ندارد:« به ایران بروید و تلفن دفتر «سید علی خامنه ای» رهبر معظم ایران( رهبر معظم انقلاب) یا تلفن «حسن روحانی» رئیس جمهور یا حتی «جواد ظریف» وزیر خارجه را پیدا کنید و با آنها آشتی کنید و به یک راه حل مسالمت آمیز برسید که باعث شود خروجی امن از جنگ یمن داشته باشید و هر چند به شکل موقت با تغییرات جدید در منطقه همزیستی کنید و از ما چیزی جز همبستگی کلامی انتظار نداشته باشید.»

خیانت ترامپ به کردها در سوریه ممکن است در چند کشور و با چند همپیمان دیگر یا به عبارت بهتر«دنباله رو» دولت آمریکا در منطقه  تکرار شود و اسرائیلی ها اولین کسانی بودند که پیام را گرفتند و مجلس عزا و بر سر و صورت کوبیدن را آغاز کردند.

«دوری گولد» سفیر سابق دولت اشغالگر در سازمان ملل و مدیر وزارت خارجه اش اولین کسی بود که همه چیز را لمس کرد زمانی که روز گذشته گفت:« امروز احساس می کنم که یک کرد هستم... اگر آمریکایی ها پشت کردها را خالی کردند پس چرا پشت ما را خالی نکنند؟»

این گولد آمریکایی ها را به خوبی می شناسد همانطور که همپیمانان عرب  رژیم اسرائیل را نیز به خوبی می شناسد آن هم از زمانی که با شاهزاده«ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان و نیز  با دکتر«انور عشقی» در  چند کنفرانس در چارچوب روند عادی سازی روابط که ما بر این باوریم به پایان کار خود نزدیک شده است دیدار کرد. این سخنان گولد بازتاب دهنده احساس مسئولان یهودی در دولت اشغالگر مبنی بر این است که ترامپ تصمیم گرفته است که به طور کامل چه سیاسی و چه نظامی از خاورمیانه خارج شود و «یتیمان» خود را تنها بگذارد تا خودشان خارهای خودشان را در بیاورند.

این تحول بزرگ و شوک زا در موضع ترامپ رئیس جمهور آمریکا بنابر چند دلیل اصلی رخ داده است:

نخست: آمریکا اکنون مازاد نفت دارد و از کشور مصرف کننده به کشور صادر کننده نفت تبدیل شده است و اکنون بزرگترین تولید کننده نفت شده است و تولید نفت صخره ای اش به 11.5 میلیون بشکه در روز رسیده است به عبارتی دیگر، دیگر نیازی به نفت خاورمیانه و به طور خاص به نفت عربستان و هزینه های دفاعی به دلیل این نفت نیاز ندارد.

دوم: گسترش قدرت نظامی محور مقاومت به رهبری ایران و صعود قدرت اقتصادی و نظامی چین و وجود نشانه هایی که تأکید می کند این کشور طی ده سال آینده تبدیل به قدرت بزرگ جهان می شود و طی پنج سال آینده نیز به سلطه دلار پایان می دهد.

سوم: ناکامی سلاح ها و سامانه های موشکی دفاعی آمریکا در حمایت از عربستان سعودی و اسرائیل در رویارویی با همتاهای ایرانی خود. این مساله را حملات به قلب نفتی عربستان سعودی در مناطق«بقیق» و «خریس» و سرنگونی پهپاد بسیار پیشرفته آمریکایی توسط ایران پس از نقض حریم هوایی ایران بر فراز تنگه هرمز ثابت و روشن کرده است.موشک های بالستیک ایران از نوع کروز و پهپادهای مجهز به موتورهای غول پیکر از آن چه اسرائیل دارد پیشرفته تر هستند.

چهارم: شکست تحریم های آمریکا در به زانو در آوردن ایران، چین، روسیه و ونزوئلا و تشکیل ائتلافی قوی در این زمینه توسط این کشورها که به روی دیگر کشورها باز است.

پنجم: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2015 وعده داد که همه نظامیان آمریکایی را از خاورمیانه  خارج می کند و با جنگ های عراق و افغانستان مخالفت کرد ولی این تصمیم را به منظور گروکشی بیشتر تا جایی که ممکن است و برای به دست آوردن میلیاردها دلار نفت از کشورهای عربی به تأخیر انداخت.اکنون نیز پس از آن که کارش تمام شد و ایران و بازوهای نظامی اش این کشورهای نفتی را تهدید می کنند به رهبران این کشورهای عربی گفت:« من ماموریتم فروش سلاح بود...و نه استفاده از آن برای دفاع از شما. شما این ماموریت را به دست بگیرید و ما در صندلی پشتی می نشینیم.»

به باور ما نقطه تحول اصلی که این عقب نشینی رئیس جمهور آمریکا را تسریع کرد حمله «بقیق» بود و بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی تصمیم برای انجام این حمله را گرفته است یا چه کسی طرح اش را ریخته است یا بر انجام آن اشراف داشته است باید بگوییم که اینها به اذعان خود آمریکایی ها و اسرائیلی ها و کارشناسان شان افرادی بسیار باهوش و نخبه بودند.

بیست موشک و پهپاد به کارگاه های نفت و پالایشگاه ها و دیگر مکان های انبار کردن در بقیق و خریس از فاصله چند صد کیلومتری و با دقتی که به 90 درصد می رسد حمله می کنند و باعث رعب و وحشت همگان به ویژه اسرائیلی ها می شوند. کسی که این کار را انجام می دهد و سامانه های موشکی دفاعی «پاتریوت» و رادارهای آمریکایی را شکست می دهد به راحتی می تواند به نیروگاه هسته ای «دیمونا»ی رژیم اسرائیل یا هر گونه هدف دیگری در عمق فلسطین اشغالی حمله کند.

حزب الله لبنان پس از این حمله دیگر نیازی 150 هزار موشک ندارد بلکه به ده ها موشک نیاز دارد تا همه فرودگاه ها و تأسیسات برق و آب و کارخانه ها و نیز انبارهای آمونیاک و نیروگاه دیمونا در «النقب» مورد حمله قرار دهد.

بار دیگر این را تکرار می کنیم که تلفن(دفتر) رهبر معظم انقلاب ایران در تهران طی روزها و هفته های آینده به شدت توسط کسانی که خواستار دوستی و امنیت در خاورمیانه هستند مشغول خواهد بود و قطعا در میان اینها نتانیاهو نخواهد بود زیرا کسی به تلفن او جوابی نمی دهد اگر هم جوابی به او داده شود با موشک داده می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.