وزیر خارجه آمریکا و دموکرات ها بر سر ماجرای رسوایی مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین با یکدیگر بگومگو کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد دموکرات های مسئول تحقیقات در مورد استیضاح ترامپ در کنگره و «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا یکدیگر را هدف حمله لفظی قرار دادند.

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات، «الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی و «الیجاه کامینگز»، رئیس کمیته نظارت مجلس نمایندگان اعلام کردند که هر تلاشی از سوی پومپئو برای جلوگیری از اظهارنظر مقامات وزارت خارجه «اقدامی غیرقانونی» و مانع تراشی در برابر بیان حقایق است.

این بیانیه دموکرات ها پس از این بیان شد که وزیر خارجه آمریکا دموکرات‌ ها را متهم کرد که در جریان تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ، کارمندان وزارت خارجه را برای دریافت مدارک و شهادت تحت فشار گذاشته‌ اند.

مایک پمپئو در نامه‌ ای خطاب به کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نوشت تاریخ‌ های تعیین شده از سوی کمیته برای شهادت داوطلبانه کارمندان وزارت خارجه «امکان‌ پذیر» نیست.

او در بخشی از این نامه افزود: «اجازه دهید رک بگویم. من از تمامی اختیارات خود برای جلوگیری و افشای هرگونه اقدام به ارعاب کارمندان متعهد وزارت خارجه استفاده خواهم کرد.» او این اقدام دموکرات ها را «قلدری» خوانده است.

او ادامه داد: «در روند و محتوای احضاریه‌ ها کاستی‌ های قانونی جدی وجود دارد و اینکه پنج مقام فعلی و سابق این وزارتخانه از امروز چهارشنبه، در کنگره حضور یابند نه تنها مقدور نیست بلکه مشخص نیست در روزهای مجزا هم بتوانند در کنگره حضور پیدا کنند.»

پومپئو این نامه را در حالی به کنگره ارسال کرد که خود عازم سفری دیپلماتیک به ایتالیا بود. او در این نامه همچنین به درخواست کنگره برای ارسال مدارک اشاره کرد و گفت دفتر او باید ابتدا همه این مدارک را بررسی کند تا مطمئن شود آنها را می‌ توان علنی کرد و به همین دلیل، از نظر او درخواست کنگره و ضرب الاجل تعیین شده ناکافی و نامناسب است.

نامه شدیدالحن وزیر خارجه آمریکا به کنگره این کشور تازه‌ ترین تحول در نزاع سیاسی کنگره و دولت آمریکاست که از هفته گذشته و همزمان با آغاز تحقیق و تفحص درباره استیضاح دونالد ترامپ، شدتی دوباره گرفته است.

این نامه تازه‌ ترین تلاش از سوی دولت ترامپ برای خودداری از ارائه شهادت و اسناد مربوط به تحقیقات مختلف درباره رئیس جمهور به دموکرات‌ های مجلس نمایندگان است.

هنوز مشخص نیست که آیا پومپئو درخواست کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان برای ارائه مدارک به این کمیته را اجرا خواهد کرد یا نه.

سه کمیته مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکرات‌ هاست، تاریخ‌ هایی را طی دو هفته آینده برای ارائه مدارک و شواهد از سوی پنج مقام سابق و فعلی وزارت خارجه تعیین کرده‌ اند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته تحقیق برای استیضاح ترامپ را بر سر مسئله اوکراین آغاز کرد؛ اقدامی که ممکن است به تصویب مواد استیضاح - یا ایراد اتهامات رسمی - علیه وی در مجلس نمایندگان منجر شود. این مسئله به محاکمه‌ ای در سنا منتهی خواهد شد که در جریان آن درباره برکناری ترامپ از قدرت تصمیم گیری خواهد شد، ولی جمهوری خواهان سنا را کنترل می‌ کنند و علاقه چندانی برای عزل وی نشان نداده اند.

آغاز رسمی تحقیق و تفحص درباره ضرورت استیضاح رئیس‌ جمهور، به کنگره آمریکا اجازه می‌ دهد که از اختیارت قانونی خود برای احضار مسئولان استفاده کند و اسناد و مدارکی را که ضروری می‌ داند از دولت و آرشیوهای محرمانه استخراج کند.

روسای این سه کمیته هفته گذشته در احضاریه‌ های خود هشدار دادند که عدم همکاری در این زمینه به معنای تخطی از دستور کنگره برای پیشبرد تحقیقات مربوط به استیضاح تلقی خواهد شد.

روند تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ در نتیجه افشاگری یک مقام امنیتی ناشناس در مورد مکالمات تلفنی روسای‌ جمهور آمریکا و اوکراین آغاز شد. طبق شواهدی که این مقام ارائه داده است، ترامپ در این مکالمه «ولودیمیر زلنسکی» را تحت فشار قرار داده تا در مورد «جو بایدن» کاندیدای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری تحقیق کند.

به گفته این مقام افشاگر، ترامپ در این مکالمه تلفنی در روز 25 ژوئیه رئیس‌ جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داد تا در مورد بایدن و پسرش «هانتر» تحقیق کند.

نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد پومپئو نیز زمان گفت و گوی تلفنی بین ترامپ و زلنسکی حضور داشته است؛ مسئله‌ ای که احتمالا توجه ماموران تحقیق مجلس نمایندگان را جلب خواهد کرد.

در سال‌ هایی که جو بایدن معاون «باراک اوباما» رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، بود پسرش هانتر از اعضای هیات مدیره یک شرکت گاز اوکراینی بود.

تاکنون هیچ شواهدی در اثبات خلافکاری جو بایدن و یا پسرش منتشر نشده است.

مکالمه تلفنی روسای‌ جمهور آمریکا و اوکراین به فاصله کوتاهی پس از لغو کمک نظامی 400 میلیون دلاری آمریکا به اوکراین بود و در نتیجه این نگرانی را به وجود آورده که ترامپ از این کمک مصوب کنگره آمریکا به عنوان حربه‌ ای در راستای منافع شخصی خود استفاده کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در دست دموکرات‌ هاست بعد از تایید شدن محتوای گفت و گوی تلفنی ترامپ با رهبر اوکراین، رسما این تحقیق و تفحص را برای بررسی استیضاح او کلید زدند.

ترامپ انجام هرگونه عمل خلافی را تکذیب کرده است.

هیچ رئیس جمهوری در آمریکا تاکنون با توسل به روند استیضاح که در قانون اساسی این کشور تشریح شده، عزل نشده است؛ هر چند که مقامات دون پایه‌ تر برکنار شده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.