تعداد اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را خواستار هستند به صورت قابل توجهی افزایش یافت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، یو اس ای تودی در گزارشی نوشت: با حمایت شمار دیگری از قانونگذاران ایالت واشنگتن از آغاز فرایند رسمی استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، هم اکنون حدود نیمی از اکثریت حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا از استیضاح ترامپ حمایت می کنند. 

درخواست پنج نماینده واشنگتن برای آغاز فرایند استیضاح ترامپ چهار روز پس از ادای شهادت «رابرت مولر» بازرس ویژه سابق برای رسیدگی به پرونده موسوم به تحقیق و تفحص درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا مطرح می شود. 

سرانجام پس از مدت ها انتظار رابرت مولر در کنگره حاضر شد تا به پرسش های اعضای کنگره پاسخ بدهد. توضیحات وی برای روشن شدن ابعاد پنهان این پرونده بسیار موثر بود. پس از توضیحات وی، تعداد اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را خواستار هستند به صورت قابل توجهی افزایش یافت.

در تحقیقات مولر مدرک کافی در اثبات توطئه چینی و همدستی میان کارزار تبلیغاتی ترامپ و روسیه در ایام انتخابات یافت نشد؛ در عین حال ترامپ نیز در خصوص موضوع کارشکنی در اجرای عدالت نه بی گناه و نه مقصر شناخته شد.

ترامپ پیشتر حملات لفظی شدیدی علیه «الیجا کامینگز» نماینده سیاهپوست و رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان که کمیته وی مسئولیت چندین مورد تحقیق درباره عملکرد دولت ترامپ را بر عهده دارد، صورت داده بود. اظهارات ترامپ درباره کامینگز و شهر بالتیمور با انتقاد شدید دموکرات ها همراه بوده و آنها ترامپ را نژاد پرست خوانده اند. 

ترامپ شهر بالتیمور را منطقه ای کثیف و مشمئز کننده توصیف کرده بود که مملو از «موش و جونده» است.

رئیس‌ جمهور آمریکا همچنین از شماری از دموکرات‌ ها برای بر سر زبان انداختن دوباره بحث استیضاح پس از شهادت «رابرت مولر» دادستان ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016، در برابر کمیته قضایی مجلس نمایندگان انتقاد کرد. ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد: «دموکرات‌ ها اکنون دارند از شوک اجرای فاجعه‌ بار مولر بیرون می‌ آیند و بار دیگر رفته‌ اند سراغ استیضاح.»

رئیس‌ جمهور آمریکا در ادامه گفت: «چقدر این دموکرات‌ ها افراد تهوع‌ آور، مریض و بدی هستند. آنچه انجام می‌ دهند بسیار اشتباه است، اما همچنان انجامش می‌ دهند. دموکرات‌ ها به حزبی بدل شده‌ اند که هیچ کاری نمی‌ کند!»

«جرالد نادلر» رئیس کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا هم روز یکشنبه در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرده بود ترامپ به شدت مستحق استیضاح است.

نادلر گفت: ما دقیقا گفتیم که می خواهیم چه کاری انجام دهیم. ما درباره فسادهای دولت و سوء استفاده از قدرت تحقیق می کنیم. چیزهایی که رابرت مولر در گزارش خود بیان کرد ممکن است نقض های احتمالی باشد که باعث توسل به ماده ای از قانون درباره استیضاح شود. ما درحال تحقیق هستیم و مشخص خواهیم کرد که آیا باید این مواد قانونی را به مجلس نمایندگان ارائه کنیم؟ ما به دادگاه مراجعه می کنیم تا به مدارک بیشتری دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسی درباره نظر شخصی اش درباره استیضاح ترامپ گفت: نظر شخصی من این است که وی شدیدا مستحق استیضاح است. وی جرائم زیادی مرتکب شد که قابل استیضاح است. وی قانون را به طور کامل نقض کرده است اما پرسشی که مطرح است چنین چیزی نیست بلکه مسئله این است که آیا ما می توانیم به اندازه کافی مدرک جمع کنیم ؟ ما بن بست را درهم شکستیم. رئیس جمهور و دادستان کل آمریکا بارها به مردم آمریکا دروغ گفتند و اعلام کردند که در گزارش رابرت مولر هیچ چیزی درباره تبانی یا ممانعت از اجرای عدالت مشاهده نشد! و در گزارش رابرت مولر رئیس جمهور ترامپ تبرئه شده است! به نظر من، جلسه استماعی که بعدا برگزار شد نقطه عطفی بود چون به وضوح نشان داد که در گزارش رابرت مولر رئیس جمهور ترامپ تبرئه نشده بود بلکه مشخص شد دولت روسیه تلاش کرد در رقابت های انتخاباتی ما نفوذ کند، آنها در انتخابات ما مداخله کردند و به انتخابات ما حمله کردند. ستاد انتخاباتی ترامپ از این کمک استقبال کرد و با دولت روسیه همکاری کرد. رئیس جمهور بارها به مردم آمریکا و به ماموران تحقیق دروغ گفت و اقدام به مخفی کاری کرد. وی همچنین در پنج مورد مانع از اجرای عدالت شد که می توان علیه وی اعلام جرم کرد. جرائم وی علیه قانون بسیار جدی است. ما اکنون باید به مدارک بیشتری دست یابیم تا مفاد قانونی مربوط به استیضاح را بررسی کنیم.

نادلر در پاسخ به سوال سی ان ان که پرسید  آیا به نظر شما رئیس جمهور آمریکا پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش باید تحت تعقیب قرار گیرد گفت: من تصمیم گیری در این باره را به دفتر دادستان کل واگذار می کنم. وزارت دادگستری معتقد است که رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید را نمی توان تحت پیگرد قرار داد، اگر هر فرد دیگری که به جای وی (ترامپ)بود و این کارها را می کرد تحت پیگرد قرار می گرفت. بر اساس قانون وزارت دادگستری، «رئیس جمهورِ مستقر» مصونیت قضایی دارد و بعد از پایان دوره ریاست جمهوری باید تحت پیگرد قرار گیرد یا اینکه در زمان ریاست جمهوری استیضاح و برکنار شود.

نادلر در واکنش به پرسشی درباره تعداد کم دموکرات های حامی استیضاح ترامپ گفت: منظور من از نقطه عطف این بود که جلسه استماع رابرت مولر باعث شد دروغ دولت و دروغ دادستان کل برملا شود که گفته بودند رئیس جمهور در گزارش رابرت مولر کاملا تبرئه شد. تیم رابرت مولر مسائل مالی و ارتباط مالی ترامپ با روسیه را بررسی کردند تا ببینند که این مسئله روی تلاش روس ها برای کمک به ستاد انتخاباتی چه تاثیری داشت؟

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز تاکنون از چنین کاری خودداری کرده و در عوض از نمایندگان دموکرات خواسته تا عمده توجه خود را بر تحقیقات و نظارت معطوف سازند. 

وی در عین حال گفت با طرح درخواست های فردی نمایندگان دموکرات برای استیضاح مشکلی ندارد.

سومین درخواست استیضاح

سومین مقام ارشد دموکرات‌ ها در مجلس سنای آمریکا از مجلس نمایندگان خواست روند استیضاح رئیس جمهور را آغاز کند. 

«پتی موری» از مجلس نمایندگان خواست مراحل استیضاح دونالد ترامپ را به جریان اندازد. 

موری در توئیتی نوشت: من با همکاران خود در هیئت نمایندگی واشنگتن موافقم که از آنجایی که گزارش مولر اهمیت خطرات احتمالی که دموکراسی ما را تهدید می‌ کند، به ما نشان داد، در نتیجه زمان آن فرا رسیده است که مجلس نمایندگان روند تصمیم گیری درباره اینکه آیا اقدامات رئیس جمهور استیضاح وی را لازم می‌ سازد یا نه، آغاز کند. 

چهار نماینده دموکرات ایالت واشنگتن یعنی «سوزان دلبنه»، «دنی هک»، «درک کیلمر» و «کیم شرییر» نیز روز یکشنبه از طرح درخواست استیضاح رئیس جمهور حمایت کردند. این گونه تعداد کل نمایندگان دموکراتی که اذعان داشته اند رای آنها به استیضاح مثبت خواهد بود، به 104 نفر رسید که 14 نفر کمتر از تعداد اکثریت دموکرات‌ های مجلس نمایندگان است. 

افرادی که تاکنون از استیضاح ترامپ حمایت کرده اند، معتقدند که احتمالا در هفته‌ های آتی تعداد بیشتری از دموکرات‌ ها به آنها خواهند پیوست.

شماری از اعضای کنگره می گویند هرکس دیگری این کار را می کرد تحت پیگرد قضایی قرار می گرفت و ترامپ فقط به علت اینکه رئیس جمهور است مشمول این کار نشده است که درست نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.