نخستین مناظره دموکرات‌ ها پس از آغاز روند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ برگزار شد. به طور کلی این چهارمین مناظره دموکرات ها تا به امروز است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یو اس ای تودی گزارش داد دور تازه‌ ای از مناظره زنده میان 12 کاندیدای رقابت‌ های درون‌ حزبی دموکرات‌ ها برای تعیین کاندیدای نهایی در انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020 برگزار شد؛ مناظره ای که در آن سناتور الیزابت وارن که در نظرسنجی ها پیشتاز شده، هدف حملات شدید رقبایش قرار گرفت.

بایدن که زمانی در نظرسنجی ها پیشتاز بود اما حالا شاهد متزلزل شدن موقعیت خود در افکار عمومی است هم اکنون برای تثبیت مبارزاتش تلاش می کند. وارن در دو ماه گذشته در نظرسنجی ها پیشتاز بوده است. سندرز 78 ساله هم در نظرسنجی ها در جایگاه سوم است.

در این دور از مناظره که در «اوهایو» برگزار شد، مهم‌ ترین رقبای حزب دموکرات، «جو بایدن» معاون پیشین «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، «برنی سندرز» و «الیزابت وارن»، «کامالا هریس» و دیگران به بحث پرداختند.

از جمله مهم‌ ترین نکاتی که مورد توجه رسانه‌ ها و ناظران قرار گرفته، حملات و انتقادهای کاندیداها از سناتور الیزابت وارن بود که در آنها وارن متهم شده از پاسخ به سیاست‌ های مالیاتی و بیمه سلامت شانه خالی می‌ کند.

در بسیاری از نظرسنجی‌ های موجود، وارن به صدر فهرست کاندیداهای مورد نظر رای‌ دهندگان دموکرات رسیده و شانه‌ به‌ شانه در حال رقابت با جو بایدن است.

رقبای بخش میانه‌ روی حزب دموکرات، در این مناظره الیزابت وارن را متهم کردند که نمی‌ خواهد به سوالات موجود در مورد هزینه بیمه همگانی مورد نظر خود و نیز طرح «مالیات از ثروت» پاسخ دهد. انتظار چنین حملاتی هم می رفت.

وارن در برابر حملات، بر طرح‌ های خود برای پایان دادن به نابرابری‌ ها در میزان حقوق و مزایای اقتصادی تاکید کرد. او مستقیما پاسخی به پرسش‌ ها در مورد افزایش مالیات در جهت ارائه بیمه همگانی نداد، اما گفت قانونی تصویب نخواهد کرد که هزینه را برای طبقه متوسط کاهش ندهد.

اما سایرین از این پاسخ انتقاد کردند. از جمله سندرز گفت: «فکر می کنم مناسب است اذعان کنیم که مالیات ها بالا خواهد رفت.» سناتور کلوباچر گفت: «حداقل برنی (سندرز) صداقت دارد و می گوید چطور می خواهد هزینه این برنامه (بیمه رایگان همگانی) را بپردازد و اینکه مالیات ها بالا خواهند رفت.»

کلوباچر همچنین از وارن به دلیل پیشنهادش در زمینه مالیات ثروتمندان برای هدف گرفتن نابرابری درآمدی انتقاد کرد. وارن پاسخ داد: «فکر می کنم ما به عنوان اعضای حزب دموکرات وقتی موفق می شویم که آرزوهای بزرگ داشته باشیم و سخت بجنگیم، نه وقتی که آرزوهایمان کوچک است و پیش از شروع جنگ صحنه را ترک می کنیم.»

برنی سندرز از دیگر حامیان راه‌ اندازی یک ساز و کار رایگان خدمات بهداشتی و تندرستی‌ است. اما برخلاف سندرز، وارن مکررا از بیان صریح این موضوع که آیا برنامه او برای ایجاد چنین سیستمی، شامل افزایش مالیات طبقه کارمند و کارگر خواهد بود یا نه، طفره رفته است.

برنی سندرز در حال بهبودی پس از یک حمله قلبی است.

این نخستین مناظره دموکرات‌ ها پس از آغاز روند تحقیقات مربوط به استیضاح رئیس‌ جمهور است. همگی کاندیداها به «رفتار مجرمانه» و «فساد» ترامپ تاختند.

کاندیداهای دموکرات در مورد روند تحقیقات جاری در مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح رئیس‌ جمهور متحد و هم‌ دل بودند و از آن حمایت کردند. آنها در عین حال از تصمیم اخیر دونالد ترامپ برای خروج نیروهای ارتش آمریکا از شمال سوریه نیز انتقاد کردند.

در بخشی از این مناظره، از کاندیداها درباره تصمیم  ترامپ درباره خروج از شمال سوریه پرسیده شد که همه آنها با این تصمیم مخالف بودند. در این بین، سناتور ایمی کلوباچر در بحث خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه به توافق برجام و ایران اشاره کرد و گفت خروج از این توافق هسته ای، بر خلاف همراهی ما با متحدین اروپایی‌ مان بود.

جولیان کاسترو وزیر پیشین مسکن در دولت باراک اوباما نیز به ایران اشاره کرد و گفت: چرا باید کسی حرف های ترامپ را در مورد توافق جدید باور کند.  چهار سال پیش توافق هسته ای امضا شد اما او آن را پاره کرد؛ توافقی که قوی ترین در نوع خود بود.

کامالا هریس سناتور کالیفرنیا نیز درباره خروج آمریکا از شمال سوریه گفت: چهار گروه از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از سوریه سود کردند: روسیه، ایران، اسد و داعش. این تصمیم بحرانی ساخته دست ترامپ است.

جو بایدن در واکنش به فشارهای دونالد ترامپ برای انجام تحقیقات در مورد مسائل اقتصادی مربوط به پسرش، گفت رئیس‌ جمهور فعلی آمریکا به این دلیل دنبال اوست، چون نمی‌ خواهد در سال آینده رقیبش باشد.

میزبانان این مناظره، شبکه سی‌ ان‌ ان و روزنامه نیویورک‌ تایمز بودند.

ایالت اوهایو رسما آغازگر انتخابات درون‌ حزبی دموکرات‌ ها در سوم فوریه سال آینده میلادی در ایالت آیووا خواهد بود. برنده نهایی این رقابت ها رسما در گردهمایی ملی حزب دموکرات در ماه ژوئیه تایید خواهد شد تا در انتخابات به مصاف کاندیدای جمهوری خواهان برود. انتخابات حدود یک سال دیگر برگزار می شود.کم‌ و بیش تردیدی نیست که جمهوری‌ خواهان دونالد ترامپ را برای رقابت خواهند فرستاد.

علاوه بر سناتورها هریس، وارن و سندرز، و جو بایدن، «پیت بوتجیج» فرماندار «ساوث‌ بند»، «بتو اوروک» نماینده پیشین ایالت تگزاس، سناتور «کوری بوکر»، «جولیان کاسترو» وزیر مسکن دوره اوباما، «تولسی گابارد» نماینده ایالت هاوایی، «اندرو یانگ» کارآفرین، سناتور «ایمی کلوباچر» از مینه‌ سوتا و «تام استایر» میلیاردر آمریکایی که در امور اجتماعی فعال است، نیز در این مناظره حضور داشتند.

از سوی کارشناسان برندگان این مناظره، جو بایدن، تولسی گابارد، پیت بوتجیج، و برنی سندرز، و بازندگان آن، بتو اوروک، الیزابت وارن، جولیان کاسترو، تام استایر اعلام شدند.

با ارزش ترین جمله در این مناظره از نگاه کارشناسان، پاسخ اندرو یانگ به اظهار نظر سندرز در مورد برنامه اشتغالزایی فدرال بود که گفت: «اکثر آمریکایی ها نمی خواهند برای دولت کار کنند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.